نگاهی نو به محصولات راهبردی خراسان جنوبی در سند آمایش استان

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی گفت: توسعه محصولات راهبردی و ارتقای سطح تولید، عملکرد و فرآوری محصولات راهبردی استان در تقسیم کار ملی حوزه کشاورزی در نظر گرفته شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، محبوبه فلاح در جمع خبرنگاران اظهار داشت: سند آمایش سرزمین کشور شامل؛ سند آمایش ملی و اسناد آمایش استانی از جمله سند آمایش خراسان جنوبی در جلسه مورخ ۱۱ اسفندماه ۹۹ شورای عالی آمایش سرزمین مورد تصویب قرار گرفته و مبنای بسیاری از تصمیمات و سیاستگذاری‌ها قرار خواهد گرفت.

وی افزود: آمایش سرزمین، برنامه‌ریزی و سازمان دادن به توزیع متوازن و هماهنگ جغرافیایی تمامی فعالیت‌های اقتصادی – اجتماعی در پهنه سرزمین را نسبت به قابلیت‌ها و منابع طبیعی و انسانی دربرمی‌گیرد و هدف از آن توسعه پایدار است.

 

رئیس گروه آمایش، برنامه ریزی و بهره‌وری سازمان مدیریت بودجه و برنامه ریزی خراسان‌ جنوبی ادامه داد: مهم‌ترین محورهای توسعه در خراسان جنوبی توانمندسازی نیروی انسانی و توسعه آموزش‌ها اعم از آموزش عالی و فنی و حرفه‌ای، توسعه خطوط ترانزیت(جاده‌ای، ریلی، هوایی)، برای تسهیل سرمایه گذاری بازرگانی با استان‌های همجوار و کشور همسایه افغانستان و ایجاد مناطق اقتصادی آزاد در استان، گسترش شناسایی و بهره برداری از منابع معدنی فلزی و غیرفلزی( با توجه به موقعیت علمی زمین شناسی و اندیس‌های شناخته شده استان)، گسترش صنایع دستی بومی استان( کارگاه‌های کوچک تعاونی) جهت افزایش نرخ اشتغال و درآمد ناخالص ملی  و کاهش نرخ مهاجرت، تامین امنیت سرمایه گذاری در صنایع تولید انرژی‌های نو و تجدیدپذیر خورشیدی، بادی و زمین گرمایی با توجه به اقلیم مناسب، ایجاد صنایع فرآوری و تبدیلی مواد خام کشاورزی و معدنی و جلوگیری از خام فروشی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری خصوصا کویرنوردی، مناطق حفاظت شده محیط زیست و نجوم، تثبیت جمعیت در مناطق مرزی و افزایش ضریب امنیت در این مناطق، افزایش نقش ICT در کارآفرینی و توسعه گردشگری خواهد بود.

بیشتر بخوانید   6.5 تن قند از یک انبار غیر مجاز در بیرجند کشف شد

 

فلاح بیان کرد: در این سند که سندی راهبردی قلمداد می‌شود، قلمروهای مناسب و نامناسب استقرار جمعیت و فعالیت‌های استان مشخص شده و برنامه‌های اجرایی به تفکیک بخش‌ها تعیین شده است.

 

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی افزود: توسعه محصولات راهبردی استان نظیر زرشک، عناب و زعفران در سند آمایش استان جایگاه ویژه‌ای دارند و یکی از نقش‌هایی که برای استان در تقسیم کار ملی حوزه کشاورزی در نظر گرفته شده است، ارتقای سطح تولید و عملکرد و فرآوری این محصولات است.

وی بیان کرد: علاوه بر این پرورش گل نرگس، گیاهان دارویی تولید محصولات گلخانه‌ای و گیاهان دارویی و نیز پرورش شتر در حوزه صنعت و معدن، صنایع فلزات اساسی (ساخت فلزات اساسی قیمتی و فلزات غیرآهنی) و صنایع فرآوری معدنی (کائولن، خاک صنعتی، بنتونیت، گرانیت، خاک نسوز، زغال سنگ، مس، کرومیت، فلورین، آهن، بوکسیت، گوهر سنگ، سنگ های ساختمانی و قیمتی) در استان در تقسیم کار ملی به خراسان جنوبی محول شده است.

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی ادامه داد: همچنین در حوزه گردشگری، خراسان جنوبی و چند استان کویری، توسعه گردشگری کویری را عهده‌دار خواهند بود.

فلاح اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل نیز خراسان جنوبی با قرارگیری در کریدور تریسیکا (اروپا، قفقاز، آسیا)  نقش محوری در شبکه گذرگاه‌های ترانزیتی منطقه‌ای و بین المللی ایفا خواهد کرد.

وی افزود: توسعه انرژی‌های نو و خدمات برتر، شرکت‌های دانش بنیان و آموزش مهارت‌های کاربردی و پشتیبان تولید نیز از دیگر نقش‌های استان در تقسیم کار ملی خواهد بود.

بیشتر بخوانید   تلخی گرانی شکر زیر زبان شیرینی فروشان

مشاور رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی در امور آمایش سرزمین و برنامه ریزی با بیان اینکه به استناد ماده ۵ سند آمایش استان، تمامی دستگاه‌های اجرایی ملی و استانی مکلف به رعایت مفاد این سند هستند، تصریح کرد: بر این اساس فرمانداران شهرستان‌ها و مدیران دستگاه‌های اجرایی استان، در تدوین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت و همچنین مطالعات آتی در سطح استان و شهرستان، موظفند ضمن هماهنگی با سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و رعایت مفاد سند مذکور، به نحوی عمل کنند تا در مطالعات موضوعی، پیوند و هماهنگی با سند آمایش ملی و استان برقرار شود.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها