بیش از ۴ میلیارد تومان برای مرمت قنوات زیرکوه هزینه می‌شود

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه گفت: براساس تفاهم‌نامه‎های منعقد شده و با مشارکت مردمی در سال جاری چهار میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان اعتبار در زمینه مرمت و احیای قنوات این شهرستان هزینه می‌شود که اقدامی جهادی و بی‌نظیر است.

به گزارش “پیام خاوران “،مجید درویشی اظهار داشت: امسال از محل منابع اعتباری ملی و استانی ۲ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان برای مرمت قنوات شهرستان مرزی زیرکوه اختصاص یافته است.

وی گفت: با این اعتبار تا پایان سال مالی جاری ۳۵ رشته قنات را در شهرستان زیرکوه مرمت خواهیم کرد.

مدیر جهاد کشاورزی زیرکوه بیان کرد: اکنون مرمت هفت رشته قنات در دست اجرا است و با توجه به تفاهم‌نامه جهاد کشاورزی و بسیج سازندگی امسال در زمینه احیا و مرمت قنوات و اجرای خط انتقال کشاورزی تحول خوبی در شهرستان رقم خواهد خورد.

وی افزود: همچنین بسیج سازندگی به عنوان معین محرومیت‌زدایی شهرستان زیرکوه در زمینه مرمت قنوات مشارکت دارد و براساس تفاهم‌نامه منعقد شده، بسیج سازندگی نیز برای مرمت قنوات شهرستان یک میلیارد تومان هزینه خواهد کرد.

 

بیشتر بخوانید 

برق رسانی به مناطق عشایری زیرکوه نیازمند اعتبار است

۱۰۳ پروژه محرومیت زدایی در شهرستان زیرکوه اجرا می شود

 

درویشی عنوان کرد: در چند سال گذشته تمامی قنواتی که مرمت شده، حجم آبدهی آنها به شدت افزایش یافته و رضایت کشاورزان منطقه را در پی داشته است.

وی گفت: به دلیل ۲ سال متوالی ترسالی وضعیت آبدهی قنوات این شهرستان مناسب است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان زیرکوه اظهار داشت: در حال حاضر ۳۱۰ رشته قنات با دبی آب یک هزار و ۵۰۰ لیتر بر ثانیه در شهرستان زیرکوه وجود دارد.

وی همچنین گفت: دانه روغنی گلرنگ اولین بار در راستای افزایش تنوع کشت و کاهش ریسک تولید محصولات کشاورزی در ۱۳ هکتار از اراضی زیرکوه کشت شد.

بیشتر بخوانید   اولین توربین نیروگاه بادی درح شهرستان سربیشه نصب شد

درویشی افزود: گلرنگ یکی از گیاهان صنعتی است که از دانه آن روغن خوراکی تهیه می‌شود، ضمن اینکه گل‌های این گیاه در صنایع رنگرزی و صنایع غذایی مورد استفاده قرار می‌گیرد، علوفه این گیاه نیز دارای خاصیت غذایی بالا بوده و برای دام استفاده می‌شود.

وی حاصلخیز شدن خاک‌های زراعی پس از برداشت محصول، خرید تضمینی توسط دولت، چند منظوره بودن مصارف گیاه گلرنگ، هزینه‌های پایین تولید، نیاز آبی کم و مقاومت به تنش‌های محیطی و خشکی را از مهمترین مزایای کشت این محصول ذکر کرد.

 

جدیدترین خبرهای استان وکشور  را در کانال تلگرامی ” پیام خاوران ” بخوانید. (کلیک کنید)

 

بیش از ۱۱ هزار هکتار زمین‌های کشاورزی زیرکوه به کشت محصول باغی و زراعی اختصاص دارد که از این رقم حدود ۶ هزار هکتار آن محصول باغی است.

شهرستان زیرکوه سال ۱۳۹۱ تاسیس شد و شهر حاجی‌آباد مرکز آن در فاصله ۸۵ کیلومتری مرز افغانستان قرار دارد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها