۴۰ درصد چشمه‌های حیات وحش نهبندان خشک شد

مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: بر اثر تداوم خشکسالی در سال جاری به صورت میانگین ۴۰ درصد چشمه‌های حیات وحش این شهرستان خشک شده و حجم آبدهی سایر چشمه‌ها به شدت کاهش یافته است.

به گزارش “پیام خاوران“، امیر کوهستانی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: لایه‌روبی چشمه‌های حیات وحش را به طور مستمر انجام می‌دهیم ولی به دلیل شدت خشکسالی باز هم حجم آبدهی چشمه‌ها افزایش چشمگیری ندارد.

وی بیان کرد: در سال جاری آبرسانی سیار به آبشخورها و حوض انبارهای مناطق تحت مدیریت را افزایش داده‌ایم.

مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان گفت: شدت خشکسالی و کمبود علوفه در زیستگاه‌ها به شدت حیات وحش منطقه را لاغر و نحیف کرده است و امسال زادآوری حیات وحش به شدت کاهش یافت به طوری که در منطقه نهبندان زادآوری پرندگانی از جمله کبک و تیهو را نداشته‌ایم.

وی افزود: گشت‌های نظارتی مجموعه محیط زیست در زیستگاه‌های حیات وحش افزایش یافته و تعداد شکار غیرمجاز در منطقه کاهش داشته است.

کوهستانی اظهار داشت: خشکسالی از جمله مهمترین و قدیمی‌ترین بلایای طبیعی است که تکرار ۲۰ ساله آن در شرق کشور تبدیل به بحران شده و در سال جاری به شدت حیات وحش منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.

وی با بیان اینکه کاهش بارندگی و خشکسالی در سال جاری بیشترین اثرات را در منطقه نهبندان گذاشته است گفت: کم‌آبی و کمبود علوفه باعث هجوم و ورود وحوش به اراضی کشاورزی و روستاها شده است.

مدیر حفاظت محیط زیست نهبندان افزود: امسال به دلیل خشکسالی‌های شدید، حیات وحش و پرندگان در حاشیه اراضی کشاورزی، شهرها، روستاها و حتی محورهای مواصلاتی به صورت مکرر مشاهده می‌شوند و علت اصلی آن کمبود علوفه در مناطق و استفاده از پسماند غذای انسانی است.

وی گفت: از مردم درخواست داریم که پسماند خود را در حاشیه شهرها به خصوص در حاشیه محورهای مواصلاتی و ایستگاه‌های اسکان بین راهی رها نکنند چرا که این موضوع معضلی برای حیات وحش منطقه شده و تلفات زیاد حیات وحش و سایر جانوران را در محورهای مواصلاتی داریم.

بیشتر بخوانید   کاهش اعتبارات حوزه بهداشت و درمان خراسان جنوبی پیگیری می‌‌شود

کوهستانی با بیان اینکه با شرایط خشکسالی‌های اخیر در زیستگاه‌های حیات وحش، نذر طبیعت برای حیوانات ضروری است افزود: از افراد خیر و علاقه‌مند درخواست داریم برای ساخت آبشخور، تامین علوفه، آب و  دارو برای حیات وحش با این اداره همکاری کنند.

وی گفت: در ماه گذشته ۲ تانکر ثابت به حجم ۱۵ هزار لیتر توسط یکی از علاقه‌مندان به محیط زیست برای تامین آب حیات وحش نهبندان اهدا شد.

۳،۱۳ درصد از خاک استان معادل ۲ میلیون هکتار در قالب مناطق چهارگانه محیط زیست مدیریت می‌شوند که شامل سه پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس، پناهگاه حیات وحش تالاب کجی نمکزار نهبندان و پناهگاه حیات وحش رباط شور و هفت منطقه حفاظت شده شاسکوه در قاین، باقران در بیرجند، آرک و گرنگ در خوسف، مظفری در فردوس، کمرسرخ در سرایان و پطرگان در زیرکوه است.

پناهگاه حیات وحش تالاب کجی در شهرستان نهبندان قرار دارد که با ۲۲ هزار هکتار وسعت یکی از مناطق گردشگری خراسان جنوبی است.

گز و تاغ نیز از گیاهان این تالاب است و زاغ بور، هوبره، عقاب طلایی، پرستو، کبک و کلاغ سیاه از پرندگان بومی و روباه، خرگوش، پامسواکی کوچک و موش خانگی هم از پستانداران موجود در تالاب کجی نمکزار شهرستان نهبندان محسوب می‌شود.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها