قیمت‌های افسار گسیخته در بازار بیرجند/ افزایش قیمت حبوبات و میوه در بیرجند داد مردم را درآورد

در حالی این روزها مردم با کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند که برخی اقلام هم روند قیمتی صعودی به خود گرفته به گونه‌ای که حبوبات ۶۰ درصد افزایش قیمت داشته و یک کیلو لیموترش بین ۳۲ تا ۴۳هزار تومان قیمت دارد.

یکی از شهروندان بیرجندی که برای خرید لوبیا قرمز به سطح شهر مراجعه کرده و با دیدن قیمتها گلایه‌مند است به خبرنگار تسنیم گفت: قبل از نوروز و در ایام پایانی سال برای خرید حبوبات به چند نقطه سطح شهر مراجعه کردم قیمت لوبیا در پایان سال گران شده بود اما برخی فروشندگان مدعی بودند قیمت واقعی نیست و بعد از نوروز قیمت‌ها مناسب می‌شود اما امروز که ۲۸ روز از نوروز می‌گذرد لوبیا قرمز نه تنها ارزان‌تر نشده بلکه سیر صعودی به خود گرفته است.

افزایش قیمت حبوبات در بازار بیرجند

این بانوی بیرجندی که قیمت لوبیا چیتی و رشتی را ۲۷ هزار تومان عنوان کرد افزود: دیگر مردم حتی یک کیلو لوبیا هم به سختی می‌تواند خریداری کنند با این وضع قیمتها برخی از مسئولان استان بارها بر صفحه تلویزیون حاضر شده و اعلام می‌کنند قیمت‌ها افزایش ندارد پس این افزایش قیمت‌ها در بازار بر چه اساسی است.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی هم که از افزایش قیمت حبوبات به شدت گلایه‌مند است به خبرنگار تسنیم گفت: قیمت یک کیلو لپه بیش از ۲۰ هزار تومان است و اگر بخواهی لپه خوب بخری باید ۲۸ هزارتومان هزینه کنی، یک کارگر سرگذر که دو ماه است سر کاری نرفته چگونه می‌تواند برای خرید یک کیلو لپه مراجعه کند؟

بیشتر بخوانید   بیمه دام سبک در خراسان جنوبی الزامی شد

فلکی با گلایه از اینکه مسئولان که دم از بازرسی و نظارت می‌زنند جای نظارتشان در بازار حبوبات خالی است افزود: قبل از نوروز قیمت نان  افزایش یافت. سال جدید در همان روزهای نخست قیمت اتوبوس واحد، تاکسی افزایش یافت و حال نوبت حبوبات است دیگر جرات نمی‌کنی سر به بازار بزنی چرا که با دیدن این قیمتها سر آدم سوت می‌‌کشد.

وی ادامه داد: نه تنها لپه گران شده بلکه عدس، لوبیا و دیگر حبوبات نیز افزایش قیمت صعودی داشته اما در میان حبوبات قیمت لپه و لوبیا گران‌تر است و کم کم این دو قلم هم از سبد غذایی مردم حذف می‌شود.

قدرت خرید مردم کاهش یافته

اسحاقی یکی از شهروندان بیرجندی نیز گفت: قدرت خرید مردم به اندازه‌ای کاهش یافته که برخی حتی توان خرید اقلام و اجناس را با قیمت‌های مناسب ندارند بنابراین گران فروشی به نفع کسبه نیست.

یکی از شهروندان بیرجندی نیز قیمت میوه گلایه‌مند بود و در حالی که با فروشنده در حال بحث و جدل بود نایلون میوه‌ای که خریداری کرده بود بر زمین انداخت و از مغازه بیرون آمد. به سمتش رفتم و علت ناراحتی‌اش را جویا شدم.

وی که بازنشسته یکی از ادارات بود از گرانی میوه گلایه‌مند بود و گفت: وارد میوه فروشی شدم با قیمت‌های فضایی مواجه شدم چرا که به عنوان مثال هر کیلوگرم لیمو شیرین و ترش به ترتیب ۳۲ تا ۴۳ هزار تومان بود. در یک فروشگاه هم یک نوع سیب درختی و پرتقال به ترتیب کیلویی ۱۰ هزار و ۵۰۰ و ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان عرضه می‌شد.

این شهروند بیرجندی ادامه داد: وقتی به فروشنده از افزایش قیمت‌ها اعتراض کردم اخمی کرد و گفت: قیمت‌ها در مقایسه با روزهای پایانی هفته قبل افزایش ۲ هزار تومانی در هر کیلوگرم را تجربه کرده است.

بیشتر بخوانید   اخبار کوتاه شهرستانهای خراسان جنوبی|17آذر1400

ملکی دیگر شهروند بیرجندی نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: قیمت پیاز تازه چند روز است ارزان شده و امروز به ۹ هزار تومان رسیده و گوجه فرنگی ۷هزار و ۵۰۰ تومان است دیگر جرات نمی‌کنی وارد روز بازارها شوی، مردم میوه را هم به ندرت می‌توانند بخورند.

کرونا  و عدم ورود محموله‌ها به کشور، عامل اصلی افزایش قیمت حبوبات

رئیس اتحادیه خواربار فروشان بیرجند نیز در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: دلیل گرانی حبوبات شرایط موجود در جهان است چرا که کرونا بیشتر کشورها را در بر گرفته و ترخیص کالا از کشورهای همسایه انجام نمی‌شود.

شریف افزود: تقاضای زیاد مردم از دیگر عوامل گرانی حبوبات است چرا که مردم وقتی به سمت خرید کالایی می‌روند به نسبت تقاضای زیاد قیمت هم افزایش می‌یابد.

وی اظهار داشت: حبوبات بین ۲۰ تا ۶۵ درصد افزایش قیمت دارد که در بین حبوبات لپه با ۲۶ هزار تومان و لوبیا با ۲۴ هزار تومان گران‌ترین‌ها در بین حبوبات است.

رئیس اتحادیه خواربار فروشان بیرجند با بیان اینکه از مردم تقاضا می‌شود به اندازه نیاز واقعی حبوبات خریداری کنند تا زمانی‌که قیمت‌ها متعادل‌تر شود افزود: در حال حاضر کرونا شرایط خوبی را رقم نزده و مردم هم در این شرایط سعی کنند اقلام ضروری‌تر را خریداری کنند.

رئیس اتحادیه میوه فروشان بیرجند نیز ضمن تایید گرانی برخی میوه‌ها گفت: قیمت لیمو شیرین از روزهای ابتدایی نوروز افزایش قابل توجهی تجربه کرده و لیموترش نیز در ۱۰ روز اخیر با افزایش ۱۰ درصدی به ۴۰ هزار تومان در فروشگاه‌ها رسیده  که عرضه لیموشیرین و ترش به ترتیب بیشتر از ۳۰ و ۴۰ هزار تومان تخلف است و با گران فروش برخورد جدی خواهد شد.

بیشتر بخوانید   توزیع اعتبارات نباید به شکل مساوی در بین هیئت های ورزشی انجام شود

حیدری افزود: قیمت هر کیلوگرم لیمو شیرین اوایل فصل برداشت ۶ تا ۷ هزار تومان بود، اتمام زمان برداشت این محصولات و ذخیره سازی آن یکی از دلایل گرانی است و با پنج قیمت متفاوت در بازار از ۳ تا ۶ هزار تومان عرضه می‌شود.

وی از افزایش قیمت گوجه فرنگی و کاهش کیفیت آن در روزهای گذشته و عرضه آن به قیمت ۸ هزار و ۵۰۰ تا ۹ هزار تومان خبرداد و گفت: گلخانه‌های استان تنها ۱۰ درصد نیاز بازار منطقه را تامین می‌کنند و بقیه محصول وارداتی و با قیمت بالا از میدان‌های بار تهیه می‌شود.

منبع : تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها