چک های برگشتی به رنگ کرونا

هیچ کس گمانش را هم نمی برد که ویروسی کوچک ماه ها تمام بخش های جامعه را درگیر خود کند و افزون بر قربانیان بی شمار، بر روابط خانوادگی اثر بگذارد، حوزه درمان را درگیر چالش کند و از همه مهم تر بر معیشت و کسب و کارها تاثیر گذار باشد.

به گزارش “پیام خاوران “ در روزهای کرونایی فعالیت اصناف، بازاریان، تالارها و مجتمع‌های پذیرایی، رستوران‌ها، اقامتگاه ها و … مشکلات متعددی را پشت سر گذاشته اند و می گذارند، کارگران بسیاری از کار بیکار شده اند و … اما در این بین چالشی که پیش روی اصناف قرار دارد، چک های برگشتی است که به دلیل ضربه های اقتصادی کرونا روی دستشان باقی مانده است.

به گفته کاسبی که۳۰ سال است در راسته بازار بیرجند کاسبی می کند؛ طی این سال ها چنین آسیبی به کسب و کارش وارد نشده بود.

وی درباره تسهیلات حمایتی اظهار می کند: می‌گویند تسهیلات به شرط اخراج نشدن کارگر پرداخت می‌شود در حالی که مگر می‌شود در شرایط تعطیلی، کسادی و نبود نقدینگی حقوق کارگر را پرداخت؟ در زمانی که خود را برای مسافران و گردشگران آماده می‌کردیم بحران کرونا شروع شد و هرگز پیش بینی نمی‌کردیم باعث تعطیلی کسب و کارها در اوج فروش شود و حالا یکی یکی چک‌های ما برگشت می‌خورد.

وی می‌افزاید: از روی ناچاری عذر چند کارگر را خواستم و دو کارگر که بیمه بودند از بیمه بیکاری استفاده می کنند.

 

بیشتر بخوانید 

اعتراض رئیس اتاق اصناف خراسان جنوبی نسبت به تعطیلی برخی صنوف

۴۰ واحد صنفی متخلف در خراسان جنوبی پلمب شد

 

در این بین یکی نیست که بگوید خسارت صنف یا کارگاهی که بیش از ۶۰ میلیون تومان ضرر دیده است مگر با یک تسهیلات ۱۲ میلیون تومانی جبران می‌شود؟

یک کاسب دیگر هم اظهارمی کند: محدودیت‌های کرونایی درآمدها را به شدت کم کرده است و فروشندگان حتی برای تامین هزینه های جاری خود به دردسر افتاده اند در حالی که افزون بر آن تامین‌ اجاره، پرداخت مالیات و … هم بر مشکلات آنان افزوده است.

بیشتر بخوانید   دل پُردرد دستفروشان بیرجندی در روزهای کرونایی

به گفته وی، بازاریان تنها قشری هستند که دولت در این ایام چندان نگاهی به آن ها نداشته و حتی یک درصد از مالیات را هم به آن ها نبخشیده و به پرداخت وامی اکتفا کرده است که خیلی ها نتوانسته اند آن را دریافت کنند.

محسنی هم که پوشاک فروشی دارد، اظهار می کند: شیوع کرونا در آخرین روزهای سال، وضعیت کسب و کارها را پیچیده کرد و حالا با انبوهی از اجناس انبار شده شب عید و چک‌های برگشتی مواجه هستیم.

ضربه کرونا بر ۹ هزار کسبه
رئیس اتاق اصناف استان اظهار داشت : از ابتدای شیوع کرونا، اصناف بازار سردی را پشت سر می گذارند و روزهایی را سپری می کنند که دخل و خرجشان یکی نیست و چشم انتظار حمایت های بیشتر دولت هستند چرا که از ۳۳هزار اصناف استان بیش از ۹ هزار نفر دچار آسیب جدی شده اند.

علیزاده با بیان این که از ابتدای شیوع کرونا برخی از اصناف هنوز در تعطیلی به سر می برند و تالارها نیز فقط ۲۰ روز فعال بودند و بسیاری از اصناف آسیب جدی دیدند، می افزاید: صحبت از پرداخت تسهیلات کرونایی و ثبت نام در سامانه کارا بود اما شرایط سختی را پیش روی اصناف گذاشتند و در وضعیتی که بیش از ۹ هزار نفر شرایط لازم را داشتند فقط هزار و۲۰۰ نفر توانستند تسهیلات دریافت کنند که ۱۵ درصد آنان را شامل می شود.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

وی شرایط سخت تسهیلات کرونایی را از دلایل استقبال نکردن اصناف بیان می کند و می گوید: مشکل اصلی اصناف هم اکنون نبود نقدینگی است و از آن جایی که ۷۰ درصد اصناف مستاجر هستند، شاید در این برهه گره کارشان با ۱۰ میلیون تومان باز شود البته با وام های با کارمزد کم و بازپرداخت چندساله نه تسهیلات سنگینی که این روزها پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید   مخابرات خراسان جنوبی همراه همیشگی مشترکان در روز‌های کرونایی

رئیس اتاق اصناف استان افزود : اصناف همچنان چشم انتظار نگاه و توجه دولت هستند.

منبع:خراسان جنوبی

انتهای پیام /

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها