بازارهای خراسان جنوبی زیر نظارت بازرسان /آشفته بازار شب عید و همکاری مردم برای نظارت ها

همه ساله در آستانه سال جدید وبه منظور نظارت بیشتر بر بازار، طرح های نظارتی از سوی سازمانهای متولی بازار اجرا می شود تا مردم با اطمینان خاطر خرید کنند.

به گزارش “ پیام خاوران“، طرح نظارت بر نوروز ۱۴۰۰ که از ۱۵ بهمن ماه  امسال آغاز شده است تا ۱۵ فروردین ماه سال آینده ادامه دارد. این روزها حکایت خرید در بازار متفاوت است وثبات قیمت را نمی توان یافت ، آنگونه که مردم می گویند آنچه امروز در این آشفته بازار دیده نمی شود حقوق شهروندی است.

همه افراد ناظر بر روند تحقق عدالت اجتماعی هستند ودر منشور حقوق شهروندی همه شهروندان در برابر خود ، حاکمیت ، جامعه وآنچه که به آن مربوط است دارای حقوق یکسان هستند واین حق برابری با کرامت انسانی همراه است.

یکی از شهروندان نظارت را بر بازار موثر می داند ومی گوید: این نظارت ها علاوه بر بعد روانی ، سبب اطمینان خرید در مردم می شود.

محمدی با اشاره به اینکه در برخی فروشگاهها عدم درج قیمت در کالاها مشاهده می شود بیان می دارد: نیاز استان تا مسئولان امر ضمن تاکید برنظارت ها ،با دقت بیشتری به این موضوع بپردارند.

یکی دیگر از شهروندان که بازار بیرجند را برای خرید انتخاب کرده است خاطرنشان می کند:هیچ ثبات قیمت در بازار نیست وقیمت ها از یک مغازه تا مغازه  بعدی متفاوت است واین تفاوت بسیار تکان دهنده است.

عباسی برخی کرایه مغازه ،برخی افزایش دستمزدها وهزینه های خدماتی ،برخی سایز هزینه های مرتبط بر بازار وبرخی نوع جنس مرغوب وغیرمرغوب را عامل این افزایش قیمت اعلام می کنند.

وی بیان می دارد: در این میان مصرف کننده سرگردان ازخرید نمی داند به کدام حرف ها توجه کند.

هرچند برخی ار سخنان کسبه بی دلیل نیست وباید متولیان امر به آن توجه کنند اما آنچه در فروش برخی کالاها مشاهده می شود درصد بالاتر ازعرف ودر فروش آن است که این افزایش قیمت ها ویا بهتر گفت سود فروشنده ها نامتعادل وبالاترازعرف بازار است.

بیشتر بخوانید   کارت به کارت ١٠ میلیون تومانی در بانک صادرات ایران عملیاتی شد

یکی از فروشندگان و کسبه قدیمی بازار بیرجند از قیمت متفاوت کرایه حمل گلایه مند است و می گوید: کرایه حمل در باربرها متفاوت است ونظارتی بر این امر صورت نمی گیرد.

فدویان اظهار می دارد: به عنوان  مثال کرایه یک عدل پارچه از تهران تا بیرجند با یک باربری ۶۵ تا ۷۰هزار تومان وهمین عدل پارچه با باربری دیگر ۱۷۰تا۱۸۰هزار تومان کرایه دارد که این وضعیت در فروش کالا هم موثر است.

همزمان با اجرای این نظارت ها ، عباس جرجانی رئیس سازمان صمت استان خراسان جنوبی،  تهوری معاون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان این سازمان  وبازرسان  به صورت میدانی بازار بیرجند را رصد کردند.

معاون حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان سازمان صمت استان خراسان جنوبی مردم را یاوران اصلی این سازمان دانست و گفت: در رصد میدانی صورت گرفته ، عدم درج قیمت وعدم ارائه فاکتور فروش، بیشترین میزان تخلف را به خود اختصاص داد

علی تهوری گفت:همشهریان هرگونه گران فروشی وتخلف ،عدم درج قیمت و احتکار وتخلفات اقتصادی را به ستاد خبری ۱۲۴ این سازمان اعلام کنند.

 ۲۷ تیم بازرسی در بازارهای استان

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی هم در حاشیه بازدید میدانی بازار بیرجند از نظارت ۲۷ تیم بازرسی در طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۰ بر نحوه فعالیت اصناف و بازار این استان  خبر داد.

عباس جرجانی افزود: ۲۷ تیم بازرسی از بازرسان سازمان صمت با همکاری سازمان بسیج اصناف، اتاق اصناف استان و تعزیرات حکومتی در طرح نظارتی ویژه نوروز ۱۴۰۰ بازار ذت نظارت و کنترل  می کنند.

بیشتر بخوانید   قدردانی نماینده ولی فقیه در خراسان‌ جنوبی از حضور شکوهمند مردم در روز جهانی قدس

رئیس سازمان صمت خراسان جنوبی  افزود: این طرح نظارتی در خراسان جنوبی از ۱۵ بهمن امسال همزمان با سراسر کشور آغازشده و تا ۱۵ فروردین سال آینده ادامه دارد.

وی گفت: مردم در صورت مشاهده هرگونه تخلف اعم از درج نکردن قیمت، نصب نشدن نرخ‌نامه، گرانفروشی، کم‌فروشی، صادر نکردن صورتحساب و سایر تخلفات اقتصادی در مرکز استان و شهرستان‌ها مراتب را به سامانه تلفنی ۱۲۴ گزارش دهند و ما را در نظارت به موقع و هرچه دقیق‌تر بر بازار کالا و خدمات، یاری کنند.

منبع : تسنیم

 

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها