اشتغالزایی برای مددجویان خراسان جنوبی با کمک دولت

جهت‌گیری دولت در سال‌های اخیر حمایت از اشتغالزایی و خودکفایی مددجویان نهادهای حمایتی بوده است، به طوری که از ابتدای امسال تاکنون ۴۳۶ مددجو با بهره‌مندی از حمایت‌های کمیته امداد و منابع دولتی صاحب شغل شده‌اند.

به گزارش “پیام خاوران “ بیشترین اقدامات و سیاست‌های حمایتی به منظور گسترش عـدالت اجتمـاعی بـرای حمایت از اقشار آسیب‌پذیر جامعـه از طریـق سازمان‌هایی مانند کمیته امداد امام خمینی (ره) بوده است که با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، این سیاست‌های حمایتی به سمت توانمندسازی مددجویان برای خودکفایی هدایت شد زیرا در صورت کشف استعداد یک مددجو و توانمندسازی او، زمینه رشد و توسعه دیگر نیازمندان جامعه نیز فراهم می‌شود.

این سیاست‌های حمایتی برای توانمندسازی و خودکفایی در قالب پرداخت تسهیلات قرض الحسنه کارگشایی، اشتغال و دوره‌های آموزشی فنی و حرفه‌ای مددجویان انجام می‌گیرد.

سید حامد حسین‌پور جوان ۳۴ ساله بیرجندی یکی از مددجویان کمیته امداد است که به کمک تسهیلات این نهاد توانسته از ۲ سال قبل کارگاه ساخت در و پنجره دوجداره را در بیرجند راه‌اندازی کند.

وی با بیان اینکه پیش از این در همین پیشه شاگردی ‌کرده است، به خبرنگار ایرنا گفت: با دریافت ۵۰ میلیون تومان تسهیلات کمیته امداد توانستم تعدادی از دستگاه‌های مورد نیاز این حرفه را خریداری و با سرمایه اندکی که داشتم، شغلی را ایجاد کنم.

این جوان کارآفرین که اکنون هشت نفر در کارگاه‌اش مشغول به کار هستند ادامه داد: در صورتی که امکان ارایه تسهیلات بیشتر باشد، تصمیم دارم کارم را توسعه داده تا بتوانم تولیدات بیشتری به بازار ارایه کنم.

وی بیان کرد: سفارشاتی از داخل و خارج استان دارم لذا پیش‌بینی می‌کنم در صورت گسترش کارگاه بتوانیم مشتریان بیشتری را جذب کنم.

اجرای ۴۰۲ طرح اشتغالزایی با منابع امداد و دولتی

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی گفت: ۴۰۲ طرح اشتغالزایی با تسهیلاتی بالغ بر ۱۳۳ میلیارد ریال توسط مددجویان در سال جاری اجرایی شده است.

سید رضا حسینی افزود: از این مبلغ ۲۸ میلیارد ریال از منابع امداد و ۱۰۵ میلیارد ریال از منابع دولتی پرداخته شده که برای  ۴۳۶ نفر فرصت شغلی ایجاد کرده است.

وی بیان کرد: از این تعداد ۱۴۷ طرح توسط مجریان زن و ۲۵۵ طرح توسط مجریان مرد اجرایی شده است.

بیشتر بخوانید   یک‌میلیون شاخه گل رُز در خراسا‌ن‌جنوبی تولید شد

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان جنوبی گفت: همچنین از مجموع کل طرح‌ها، ۱۵۳ مورد شهری و ۲۵۰ مورد روستایی بوده که نقش بسزایی در ایجاد اشتغال و رونق روستاها داشته است.

وی افزود: ۱۱۴ مورد از طرح‌های اشتغال سال جاری در زمینه خدمات، ۱۷۲ مورد دامداری، ۱۱ مورد صنایع دستی، ۲۱ مورد کشاورزی، ۹ مورد طیور، ۱۰ مورد حمل و نقل، ۲۵ مورد فرش و گلیم و ۴۰ مورد صنعتی بوده است.

حسینی گفت: از مجموع طرح‌های اجرا شده، ۳۰۸ مورد در قالب خوداشتغالی و خودکفایی و بقیه در قالب مشاغل خانگی بوده همچنین در پنج ماه نخست سال جاری هفت هزار و ۵۵۲ فقره نظارت بر طرح‌ها انجام شده است.

وی عنوان کرد: در حال حاضر ۱۰۹ هزار و ۶۵۵ نفر مددجو کمیته امداد در استان خراسان جنوبی اعم از معیشت بگیر و غیر معیشت بگیر هستند و در هفت سال گذشته ۱۵ هزار و ۷۸۴ طرح اشتغال ویژه مددجویان کمیته امداد با کمک تسهیلات از منابع امداد و دولتی اجرا شده است.

احداث نیروگاه‌های خورشیدی راهی برای جهش تولید و اشتغالزایی

احداث هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی خانگی یکی از چهار تفاهم‌نامه جهش تولید و اشتغالزایی است که خرداد امسال در سفر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی امضا و عملیاتی شد.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی با اشاره به اینکه اجری طرح نیروگاه‌های خورشیدی زمینه اشتغال مددجویان را فراهم کرده است گفت: از ابتدای سال ۹۸ تاکنون ۱۰۰ طرح نیروگاه خورشیدی پنج کیلوواتی در استان اجرا شده که از این تعداد ۵۳ مورد در سال گذشته و بقیه در سال جاری انجام شده است.

وی بیان کرد: به هر متقاضی نصب پنل خورشیدی از طرف کمیته امداد ۴۰ میلیون تومان تسهیلات برای خریداری و نصب تجهیزات پرداخت می‌شود که از این میزان پنج میلیون تومان بلاعوض است.

حسینی گفت: شرکت توزیع نیروی برق به صورت تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌های خورشیدی نصب شده برای مددجویان را ۲۰ ساله خریداری می‌کند که هر کیلو وات به قیمت هزار و ۴۰ تومان از متقاضی خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید   استان خراسان جنوبی،3.7 میلیارد تن ذخایر قطعی کشف شده دارد

وی اظهار داشت: در کشور چهار هزار و ۳۸ نیروگاه خورشیدی با همکاری کمیته امداد راه‌اندازی شده که ۳۲۹ نیروگاه در استان خراسان‌ جنوبی بوده است.

وی عنوان کرد: از مجموع نیروگاه‌های خورشیدی که در استان در حال اجرا است، ۱۸۹ نیروگاه اجرا شده اما ۱۶۱ نیروگاه به شبکه وصل شده است.

حسینی با اشاره به تفاهم‌نامه راه‌اندازی هفت هزار و ۵۰۰ نیروگاه خورشیدی در استان که در سفر خرداد امسال رییس سازمان برنامه و بودجه به استان امضا شد گفت: این تفاهم‌نامه بین کمیته امداد امام خمینی (ره)، استانداری خراسان جنوبی، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و صندوق کارآفرینی امید منعقد شد.

وی گفت: براساس این تفاهم مقرر شد ۱۰ میلیون تومان از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، ۱۰ میلیون تومان نهادهای حمایتی، ۲۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال و ارائه تسهیلات به مددجویان امداد پرداخت شود.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی بیان کرد: تاکنون سه هزار نفر متقاضی در استان شناسایی و به شرکت برق معرفی شدند که ۷۰۰ نفر به تایید شرکت برق رسیدند.

طرح‌های مهم استان برای توسعه اشتغالزایی

وی گفت: رویداد ملی صنایع روستادوست با هدف شناسایی فرصت‌های جدید و نوآورانه اشتغال در مناطق روستایی نیز به زودی در استان اجرا می‌شود و این رویداد از سوی معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد کشور به تمامی استانداران برای اجرا ابلاغ شده است.

حسینی تقویت بهره‌وری در تولید و توسعه اشتغال در مناطق محروم را از اهداف این رویداد ذکر کرد و افزود: حمایت از مخترعان، صاحبان ایده‌های صنعتی نوآورانه، شرکت‌های دانش بنیان و سایر فعالان این عرصه نیز در این طرح مدنظر است.

وی اظهار داشت: صنایع روستادوست شامل همه محصولات صنعتی نوآورانه، به صرفه در مقیاس کوچک روستایی و دارای فناوری ساده می‌شود.

بیشتر بخوانید   اتاق بازرگانی بیرجند را به صورت خاص و ویژه می‌بینیم

وی یکی دیگر از طرح‌های مهم در حوزه اشتغالزایی را طرح راهبری شغلی ذکر کرد و گفت: در این طرح راهبر شغلی در کنار مجریان طرح اشتغال امداد قرار می‌گیرد که در این خصوص ۳۱ راهبر در استان همکاری می‌کنند.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد خراسان جنوبی افزود: مددجویانی که مایل باشند به این زمینه شغلی وارد شوند، اعلام آمادگی می‌کنند و پس‌ از آن تحت نظارت راهبر شغلی و نظارت عالی کارشناسان اشتغال کمیته امداد شروع به کار می‌کنند.

وی اظهار داشت: راهبر شغلی آموزش‌ها را در اختیار افراد متقاضی قرار می‌دهد و اگر برای اجرای طرح به تسهیلات نیاز داشته باشند به همان میزان تسهیلات در اختیار مجریان طرح قرار داده می‌شود.

حسینی با بیان اینکه مهمترین وظیفه راهبران شغلی در مراحل فروش و بازاریابی است گفت: راهبران تعهد خرید تضمینی محصولات را برعهده می‌گیرند یا متعهد می‌شوند که در فروش و شناسایی بازار محصول به مددجویان مشاوره بدهند.

وی اشتغالزایی و کسب درآمد برای مددجویان را از برنامه‌های اصلی و اولویت‌های کمیته امداد با حمایت دولت عنوان کرد و افزود: یکی از راه‌های کسب درآمد نصب پنل‌های خورشیدی در منازل مددجویان است.

معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان جنوبی اظهار داشت: تسهیلات در نظر گرفته شده در حوزه اشتغال کمیته امداد خراسان جنوبی در سال جاری ۱۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان است.

وی به اجرای طرح کارفرمایی در استان اشاره کرد و گفت: در این طرح کارفرما به ازای بکارگیری هر نیرویی که تحت حمایت امداد باشد، می‌تواند ۵۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کند.

حسینی در ارتباط با طرح سرباز مهارت نیز گفت: این طرح با همکاری کمیته امداد و ستاد کل نیروهای مسلح برای سربازان اجرا می‌شود.

وی افزود: این طرح با هدف مهارت‌آموزی و آمادگی فرد برای ورود به بازار کار پس از گذراندن دوران سربازی است و برای مشمولان از رده سنی ۱۵ تا ۲۵ سال در نظر گرفته شده است.

منبع:ایرنا

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها