بزرگترین کتیبه محرمی کشور در شهر بیرجند نصب شد

هر ساله با آغاز محرم شهرها با پرچم های عزای امام حسین (ع) سیاه پوش می شوند اما امسال با نصب بزرگترین کتیبه محرمی کشور در بیرجند، شهر جلوه دیگری به خود گرفته است.

به گزارش “پیام خاوران“، ماه محرم که فرا می‌رسد، رخت سیاه بر تن همگان می‌نشیند و نوای یا حسین (ع) از اعماق وجود مردم بر می‌خیزد.

علاوه بر مردم، شهر‌ها و روستاها، مساجد و حسینیه ها، خانه‌ها و تکایا هم رخت عزا می‌پوشند و همه چیز برای اقامه عزای اباعبدالله الحسین (ع) آماده می‌شود.

در این بین کتبه های محرمی، جلوه‌ای خاص را به شهر‌ها می‌دهند و هر ساله این کتیبه‌ها با نقوش مختلف در جای جای شهر‌ها جانمایی شده و رشادت، از خودگذشتگی، قیام و مصائب حسین بن علی (ع) را یادآوری می‌کنند.

امسال و در آغازین روز از ماه محرم، بزرگترین کتیبه محرمی کشور در بیرجند نصب شد و جلوه‌ای خاص به شهر داد.

پیگیر شدم برای اطلاع از اینکه چه کسانی برای این کتیبه زیبا و ارزشمند زحمت کشیده اند تا با آن‌ها هم صحبت شده و از روند آماده سازی کار مطلع شوم.

با خیاط این کتیبه محرمی که به همراه فرزندانش به دوخت پارچه آن مشغول بوده است، به گفتگو نشستم.

مشارکت خانوادگی برای دوخت پارچه عزای امام حسین (ع)

ترابی خیاط این کتیبه می‌گوید: کار دوخت پارچه این کتیبه در آخرین جمعه ماه ذی الحجه آغاز شد.

او ادامه می‌دهد: در امر دوخت این پارچه ۴ نفر دیگر هم که فرزندانم بودند، به من کمک کردند تا کار دوخت در زمان مقرر به اتمام برسد.

ترابی بیان می‌کند: بالا بودن حجم کار به دلیل زیاد بودن متراژ پارچه که حدود ۸۰۰ متر بود، سختی ایجاد کرده بود، اما به دلیل عشق به اباعبدالله الحسین (ع) کار به بهترین شیوه دوخته و تحویل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی شد.

این خیاط اهل شهرستان بیرجند ادامه می‌دهد: امسال اولین سالی است که کار به این بزرگی را تحویل می‌گیرم و به آن می‌پردازم و در سنوات گذشته، پارچه‌های کوچکتری را دوخته ام.

او می‌گوید: از آنجایی که جزو هیئت امنای حسینیه روستای مزداب هستم، سالیان گذشته برای آن‌ها دوخت پرچم و کتیبه را انجام داده ام.

ترابی عنوان می‌کند: کار برای امام حسین (ع) لذت زیادی دارد و هر کسی که برای سیدالشهدا (ع) قدمی بردارد، یقینا پاداش آن را دریافت خواهد کرد.

بیشتر بخوانید   هوای خراسان جنوبی گرم می‌شود

این خیاط می‌گوید: ۶۲ سال سن دارم و حدود ۴۸ سال است که به کار دوخت چادر‌های مسافرتی مشغول هستم.

او بیان می‌کند: برای کار‌های این چنینی، بخش زیادی از دستمزد خود را دریافت نمی‌کنم.

پس از خیاط، شماره همراه خطاط کتیبه را که در ساعات قبل از نصب، کار نوشتن عبارات روی پارچه را انجام داده بود پیدا کردم و با او تماس گرفتم و از او درباره روند آماده سازی پرسیدم.

مودی خطاط و زیبانویس خراسان جنوبی گفت: در آخرین روز از ماه ذی الحجه سفارش خطاطی روی کتیبه به من داده شد.

او افزود: به دلیل این که باید کتیبه در اولین روز از ماه محرم نصب می‌شد، از ساعت ۱۱ شب آخرین روز سال قمری تا ۵ صبح اولین روز از ماه محرم کار خطاطی روی آن انجام شد.

مودی اظهار کرد: کلمات نوشته شده روی پارچه در سه قسمت نوشته شده است؛ در بالای این پارچه ذکر یا حسین (ع) در وسط آن شعار ما نسل به نسل در پناهت هستیم و در پایین آن عبارت نسل حسین (ع) حک شده است.

خطاط و زیبانویس خراسان جنوبی که ۴۴ سال سن دارد و از سال ۷۸ به کار خطاطی مشغول است، تصریح کرد: معمولا هر ساله برای هیئات مذهبی این کار را انجام می‌دهم و پارسال هم یک پارچه برای هیئت بیت العباس مود نوشته ام.

او ادامه داد: با وجود داشتن سفارشات مختلف در سال‌های گذشته، کتیبه امسال بزرگترین سفارشی بوده است که به من داده شده است.

پول دستمزد از امام حسین (ع) نمی‌گیرم

مودی در خصوص برکاتی که این کار برای او داشته است بیان کرد: افزایش برکت در مال و زیاد شدن درآمد از جمله مواردی است که جنبه مادی دارد و در زندگی خود آن را مشاهده کرده ام.

خطاط و زیبانویس استان عنوان کرد: من برای آماده سازی پرچم و کتیبه‌هایی که برای ائمه استفاده می‌شود، دستمزد خود را دریافت نمی‌کنم و فقط مبلغ مربوط به رنگ را دریافت می‌کنم.

بیشتر بخوانید   معاون امور اقتصادی وزارت کار از کارخانه سیمان قاین بازدید کرد

او گفت: قبلا ۶ نفر را آموزش داده ام و خود آن‌ها به صورت مستقل در حال فعالیت هستند و در حال حاضر نیز دو نفر را آموزش می‌دهم.

از همکاری تکاوران ارتش برای نصب کتیبه تا تعظیم شعائر با فضاسازی در محرم

در گفتگو با مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی هم به نکات خوبی رسیدم؛ از سختی نصب پارچه گرفته تا تعظیم به شعائر اسلامی با فضاسازی در محرم.

حجت الاسلام رضایی مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی گفت: بزرگترین کتیبه محرمی کشور که اول محرم در برج سپهر بیرجند نصب شد منقش به شعار امسال سازمان تبلیغات اسلامی یعنی ” نسل به نسل در پناهت هستیم” است و در بالای این کتیبه نیز “یا حسین” نقش بسته است.

او افزود: پارچه این کتیبه که ۷۸۴ متر است به سختی تهیه شد و برای خیاط و خطاط آن نیز در ابتدا با مشکلاتی مواجه بودیم، اما نهایتا کار به ثمر رسید.

رضایی عنوان کرد: از آن جایی که نصب این کتیبه کاری بس دشوار بود و چنین تجربه‌ای را پیش از این نداشتیم، برای نصب آن به تکاوران ارتش متوسل شدیم که با ۱۰۰ متر سیم بکسل و ۵ توپ طناب، این کتیبه نصب شد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: ما در انتخاب پارچه این کتیبه مختار بودیم که برای شکیل‌تر بودن آن از پارچه ساتن استفاده شد.

او ادامه داد: نصب این کتیبه در جهت محور اصلی فعالیت امسال سازمان تبلیغات یعنی تعظیم شعائر که یکی از مصادیق آن فضاسازی است صورت گرفت.

رضایی گفت: به منظور عملیاتی کردن این محور، اداره کل تبلیغات اسلامی پویشی را با عنوان ایران مشکی پوش راه اندازی کرده است.

او افزود: علاوه بر این برای هر استان نیز یک شهر با عنوان شهر مشکی پوش در نظر گرفته شده که در خراسان جنوبی، شهر بشرویه که به حسینیه استان معروف است برای این منظور در نظر گرفته شده و مشکی پوش شد.

رضایی با بیان این که امسال برای فضاسازی‌ها چندین برابر پارسال فعالیت شده است اظهار کرد: این امر همچنان ادامه دارد و امور مانند قبل انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید   ۳۱ تیرماه آخرین مهلت ثبت بخشودگی جرایم کارفرمایان در خراسان جنوبی

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی بیان کرد: امسال بیش از ۲ تا ۳ هزار پرچم با شعار نسل به نسل در پناهت هستیم تهیه شده است.

دریافت پرچم عزا با ثبت درخواست در سامانه پیامکی

رضایی با اعلام سامانه پیامکی ۳۰۰۰۲۱۲ گفت: افرادی که درخواست دریافت پرچم دارند می‌توانند عدد یک را به این سامانه ارسال کنند و همچنین کسانی که علاقه‌مند به کمک برای خرید پرچم هستند نیز می‌توانند عدد ۲ را به این سامانه پیامک کنند.

او افزود: پرچم‌های زیادی از سالیان گذشته در هیئت‌ها و مساجد وجود دارد که امسال تأکید کرده ایم هیچ پرچمی در کمد مساجد و هیئت‌ها باقی نماند و همه برای فضاسازی استفاده شود.

حجت الاسلام رضایی عنوان کرد: همچنین به مسئولین مساجد و هیئت‌های مذهبی تأکید شده است که برای فضاسازی، تنها به مسجد و یا هیئت خود اکتفا نکنند و کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف را نیز مشکی پوش کنند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان جنوبی از زحمات امسال شهرداری نیز برای فضاسازی شهر قدردانی کرد.

کسب رتبه دوم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط هیئت‌های استان

رضایی گفت: سلامت مردم برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و از مردم می‌خواهیم تا در مراسم عزاداری تمامی اصول بهداشتی از جمله زدن ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و همچنین استفاده از ضد عفونی کننده را مد نظر داشته باشند.

او بیان کرد: پارسال خراسان جنوبی در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی توسط هیئت‌های مذهبی رتبه دوم را کسب کرد و امیدواریم امسال نیز هیئت‌ها و مردم در رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی کوشا باشند.

در شرایط فعلی باید توجه داشت که رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توجه به تصمیمات اتخاذ شده برای کنترل شرایط موجود می‌تواند به برگزاری هرچه بهتر مراسم‌های عزاداری کمک کند.

نصب کتیبه‌های محرمی در شهر‌ها و توجه به فضاسازی مناسب در ایام عزای امام حسین (ع) نیز خود جلوه‌ای از عشق و ارادت به سید و سالار شهیدان است که هنوز پس از هزار و چند صد سال در دل مردم زنده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها