۹۰ درصد مرغ‌های تخم گذار خراسان جنوبی علیه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شدند

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: تاکنون یش از ۹۰ درصد مرغ‌های تخم گذار و نیمچه گوشتی خراسان جنوبی علیه ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان واکسینه شدند.

محمد اصغرزاده در گفت وگو با خبرنگار “پیام خاوران” اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۸۰ درصد هم واکسن مرحله دوم را دریاقت کردند و تا پایان سال هم تمامی مرغ‌های تخم گذار و نیمچه تخم گذار مرغداری‌های استان علیه این ویروس واکسینه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳ هفته است که بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان در استان گزارش نشده است، افزود: به زودی عملیات مهارشدن این ویروس اعلام می‌شود.

وی از معدوم شدن ۸۰۶ هزار قطعه مرغ تخمگذار، ۲۷۰ هزار قطعه مرغ گوشتی، ۱۰۵ هزار قطعه مرغ مادر، دو هزار و ۹۰ قطعه بوقلمون و ۵۲ قطعه شتر مرغ در پی شیوع بیماری آنفلوانزا فوق حاد پرندگان خبر داد.

اصغر زاده بر اجباری بودن بیمه مرغداری‌ها در استان تاکید و بیان کرد: از این پس چنانچه مرغ‌های تخمگذار و نیمچه واکسینه نشده باشند اجازه‌ جوجه ریزی داده نمی‌شود و تمامی مرغداری‌ها باید بیمه باشند.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه وضعیت کنترل آنفلوانزای پرندگان در خراسان جنوبی رو به بهبودی است و به شرایط پایدار نزدیک شده‌ایم، افزود: البته مرغداران همچنان باید مسائل ایمنی را رعایت کنند چرا که هنوز احتمال خطر وجود دارد.

اصغرزاده با اشاره به اینکه رصد و پایش مرغداری‌ها به صورت روزانه صورت می‌گیرد، ادامه‌داد: تأکید بر این است که همه این موارد به معنای رفع خطر نیست چرا که از شناسایی آخرین کانون آلودگی باید سه هفته بگذرد و از سوی دیگر همچنان پرندگان مهاجر ناقل ویروس در استان ما هستند.

وی بیان‌کرد: خوشبختانه شیوع ویروس آنفولانزای پرندگان تنها در سه شهرستان بیرجند، خوسف و سربیشه ماند و به دیگر شهرستان‌های دیگر خراسان جنوبی سرایت نکرد.

بیشتر بخوانید   14 معدن کوچک مقیاس در خراسان جنوبی احیا و راه‌‌اندازی شد

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی یادآور شد: شیوع آنفلوانزای پرندگان بازار استان را با مشکل حادی در زمینه کمبود تخم مرغ و گوشت مرغ رو به رو نکرد چرا که میزان تولید با مصرف ما مطابقت دارد و وضعیت در حوزه تخم مرغ نیز رو به بهبود است.

انتهای پیام/۱۰۳

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها