۱۴ معدن کوچک مقیاس در خراسان جنوبی احیا و راه‌‌اندازی شد

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: معادن کوچک مقیاس باید بتوانند با هم افزایی مثبت، زنجیره ارزش ایجاد کنند و مشکلات نقدینگی نیز با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق بیمه سرمایه گذاری معدن رفع شود.

به گزارش “پیام خاوران” علیرضا عباس‌زاده صبح امروز در کارگروه طرح احیا و فعالسازی و توسعه معادن کوچک مقیاس اظهار داشت: شورای معادن استان تلاش می‌کند با ایجاد تفاهم نامه‌های همکاری بین این واحدها در جهت احیای آنها گام بردارد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: در ۶ ماهه سال ۱۴۰۱ در خراسان جنوبی ۱۴ معدن کوچک مقیاس احیا و راه‌‌اندازی شده است.

وی تصریح کرد: باید در شورای معدن  تمهیداتی اندیشیده شود که مراحل واگذاری معادن تغییر کند تا در صورت عدم فعالیت معدن، پروانه بهره‌برداری معدن کار لغو گردد لذا نباید معادن به صورت نامحدود واگذار شود.

عباس زاده ادامه داد: باید با بهره‌گیری از ظرفیت صندوق بیمه سرمایه گذاری معدن، مشکلات نقدینگی معادن کوچک مقیاس حل شود.

وی تأکید کرد: از مجموع معادن کل کشور ۹۸٫۳ درصد کوچک مقیاس هستند که ۸۵ درصد اشتغال بخش معدن و ۶۵ درصد تولید این صنعت را بر عهده دارند.

به گفته وی؛ بر اساس ذخایر ثبت شده ۷۵۲ معدن استان در ابعاد کوچک مقیاس بوده که از این تعداد ۲۱۸ عدد غیر فعال است که باید تلاش کرد تا بر اساس برنامه زمان‌بندی شده احیا یا تعیین تکلیف شوند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: یکی از معضلات حوزه معدن آن است که برخی از افراد محدوده معدنی را اکتشاف و  ثبت کرده اما آن را  را فعال نکرده‌اند که از این طریق بخش چشمگیری از ظرفیت معدنی استان معطل مانده  که باید تلاش کرد با بهره‌گیری از ظرفیت شورای معادن استان آنان را تعیین تکلیف کرد.

به گفته وی؛ در واگذاری‌های بعدی در مزایده‌ها نیز باید اهلیت فرد یا شرکت مورد راستی آزمایی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید   یک هزار و ۵۰۴ واحد مسکن برای اقشار کم درآمد شهرستان طبس احداث می‌شود

عباس زاده تصریح کرد: همه توان و ظرفیت شورای معدن استان باید در خدمت فعالسازی واحدهای معدنی کوچک مقیاس قرار گیرد زیرا خراسان جنوبی در بخش معدن از ظرفیت بالایی برخوردار است و در تنوع معدنی نیز از استان‌های برتر در سطح کشور قرار دارد.

وی افزود: با توجه به وجود گمرک تخصصی در استان می‌شود در راستای رفع نیازهای معدن کاران ماشین آلات وارد کرد تا در اختیار آنان قرار گیرد.

به گفته وی؛ گروهی سرمایه‌گذار از کشور عمان نیز جهت سرمایه گذاری در حوزه معدن به ویژه در فرآوری معدن اعلام آمادگی کرده است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها