فــرودگاه دلت را برای فرود ملائکه خالــــــــــــی کن

گزیده‌ای از مطالب مطرح شده در شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط حاج‌آقا مجتهدی که استقبال مردم از منبرهایش در این ماه مثال‌زدنی بود

به گزارش “پیام خاوران “ موعظه‌های شیرین، نقد صریح، بیان شیوا، لحن گیرا و سخنانی که برای همه افراد از دانش‌آموز گرفته تا استاد دانشگاه درس‌های زیادی داشت، باعث شد تا منبرهای آیت ا… مجتهدی تهرانی با استقبال عمومی قابل توجهی به خصوص در روزهای ماه مبارک رمضان مواجه شود. او که در بین علما، مراجع، طلاب و جامعه دینی کشور  محبوب و محل مراجعه بود، برای عموم مردم وقتی بیشتر معرفی شد که تلویزیون گزیده کوتاهی از منبرهایش را در حوزه علمیه‌ای که به نام خودش مزین شده بود، پخش کرد. در روزگاری که خبری از شبکه‌های اجتماعی نبود، کلیپ‌های سخنرانی حاج آقا مجتهدی موبایل به موبایل بلوتوث می‌شد. در تشییع باشکوه این عالم بزرگ در دی ماه سال ۸۶، خیلی‌ها شرکت کردند. به بهانه و یاد رمضان‌هایی که دردانه اخلاق شهر از نزدیکی بیشتر با خدا می‌گفت، در پرونده امروز زندگی سلام، خلاصه‌ای از مطالب مطرح شده در شرح دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان توسط ایشان را مرور کرده‌ایم. البته توصیه اکید ما این است که بعد از خواندن این مطالب، ویدئوهای صوتی و تصویری آیت ا… مجتهدی با عنوان شرح دعاهای ماه مبارک رمضان را در اینترنت جست‌و‌جو کنید و سخنان تاثیرگذارشان را از زبان خودشان بشنوید.

زحمات روزه گرفتن ات را بر باد نده

خدایا سعی و زحمت ما را بپذیر، روزه گرفتن زحمت دارد، مبارزه با خواسته‌های نفسانی زحمت دارد، بالاخره گرسنگی و تشنگی را تحمل کردن زحمت دارد و با همه این مشقت‌ها اگر خداوند نپذیرد، این انسان بیچاره باید چه خاکی بر سر بریزد؟ درست مانند کشاورزی که زحمت بکشد و تخم و بذر بپاشد و زمین را اصلاح بکند ولی با تمام این احوال آفت بیاید و زراعت را از بین ببرد و محصولی برداشت نشود. این کشاورز چقدر باید غصه بخورد؟! بنابراین مواظب باشیم اعمال ما دچار آفت نشود، گاهی با یک غیبت تمام اعمال خودمان را از بین می‌بریم. با یک غیبت اعمال چهل روزه شما در نامه عمل شخص غیبت شونده نوشته می‌شود.

همیشه از خدا عذرخواهی کنید

خدایا عذر من را بپذیر! گاهی کسی از شما غیبت می کند یا در عصبانیت حرفی می‌زند و عذرخواهی می‌کند؛ ما هم با این دعا به در خانه خدا می‌رویم و از او به خاطر کارهایی که انجام داده‌ایم، عذرخواهی می‌کنیم. اگر کودکی از پدرش عذرخواهی کند، پدر منقلب می‌شود حالا اگر ما از خدا عذرخواهی کنیم، خدا بسیار بیشتر از والدین مهربان است. همیشه از خدا عذرخواهی کنید. آدم هرگاه رو به خدا عذرخواهی می‌کند، خدا او را می‌پذیرد ولو اگر یک عمر نااهل باشد. در گذشته جوان‌های منحرفی بودند که در ایام محرم، امام حسین(ع) از آن‌ها دستگیری می‌کرد و در آخر محرم تمام گناهان خود را ترک می‌کردند. در شب‌های تاریک و در خلوت و تنهایی با خدا صحبت و از او عذرخواهی کنید. خدا دست شما را می‌گیرد و اصلاح می‌شوید.

خدایا دلم را آزمایش کن

برای این که از خدا بخواهیم تا در این ماه مبارک، ما را پاک کند، باید نیمه شب از خواب برخیزیم و مانند کودکان اشک بریزیم و گریه کنیم و چون خدا مهربان است، ما را می‌بخشد. باید بگوییم که خدایا من را از عیبم پاک کن؛ عیب‌ها عبارتند از: تهمت، غیبت، دروغ، ریا، تکبر، حسد و… بدانید که اگر عیب داشته باشیم، ثواب کامل اعمال‌مان نوشته نمی‌شود. در بخشی از دعای روز بیست‌و‌سوم ماه رمضان می‌گوییم که خدایا، دلم را آزمایش کن تا با اهل تقوا هماهنگ شوم. آن‌هایی که تقوای دل دارند، تقوای دل از تقوای زبان بهتر و ارزشمندتر است. ما گاهی زبانمان ترس خدا را اعتراف می‌کند، اما در دل‌مان ترس خدا نیست. در دین، چراغ قرمز به معنای حرام و چراغ سبز به معنای حلال است. حال خدا ترس کسی است که پشت چراغ قرمز بایستد و هنگامی که چراغ سبز شد، حرکت کند.  البته نباید برای ترس از جریمه شدن پشت چراغ قرمز توقف کرد، بلکه باید برای احترام به قانون از آن عبور نکرد که این دو دارای ارزش‌های متفاوت هستند.

بیشتر بخوانید   استقرار ۷ گروه استهلال برای رصد ماه رمضان

نه عام و نه خاص، روزه خاص‌الخاص بگیر

ما سه نوع  روزه داریم :۱-روزه عام ۲- روزه خاص ۳- روزه خاص الخاص. روزه عام که همان روزه ای است که عموم مردم می‌گیرند؛ نمی‌خورند و نمی‌آشامند ولی متاسفانه به نامحرم نگاه می‌کند؛ گناه هم می‌کند؛ حجابش را هم مراعات نمی‌کند. بنابراین روزه عام روزه‌ای است که انسان تنها از اموری که روزه را باطل می‌کند، خودداری می‌کند. روزه خاص، روزه‌ای است که روزه‌دار علاوه بر این‌که از خوردن و آشامیدن خودداری می‌کند، اعضا و جوارحش هم روزه دارد؛ چشمش را هم به روی معصیت می‌بندد؛ سحر که روزه می‌گیرد نیت می‌کند که خدایا من همه اعضا و جوارحم روزه است؛ گوشم غیبت نمی‌شنود، زبانم غیبت نمی‌کند و… . این روزه خاص است. وقتی روزه می‌گیری باید گوش تو هم روزه باشد(از گناهان مربوط به گوش مثل گوش دادن به غیبت و…) جدا پرهیز کنید، چشمت هم باید روزه باشد… . اما روزه خاص‌الخاص، روزه‌ای است که غیر از خدا هیچ چیز دیگری در دل روزه‌دار نباشد. اگر در ماه رمضان همه کارها برای خدا باشد؛ روزه خاص الخاص تحقق می‌یابد.

نمازت را عاشقانه بخوان

باید نماز، از روی عشق باشد…  در دعای شب اول ماه رمضان می‌خوانیم که «قیام ما را قیام قائمین قرار بده»؛ یعنی نماز مرا نماز عاشقانه قرار بده؛ برای نماز شب از خواب باید بپریم نه این‌که ساعت کوک کنیم تا بیدار شویم. در روایت آمده است که خدای تبارک و تعالی از سه گروه تعجب می‌کند! ۱- کسی که نماز می‌خواند و می‌داند مقابل چه خدایی ایستاده است ولی در نماز حضور قلب ندارد و حواسش به نماز نیست. استادی داشتیم که می‌گفت: «ما باید از نماز خواندن مان هم استغفار کنیم». ۲- کسی که عمری است روزی خدا را می‌خورد و غصه روزی فردا را دارد. ۳-کسی که می‌خندد در حالی که نمی‌داند خدا از او راضی هست یا نه! خدایا،  کاری کن که از غضب تو اجتناب کنم و کاری نکنم که در ماه رمضان از من ناراضی باشی.

بیشتر بخوانید   ٢٩٠٠ خانوار روستایی نهبندان به شبكه ملی اطلاعات متصل هستند

ادای شکر، صرفا گفتن «الهی شکر» نیست

در دعای روز چهارم ماه رمضان آمده است که خدایا به کرمت، به من توفیق ادای شکرت را بده. شکر به چه معناست؟ آیا صرف گفتن «الهی شکر» گفتن است؟ تشکر از خداوند است؟ نه! شکر یعنی این که نعمت‌هایی را که خداوند تبارک و تعالی به من داده است، درست و به جا مصرف کنم؛ این‌که چشم به نامحرم نگاه نکند، شکر چشم است؛ اگر گوش از آواز حرام و غیبت دوری بکند، شکر گوش سالم است؛ زبان هم اگر غیبت نکند شکر زبان کرده‌ام.

برکات ماه رمضان چیست؟

در بیشتر دعاهای ماه رمضان می‌خوانیم، خدایا کاری کن که از برکات ماه رمضان بهره بسیار ببرم. حال برکات ماه رمضان چیست؟ خواندن دعا، عبادت کردن، تلاوت قرآن و قرائت دعاهایی مانند ابوحمزه از برکات رمضان است. آن‌هایی که زبان عربی بلد نیستند، قرآن و مفاتیح ترجمه شده تهیه کنند و ترجمه آن چه را می‌خوانند، بدانند. خدایا کاری کن که از برکات ماه رمضان استفاده کنیم. برخی استفاده نمی‌کنند و حتی برای سحر بلند نمی‌شوند. برای استفاده از برکات ماه رمضان باید هنگام سحر بیدار شد و دعا خواند و عبادت کرد. حتی آنان که مسافر هستند یا به علت بیماری روزه نمی‌گیرند  هم وقت سحر بیدار شوند و بهره ببرند. بهره ماه رمضان بهشت و بهره‌های معنوی است. بهره‌هایی که خدا می‌دهد، معنوی‌اند که باید برای رسیدن به آن‌ها دعا کرد.

خدا از ما راضی است یا نه؟

حدیث داریم که اگر می‌خواهید بدانید خدا از تو راضی هست یا نه؛ به خودت نگاه کن. ببین تو از خدا راضی هستی یا گوشه دلت می‌گویی چرا فلانی دارد و من ندارم؟ این که گله می‌کنی که خدا چرا به من نداده و به فلان کس داده، نشان دهنده این است که از خدا راضی نیستی و خدا هم از تو رضایت ندارد. شما مثل بیمار هستید و خدا مثل دکتر است. ساعت ۱۰ صبح دکتر به اتاق بیمارستان می‌آید و دستور غذا را به مسئول آشپزخانه می‌دهد. در یک اتاق گاهی هشت بیمار می‌خوابند و دکتر می‌گوید به این بیمار چلوکباب دهید و به آن آقا غذا ندهید و به آن بیمار دیگر هم سوپ دهید. حالا آن بیماری که دکتر از غذا منعش کرده با دکتر نزاع نمی‌کند، چون می‌داند عمل جراحی خواهد شد و نباید غذا بخورد. نگاه تمام بیمارها به دکتر یکسان است و ما هم پیش خدا باید این‌جور باشیم. همان‌طور که دکتر صلاح مریض را هر چه باشد، می‌داند، خدای تبارک و تعالی هم هر چه را صلاح ما باشد، می‌دهد. به یکی کمتر و به یکی بیشتر می‌دهد و ما نباید اعتراضی کنیم. اگر این روحیه را پیدا کردیم که هر چه خدا به ما دهد به همان راضی باشیم، خدا هم از ما راضی می‌شود؛ اما اگر در دلمان شکایت داشته باشیم که خدا به ما کم داده، به این معنی است که خدا هم از ما راضی نیست.

بیشتر بخوانید   رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی منصوب شد

دلت را برای خدا خالی کن

شب قدر بهترین ایام سال است. ملائکه به اذن خدا  روی زمین می‌آیند تا مقدرات ما را معلوم می‌کنند. ملائکه می‌آیند و دور دل ما می‌گردند اما جای خالی نمی‌بینند که وارد شوند چراکه فرودگاه دل ما برای فرود ملائکه خالی نیست. گوشه‌ای از آن جای محبت زن و بچه است. گوشه‌ای از آن جای محبت پول، ریاست و علاقه‌های گوناگون است و به همین دلیل ما فضای خالی در دل نداریم تا ملائکه در آن فرود بیایند. باید دل‌های خود را برای خدا خالی کنیم. دل اگر خالی باشد آن وقت «تنزل الملائکه و الروح» تحقق می‌یابد و اگر این گونه نباشد، ملائکه در شب احیا بر دل شما فرود نمی‌آیند؛ در ماه رمضان کاری بکنیم که جا برای نزول ملائکه داشته باشیم.

گناهان ما را مفتکی بیامرز

اگر شما جنسی را از جایی خریده‌اید و بدون دلیل می‌خواهید آن را پس بدهید و جنس خریداری شده عیب و مشکلی هم ندارد که به خاطر آن بخواهید معامله را بر هم بزنید، در این موارد مستحب است که کاسب و فروشنده آن را پس بگیرد و این پس گرفتن را اقاله گویند. در دعای روز چهاردهم ماه مبارک از خدا درخواست اقاله می‌کنیم و می‌گوییم که خدایا تو خود دستور به اقاله داده‌ای و به فروشنده گفته‌ای: «جنسی را که فروخته‌ای و مشتری بدون دلیل باز گردانده است، قبول کن». حال من هم از تو تقاضای اقاله دارم و از تو می‌خواهم که گناهانم را رایگان ببخشی؛ به قول استاد ما: «خدایا گناهان ما را مفتکی بیامرز».

ماه رمضان برای شست‌وشوی باطنی است

مرحوم شیخ علی اکبر برهان؛ استاد من حدود ۶۰ یا ۶۵ سال پیش روی منبر می‌گفتند: «در سابق که آب حوض‌ها را می‌کشیدند؛ چند روز بعد؛ آن‌ها را  پر از آب می‌کردند و علت آن این بود که بوی تعفن حوض از بین برود». الان حال من و شما هم همین‌طور است. در طول سال انواع غذاهای حرام و شبهه ناک خورده ایم؛ الان، غذای پاک واقعی کم پیدا می‌شود؛ ما در زمانی به دنیا آمده‌ایم که همه چیز شبهه ناک است. ماه رمضان برای شست‌وشوی باطنی است و باید غذای حلال بخوریم تا دعاهای ما مستجاب شود.

قلبت را جلا بده

چندی پیش در مشهد جوانی از من پرسید: اگر آهن زنگ بزند با وسایلی زنگ آن از بین می‌رود یا اگر لباس چرب شود با پاک کننده پاک می‌شود. بعد پرسید، آیا دوایی دارید که زنگار قلب را از بین ببرد؟ گفتم: سحرها قرآن بخوان، زنگ دل را از بین می‌برد. یک صفحه دو صفحه، روایت داریم: «قلب انسان زنگ می‌زند همان طوری که آهن زنگ می‌زند، پس جلا بدهید قلبتان را به‌طول استغفار و قرائت قرآن و ۷۰ استغفار بعد از نماز و دیگر این که دست بر سر یتیم بکشید و دستگیری و کمک کنید».

منبع:خراسان

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها