در قالب طرح برق سبز صورت گرفت: تولید برق پاک و شبکه های دوستدار طبیعت درخراسان جنوبی+ عکس

در راستای تامین برق مستمر، بدون خاموشی و با کیفیت، یکی از اقدامات به روز و مقرون به صرفه در حوزه توزیع برق، استفاده از کابل خودنگهدار به جای شبکه سیمی به عنوان یک راه حل چند منظوره است.

به گزارش پایگاه خبری ” پیام خاوران “ ، کاهش تلفات، افزایش رضایتمندی مشترک، افزایش ایمنی کارکنان و مشترکین و جلوگیری از تخریب طبیعت با حذف شاخه زنی و کمک به محیط زیست از جمله مزایای اجرای این طرح است.

نقاط آلوده به سرقت انرژی و سرقت تجهیزات، مسیرهای که بیشترین افت ولتاژ را داشتند و همچنین مسیرهایی که در مسیر عوارض طبیعی از جمله اشجار واقع شده اند در اولویت این طرح قرار دارند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد  این شرکت در زمینه اجرای طرح تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار گفت:با تغییر رویکرد صنعت برق در احداث شبکه های جدید از طریق کابل خودنگهدار و همچنین عملیات تبدیل سیم به کابل خودنگهدار تاکنون بالغ بر ۱۶۰۰ کیلومتر از شبکه های توزیع برق استان معادل ۳۰ درصد شبکه های فشار ضعیف با برنامه ریزی، جذب اعتبار و اجرای برنامه های عملیاتی به کابل خودنگهدار تبدیل شده است.

مهدی دادگر با بیان اینکه بر اساس برنامه و اعتبار موجود امسال نیز پیش‌بینی شده است بیش از ۳۰۰ کیلومتر شبکه سیمی در این راستا به کابل خودنگهدار تبدیل شود تصریح کرد: بالغ بر ۵۰۰۰ کیلومتر شبکه فشار ضعیف در استان خراسان جنوبیموجود است که از این بین حدود ۳۰۰۰ کیلومتر باقیمانده در برنامه تبدیل به کابل خودنگهدار قرار داده شده است.

وی افزایش قابلیت اطمینان شبکه در مقابل شرایط جوی و اتفاقات ناشی از برخورد اشیاء خارجی، کاهش انرژی توزیع نشده(خاموشی) به مقدار قابل ملاحظه وکاهش شاخص زنی و کمک به محیط زیست و همچنین کاهش خطر آتش سوزی در قالب طرح مهربانی با محیط زیست رااز جمله مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه های توزیع اعلام کرد.

بیشتر بخوانید   جانباختگان ناشی از بیماری کرونا در خراسان جنوبی به ۷۲ نفررسید

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: کاهش تلفات ناشی از عبور سیم از بین شاخه های درختان،امکان استفاده از معابر باریک برای عبور شبکه و همچنین مقاوم بودن در برابر خوردگی و در نتیجه کاهش پارگی خطوط فشار ضعیف وامکان زیبا سازی فضای شهری با مخفی کردن شبکه سیمی از دیگر مزایای عمده استفاده از کابل خودنگهدار در شبکه های توزیع است.

دادگر با بیان اینکه شبکه کابل خودنگهدار به راحتی در دسترس نیست‌واین مهم سبب کاهش سرقت شبکه وهمچنین کاهش سرقت انرژی و در نتیجه کاهش تلفات شبکه های توزیع شده است بیان کرد: با توجه به ارتقاء و افزایش سطح مقطع کابل خودنگهدار نسبت به معادل شبکه سیمی جایگزین شده، تلفات در شبکه های توزیع به نحو مطلوبی کاهش می یابد.

وی با بیان اشاره به اینکه تلفات شبکه های توزیع در استان با توجه به اقدامات صورت گرفته ۷  درصد است و هدف سال ۱۴۰۰ برای کاهش تلفات عدد ۶٫۲ درصد پیش بینی شده است تصریح کرد: با اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خود نگهدار و سایر اقدامات در حوزه توزیع برق استان این هدف عملی خواهد شد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت:در راستای اجرای طرح تبدیل سیم به کابل خود نگهدار در سال جاری بازطراحی و بالانس شبکه فشار ضعیف همزمان با تبدیل شبکه سیمی به کابل خودنگهدار نیز در حال اجراست که بازتاب موثری در کاهش تلفات دارد.

دادگر اظهار داشت: این طرح ازابتدای سال جاری آغاز شده و در مرحله برنامه ریزی و پیش بینی اعتبار است و در شهرستانهای جنوب استان در حال اجرا است.

بیشتر بخوانید   ۴۷ درصدجمعیت خراسان جنوبی تحت پوشش تأمین اجتماعی قرار دارند

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی کمک به حفظ محیط زیست در قالب طرح قبض سبز راازجمله اثرات مهم محیط زیستی اجرای این طرح بر شمرد وافزود: با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار، قطع درختان و یا شاخه های درختان در مسیر شبکه های برق به طور قابل ملاحظه ای کاهش داشته است.

وی با بیان اینکه احتمال آتش سوزی درختان در مسیر شبکه های برق نیز کاهش چشمگیری یافته است بیان کرد: در راستای اجرای طرح مهربانی با محیط زیست با تبدیل شبکه سیم به کابل خودنگهدار طی سال گذشته و امسال  از شاخه زنی حدود ۲۵۰۰۰ اصله درخت و خسارت به محیط زیست جلوگیری میگردد.

 

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها