۴۰ درصدمردم خراسان جنوبی براساس الگوی مصرف،آب استفاده می‌کنند

مدیرعامل شرکت آب فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: ۴۰ درصد مردم استان براساس الگوی مصرف آب را استفاده می‌کنند اما ۱۰ درصد  شامل مشترکان پر مصرف و ۵۰ درصد از مشترکان مصرفشان از الگو  اندکی بیشتر است.

به گزارش پیام خاوران“، حسین امامی در نشست خبری با اصحاب رسانه با بیان اینکه امسال  یکی از کم بارش‌ترین سال‌های چهار دهه اخیر را تجربه کردیم اظهار داشت: استان خراسان جنوبی یکی از استان‌هایی است که کاهش بارندگی‌های ۵۸ درصدی را تجربه می‌کند که بسیار کم سابقه است و  از سویی دیگر  بنابه اعلام هواشناسی میزان افزایش دما از رنج متوسط فراتر رفته است.

وی با بیان اینکه شعار جهانی هفته مدیریت مصرف آب، باتوجه به تاثیر قطعی این گازهای گلخانه‌ای روز جهانی آب نامگذاری شده است “تغییر رژیم بارندگی تغییر درجه حرارت مشخص” است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: هفته گذشته در شمال غرب کشور درجه حرارت به ۴۰ درجه رسید که در قرن اخیر بی‌سابقه بود و این به معنای این است که  باید دغدغه‌مند باشیم تا به مصرف درست بریم.

امامی با بیان اینکه در بخش آب  سند برنامه سازگاری مصرف آب تدوین شده است گفت: ما هم وظیفه تامین آب را برعهده داریم و از سویی دیگر  مردم هم باید به کمک ما بیایند تا خدمت پایداری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه روند فعلی مصرف آب در استان ما  منطبق نیست و  استان ما کم بارش‌ترین است، افزود: حجم آب تجدید شونده ما هم در استان بسیار محدود است و علاوه بر این آن آب‌های تجدید شونده هم  آب  غیرکیفی است در نتیجه برای مصارف آب شرب نیاز به هزینه زیادی دارد که قیمت تمام شده ما بالا است.

امامی ادامه داد: قیمت تمام شده  آب رقم  زیادی است و شرکت را با زیان مواجه کرده است و از سویی دیگر ما موظف هستیم آب سالم تامین کنیم.

بیشتر بخوانید   ۵۸ هزار بسته حمایتی در خراسان جنوبی توزیع می‌شود

وی افزود: در مجتمع‌های روستایی کاملا ملموس است و اقدامی که مجموعه‌های آبرسانی ما  را دچار تنش می‌کند این است که در انتهای هفته که جمع زیادی از شهروندان در  روستاها هستند دچار مشکل افت و یا قطعی می‌شویم علاوه براین با مشکلاتی که در تامین  برق به وجود آمد دچار مشکل شدیم که حدود ۳۸۰ چاه و ۵۸۰ ایستگاه پمپاژ داریم که می‌تواند ما  را دچار مشکل کند و  وقتی خاموشی دو ساعته تجربه کنیم مخازن ما خالی می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان خراسان جنوبی گفت: افرادی در نقاط ارتفاعی نزدیک مخازن آب اقدام  به ساخت و ساز کردند، این منازل در طبقات بالا گاهی دچار افت می‌شوند از سویی ما همه دغدغه خود را تامین آب داریم تا با ایجاد تاسیسات مناسب آب را تامین کنیم که در این راستا برای شمال شهر هم این موضوع رخ داده بود و تذکرات لازم را داده بودیم  اما باز هم ساخت و سازهای زیادی انجام شد.

امامی با بیان اینکه برای تامین فشار آب اقداماتی  ایجاد کردیم گفت: اما در این پیک مصرف که چاه رکات از مدار خارج شد، در رسانه‌ها گاهی با عنوان قطعی آب  مطرح شد در حالی که کمبود افت فشار آب بود.

وی با تاکید بر اینکه در بخش روستایی هم اقداماتی در دست اقدام داریم تا آب در نقاط روستایی را تامین کنیم و منابع مالی خوبی در این زمینه داریم گفت: امسال ۱۰۰ روستا آبرسانی پایدار می‌شوند، در بخش ناوگان سیار  هم رشد خوبی داشتیم و امسال  ۷ تانکر جدید به ناوگان آبرسانی سیار ما  اضافه شده است.

امامی با اشاره به فاضلاب قاین افزود: فاضلاب قاین مشکلاتش برطرف شده و تصفیه‌خانه آن هم به‌‌زودی اجرایی می‌شود گفت: تصفیه‌خانه بیرجند هم به دلیل تحریم در برخی لوازم عقب مانده اما تلاش شده است تا در تیرماه وارد مدار بهره‌برداری قرار گیرد که در این پروژه  ۲۵ میلون یورو سرمایه‌گذاری بانک اکو بوده است.

بیشتر بخوانید   افتتاح نمایشگاه صنعت ساختمان خراسان جنوبی به روایت تصویر(1)

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: باید با تامین بخشی از آب فضای سبز در صنعت زمینه توسعه استان را فراهم کنیم و با توجه به  محدودیت ذاتی خدمت پایداری داشته باشیم.

وی بیان کرد: همچنین باید در شهرها سرانه مخزن را به ازای مصرف به استاندارد کشوری برسانیم و امسال ۲۰ هزار متر مکعب مخزن در شهرهای استان به بهره‌برداری می‌رسد.

امامی افزود: امید است امسال بتوانیم ۲٫۵ درصد هدر رفت آب را شاهد باشیم  و به‌ازای هر متر مکعب آب، ۷ دهم برق مصرف می‌کنیم که  کاهش مصرف آب و ارتقای زیست محیطی می‌تواند موثر باشد.

وی با بیان اینکه بدهی ما با برخی دستگاه‌ها و مشترکان ما را دچار مشکلاتی کرده، افزود: از مجموع ۳۴۲ هزار مشترک فعال در استان ۲۷۰ هزار مشترک خانگی هستند که  ۷۰ درصد بخش مصارف آب را به خود اختصاص  دادند.

وی بیان کرد: در بخش آب امید هر مشترکی که یک مصرف ماهانه ۵ مترمکعب داشته باشد مشمول آب امید می‌شود و تمامی هرینه آن صفر می‌شود که در استان ۴۰ هزار که ۱۵ درصد از  مشترکان هستند از این طرح برخوردارند.

وی گفت: ۴۰ درصد مردم استان براساس الگوی مصرف آب را استفاده می‌کنند اما ۱۰ درصد  شامل مشترکان پر مصرف و ۵۰ درصد از مشترکان مصرفشان از الگو  اندکی بیشتر است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها