جولان گرانی و چند قیمتی در بازار لوازم خانگی بیرجند

در میان جولان گرانی‌ها این بار نوبت به بازار لوازم خانگی رسیده، بازاری که گفته می‌شود بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت را تجربه می‌کند. مردم از گرانی و چند قیمتی بودن یک کالا گلایه‌ دارند و خواستار نظارت و رسیدگی بیشتر مسئولان هستند.

به گزارش“پیام خاوران “ ، دست در دست هم در بازار قدم می‌زنند و قیمت‌های لوازم خانگی را رصد می‌کنند آنها می‌خواهند در این روزهای کرونایی بدون برگزاری جشن و مراسم ازدواج زندگی خود را آغاز کنند اما از قیمت‌های موجود در بازار لوازم خانگی بیرجند شوکه شده و هرچه سر انگشتی حساب می‌کنند هزینه جیبشان با قیمت‌های موجود در بازار همخوانی ندارد.

عروس نگاهی به داماد می‌اندازد و از اینکه قیمت یک کالای مشابه در این مغازه تا آن مغازه تفاوت زیادی دارد سری تکان می‌دهند و راضی از این وضعیت نیستند و از ادامه طی کردن بازار منصرف می‌شوند.

آری بازار لوازم خانگی یکی از بازارهای شاخص و مهمی است که از آغاز سال جدید موج افزایشی در آن ایجاد شده و اغلب کالاهای موجود  این بازار گرانی قابل توجهی را تجربه کرده است.

لوازم خانگی که یکی از اساسی‌ترین نیاز های زندگی خانواده‌ها و یکی از پایه‌های اساسی جهیزیه نوعروسان است همواره با مدل‌های جدیدی به بازار می آید تا راحتی و رفاه بیشتری را برای خریداران فراهم کند.

اما مشکل این روزهای بازار لوازم خانگی، خرید کالاهای لوکس و جولان دادن اجناس چینی در این بازار نیست بلکه موج افزایشی قیمت لوازم خانگی است که مردم را در تنگنای بازار لوازم خانگی در فشار قرار داده و چه بسا عروس و دامادهایی هستند که زمان و تاریخ ازدواجشان را بر اساس همین بالا و پایین شدن‌های قیمت لوازم خانگی در بازار تعیین می‌کنند تا بتوانند با جهیزیه‌ای که حداقل امکانات را داشته باشد، به خانه بخت بروند.

از خیابان منتظری و اسدی بیرجند عبور می‌کنم تا از قیمت لوازم خانگی در بازار بیرجند جویا شویم و پای درد دل مردم و فروشندگان بنشینیم.

بیشتر بخوانید   بانک صادرات ایران آماده ارائه خدمات ارزی به زائران اربعین است

مغازه‌ها باز است اما خبری از حضور و شلوغی مردم نیست اغلب فروشندگان مقابل در مغازه خود ایستاده یا نشسته‌اند و عبور عابران را نظاره می‌کنند و برخی در ذهن حساب و کتاب می‌کنند که چگونه چک‌های آخر ماه را تسویه کنند.

از بالا تا پایین خیابان منتظری (که در بین مردم به خیابان خاکی مشهور است) را پیاده طی می‌کنم خبری از مشتری لوازم خانگی نیست گویا خریدار نایاب شده است. با چند نفری که برای خرید به این خیابان آمده بودند هم‌کلام می‌شوم.

تازه‌عروس‌ها با هزار امید و آرزو برای خرید جهیزیه آمده‌اند، اما گرانی قیمت‌ها باعث شده تا چند قلم کالا را بیشتر نتوانند بخرند.

دو خانمی که از یک فروشگاه بیرون می‌آیند با گلایه از گرانی اجناس گفتند: برای خرید جهیزیه آمده‌ایم، اما آن‌ قدر قیمت ها افزایش یافته که دو قلم بیشتر نتوانستیم بخریم.

این بانوی بیرجندی بیان کرد: دو سال قبل برای دختر بزرگم جهیزیه خریدم و توان خرید داشتیم. هر چند آن موقع هم گران بود اما مردم قدرت خرید داشتند درحال حاضر علاوه بر افزایش اجناس، اکنون کرایه حمل بار از مغازه تا منزل ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار تومان شده در حالی که در گذشته رایگان بود.

یکی دیگر از شهروندان بیرجندی نیز با گلایه از عدم درج قیمت بر روی برخی کالاها گفت: اگر شما رسانه هستید چرا از درد مردم نمی‌گویید مردم با این وضعیت گرانی چه باید بکنند؟ یخچال خانه‌‌ام سوخته و باید برای تهیه یک قلم کالا وام بگیرم. این را کجای دلم بگذارم و چگونه به خانه برگردم.

یکی دیگر از شهروندان هم با اعلام اینکه از صبح تا کنون به دنبال تلویزیونی هستم که با میزان قدرت خرید یک بازنشسته سازگار باشد اما باید دست خالی به خانه بروم گفت: از این مغازه تا آن مغازه لوازم خانگی تفاوت قیمت زیادی دارد.

بیشتر بخوانید   ۲ واحد متخلف تولید مرغ گوشتی در خراسان جنوبی شناسایی شد

اما این همه ماجرا نیست چرا که فروشندگان لوازم خانگی هم این روزها دل پردردی دارند و معتقدند رنگ رخساره خبر می‌دهد از سر درون، وضعیت بازار روز به روز در حال خرابی است. قدرت خرید مردم سال به سال کاسته شده و انتظار هم نداریم که بازار رونق گیرد.

به گفته وی کرایه بار لوازم خانگی افزایش یافته است. تا سال پیش مردم از ترس گران شدن دوباره کالاها به بازار مراجعه کرده و خرید انجام می‌دانند اما امسال  مردم توانایی برای  خرید ندارند به همین دلیل بازار تمامی فروشندگان به‌ طور کلی راکد شده است.

یکی دیگر از فروشندگان هم با اشاره به خلوتی بازار لوازم خانگی گفت: بازار لوازم خانگی رونق زیادی ندارد به‌ طور خلاصه بگویم حال بازار لوازم خانگی خوب نیست و تورم موجود در جامعه بالاست و مردم نمی‌توانند  جز مایحتاج ضروری زندگی خرید دیگری داشته باشند.

رئیس اتحادیه لوازم خانگی بیرجند نیز در پاسخ به افزایش قیمت در بازار لوازم خانگی گفت: بله درست است اگر چرخی در بازار بزنید کالایی که افزایش قیمت نداشته باشد را نمی‌یابید، بازار لوازم خانگی هم بی تاثیر در گرانی‌ها نبوده است.

انصاری فرد افزود: لوازم خانگی از نوروز تاکنون بین ۱۵ تا ۲۰ درصد افزایش قیمت دارد و این افزایش قیمتها شامل اجناس ایرانی و خارجی می‌شود و با افزایش قیمت لوازم خانگی قدرت خرید مردم هم ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گفته وی وضعیت اقتصادی مردم خراب است کسی به سمت و سوی بازار لوازم خانگی نمی‌رود مگر اینکه به ناچار مجبور باشد برای منزل کالایی خریداری کند و از آنجایی که تولیدکنندگان قیمت کالاهای تولیدی خود را افزایش دادن  به تبع شاهد افزایش قیمت لوازم خانگی هستیم.

بیشتر بخوانید   نهضت گلخانه‌ای خراسان جنوبی به زیرکوه رسید

وی با اشاره به بد قول‌های دولت مبنی بر بخشیده شدن برخی اقساط بانکی در فروردین و اردیبهشت ماه افزود: دولت در رسانه‌ها اعلام کرد در دو ماه فروردین و اردیبهشت چک‌ها برگشت نخورد و بانک‌ها مراعات مردم را در اوضاع و احوال کرونایی داشته باشند اما برخی بانکها تاخیری وام را محاسبه نکردند و از آن جایی که بیشتر واحدهای صنفی لوازم خانگی اقساطی خریداری کردند با برگشت خوردن چک‌ها دچار مشکل شدند.

وی ادامه داد: متاسفانه از حرف تا عمل مسئولان فاصله زیادی است و چندین بار تأکید شده اصنافی که در کرونا دچار آسیب شدند مورد حمایت قرار می‌گیرند اما هنوز هیچ کمکی انجام نشده است.

معاون بازرسی و حمایت از حقوق مصرف کنندگان سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز گفت: در شرایط شیوع کرونا و افزایش قیمت‌ اجناس همکاران ما نظارت‌ها را بیشتر و دقیق‌تر انجام می‌دهند.

تهوری بیان کرد: تمام اصناف باید قیمت اجناس را روی کالا نصب و در معرض دید مردم قرار دهند. هر واحد صنفی که قیمت کالا را درج نداشته باشد تخلف است.

وی افزود: مردم می‌توانند در صورت مشاهده با عدم درج قیمت بر روی کالا موضع را به سامانه ۱۲۴ گزارش دهند  تا همکاران ما در بازرسی تخلف را بررسی و به تعزیرات حکومتی گزارش دهند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها