کنسانتره کفاف خوراک دام را نمی‌ دهد

دامداران می گویند میزان کنسانتره‌ ای که برای تغذیه دام‌ ها به آنها می‌ دهند کفاف نمی‌ دهد و با مقدار شیر ماهانه دام‌ ها سربه سر می‌ شود.

به گزارش “پیام خاوران “،  این روزها اگر پای درد و دل دامداران بنشینی قطعا از گرانی نهاده های دامی گلایه مند خواهند بود. با یک  حساب دو دوتا، چهارتا به این نتیجه می رسند که ادامه دادن در این مسیر برایشان سودی ندارد وقتی قیمت شیر خریداری شده از آنها کمتر از قیمت نهاده های دامی است.

دامداری اهل طبس گفت: دیگر کار دامداری برای ما نمی ‌صرفد، قیمت آذوقه دام‌ ها سربه فلک کشیده در حالی که شیر خام را از ما کیلویی ۳ هزار و ۵۰۰ تومان می‌ خرند.

وی ادامه داد: به دلیل گرانی نهاده های دامی مجبور به فروش  ۱۰ دام سنگین شده ام تا بتوانم هزینه خوراک سایر دام ها را تهیه کنم و جلوی  تلف شدن آنها را بگیرم.

یک بانوی دامدار طبسی نیز گفت: مشکل اصلی ما بحث تامین آذوقه دام است، کاه و بیده گران شده و کنسانتره نیز کیلویی ۵ هزار و ۲۰۰ تومان است همچنین نزدیک ‌ترین کارخانه فرآوری شیر کنار گوش ماست، اما کارایی لازم را ندارد و مجبوریم شیر را به طبس بفرستیم.

این بانوی پر تلاش ادامه داد: قیمت مصوبی برای خرید شیر وجود ندارد و ما از قیمت عادلانه و مصوب آن بی خبریم.

دامداری در صحبت هایش به توزیع تنها ۱۰ تن کنسانتره میان دامداران اشاره کرد و ادامه داد: هر هفته باید ساعاتی را در صف‌ های عریض و طویل دریافت کنسانتره تلف کنیم آن هم برای دریافت فقط ۳۰۰ کیلو کنسانتره، که این مقدار هم کفاف غذای دام را نمی دهد.

بیشتر بخوانید   خودرو لیفان X70 به زودی وارد بازار ایران می‌شود + مشخصات

دامداری دیگر می‌ گفت: با این کش و قوس‌هایی که در بازار نهاده ‌های دامی رخ داده اگر وضعیت بخواهد به همین روال پیش برود مجبوریم دام‌های خودمان را ذبح کنیم وگرنه باید شاهد تلف شدن دام ها  جلوی چشمانمان باشیم.

 

بیشتر بخوانید

ممنوعیت انجماد فرآورده‌های خام دامی در مراکز عرضه

هشدار دامپزشکی در خصوص احتمال رخداد بیماری تب برفکی

 

محمود اشرفی گل در این خصوص گفت: قرار است در ماه ‌های آینده حدود هزار تن سبوس برای تولید کنسانتره اضافه شود.

وی افزود: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ تن کنسانتره به تناسب تعداد دام ‌های هویت گذاری شده در سطح شهرستان‌ها توزیع کرده ایم که تقریبا جوابگوی نیاز تغذیه‌ای دام است به شرطی که نهاده ‌های دیگر به خصوص علوفه خشبی برای دام‌ ها تامین و تمام تمرکز و فشار صرفا برای مصرف کنسانتره نباشد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه سبوس یکی از اقلام کنسانتره است، افزود: مشکلی که در بحث کنسانتره داریم این است که ما ظرفیت تولید بیش از هزار تن سبوس را در استان نداریم و ۵۰۰ تن سبوس را از کارخانجات استان البرز تامین می ‌کنیم.

اشرفی ادامه داد: علاوه بر سبوس، جو، ذرت و سویای یارانه‌ای برای تولید کنسانتره به آن اضافه می ‌شود.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در خصوص گلایه مندی دامداران برای گرانی قیمت کنسانتره تصریح کرد: در حال حاضر قیمت کنسانتره، زیر قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان است.

وی عنوان کرد: گرانی ‌های ایجاد شده در بحث کنسانتره آزاد است به همین دلیل ما اجازه تولید کنسانتره را به کارخانجات آزاد نداده ایم و طبیعی است که در صورت ورود کنسانتره از استان‌ های دیگر به داخل استان قیمت کنسانتره‌ای که به فروش می‌رسد بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید   تداوم کمبود روغن جامد در خراسان جنوبی/وعده‌هایی که محقق نمی شود

اشرفی ادامه داد: قیمت مصوب کنسانتره در استان قبل از افزایش قیمت هزار و ۴۰۰ تومان بوده، اما طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار که به تازگی ابلاغ شده است، افزایش قیمت‌هایی را خواهیم داشت که اعمال خواهد شد و به تبع این افزایش قیمت، قیمت کنسانتره نیز تغییر خواهد کرد.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: تا قبل از این گرانی‌ها، قیمت ذرت و جو در بندر هزار و ۵۰۰ تومان بوده که با افزایش قیمت‌هایی که جدیدا رخ داده جو و ذرت به هزار و ۷۰۰ تومان و سویا از ۲ هزار و ۷۰۰ تومان در بندر به ۳ هزار و ۲۰۰ تومان رسیده است.

اشرفی گل معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در این خصوص گفت: ۶ کارخانه فرآوری شیر در سطح استان وجود دارد و با انعقاد قرار داد مستقیم با دامدار، شیر را خریداری و اقدام به فرآوری آن می‌ کنند.

وی افزود: در حال حاضر در سطح استان ۲۱ مرکز جمع آوری شیر وجود دارد که شیر خام را از دامداران جمع آوری کرده و به کارخانجات فرآوری شیر تحویل می‌ دهند.

اشرفی گل تصریح کرد: ۲  مرکز جمع آوری شیر در فردوس، ۳ مرکز در طبس، ۳ مرکز در خوسف، ۴ مرکز در قاین، ۶ مرکز در سرایان، ۲ مرکز در بشرویه و ۲ مرکز در بیرجند مشغول به فعالیت هستند.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اشاره‌ ای به وضعیت جمع آوری شیر در شهرستان طبس کرد و گفت: در این شهرستان ۳ مرکز جمع آوری شیر فعال است و همچنین یک کارخانه برای خریداری مستقیم شیر از دامداران اعلام آمادگی کرده است.

بیشتر بخوانید   استقرار ستادهای تبلیغاتی در پنح نقطه شهر بیرجند ممنوع شد

منبع: باشگاه خبرنگاران

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها