مزارع زعفران سرایان در عطش بی آبی

استمرار خشکسالی‌ها، دغدغه آبیاری سه هزار هکتار از مزارع زعفران را در آستانه شروع فصل برداشت به چالشی مهم در شهرستان سرایان تبدیل کرده است به شکلی که بالغ ۶۰۰ هکتار از مزارع زعفران با مشکل کمبود آب مواجه هستند.

به گزارش “پیام خاوران“، با شروع خشکسالی‌ها دغدغه آبیاری مزارع زعفران در روستاها همواره به یکی از موضوعات اساسی تبدیل می شود که نگرانی زعفرانکاران را در پی دارد اما در سال جاری دغدغه ابیاری مزارع زعفران علاوه بر نقاط روستایی در مراکز شهری شهرستان نیز به یکی از موضوعات مهم تبدیل شده است که موجبات نگرانی زعفرانکاران را بدنبال داشته است.

یکی از کشاورزان سرایانی با اشاره به شروع فصل برداشت زعفران و گرانی آب، خواستار افزایش شارژ چاه های کشاورزی در شهر سرایان شد و افزود: زمان آبیاری مزارع زعفران در حال سپری است در حالی که مزارع زیادی هنوز آبیاری نشده است و کشاورزان سرایانی را در نگرانی قرار داده است.

این کشاورز سرایانی ادامه می دهد: امید کشاورزان در سال‌های خشکسالی تنها به درآمد محصول زعفران است و معیشت بیشتر کشاورزان به درآمد این محصول وابسته است در صورتی که آبیاری به موقع صورت نگیرد در عملکرد و میزان گل دهی مزارع تاثیر مستقیم خواهد داشت.

وی آبیاری به موقع را باعث تقویت بنیه پیاز زعفران توصیف کرد که در میزان محصول سال‌های آینده مزارع تاثیرگذار است.

عضو شورای اسلامی روستای نوبهار نیز با بیان اینکه تنها امید روستائیان به درآمد زعفران دوخته شده است، گفت: وضعیت آبیاری مزارع زعفران رضایت بخش نیست.

«شاهی» ادامه داد: در بیشتر روستاها به دلیل خشک شدن قنوات، آبیاری مزارع زعفران از طریق تانکر تامین می شود و در سال جاری نتها آب مورد نیاز مزارع به موقع تامین نشد بلکه هزینه های زیادی بر روستاییان تحمیل کرد.

وی با بیان اینکه اهالی روستاهای کوهستانی جهت تامین یک دستگاه تانکر آب که حدود ۱۰ دقیقه بیشتر ظرفیت آبدهی ندارد ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کردند، افزود: برای تهیه همین مقدار آب شاید یک شبانه روز کشاورزان برای رسیدن تانکرها انتظار کشیدند.

بیشتر بخوانید   طرح زراعت چوب در خراسان جنوبی اجرا می‌شود

وی کمبود تانکر حمل آب را مشکل جدی در امر آبرسانی معرفی کرد که نگرانی زعفرانکاران را شدت بخشیده است.

به گفته وی برخی از مزارع در موقعیتی واقع شدند که اگر نوبت آبیاریشان به تعویق بیفتد تا ۱۲ روز دیگر امکان آبیاریش مهیا نیست و این امر روی میزان محصول دهی مزارع تاثیر مستقیمی می گذارد.

وی خاطرنشان کرد: امسال که گذشت ولی با پیش بینی های انجام شده مبنی بر ادامه خشکسالی‌ها، مسئولان باید برای تأمین تانکر آبیاری مزارع و یا حداقل تأمین تانکر معین مشکل آبیاری مزارع زعفران را سامان بخشند.

ناصری از روستاییان روستای ییلاقی چرمه نیز حمایت دولت را از کشاورزان خواستار شد و گفت: مسئولان باید بخشی از هزینه های آبیاری مزارع زعفران را تامین کنند.

وی به نداشتن توان مالی برای پرداخت هزینه های آبیاری مزارع اشاره کرد و افزود: بیشتر کشاورزان برای تامین آب مورد نیاز مزارع بخشی از محصول تولید را پیش فروش کردند که این موضوع تاکنون سابق نداشته است.

مسئول جهاد کشاورزی شهرستان سرایان هم گفت: بالغ بر سه هزارهکتار از مزارع شهرستان سرایان زیرکشت محصول زعفران است که از این سطح نزدیک به چهارصد هکتار آن در مناطق کوهپایه ای قرار دارد.

رضا صفایی با بیان اینکه حدود ۶۰۰ هکتار از اراضی زیر کشت زعفران نیاز شدید به آبیاری با تانکر و یا شارژ چاه های کشاورزی دارد، اضافه کرد: در سال جاری اعتباری بابت آبیاری مزارع اختصاص نیافته است.

وی از رایزنی با اداره آب منطقه ای جهت افزایش شارژ چاه های کشاورزی خبر داد و گفت: با توجه به افت منابع زیرزمینی شهرستان امیدی به شارژ نیست.

بیشتر بخوانید   کمیته امداد 230 هزار شغل در کشور ایجاد کرد

صفایی گفت: با اختصاص تسهیلات با زعفران کارانی که از طریق تانکر آبرسانی را انجام داده‌اند مساعدت خواهد شد.

به گفته وی شهرستان سرایان رتبه دوم تولید زعفران را در استان به خود اختصاص داده است و هر ساله حدود ۱۰ تا ۱۲ تن زعفران خشک از آن به دست می آید.

مدیر جهاد کشاورزی سرایان خاطرنشان کرد: نیاز كم زعفران به آب و وجود سفره های زیرزمینی سرایان، این محصول كشاورزی را با شرایط آب و هوایی و کشاورزی این شهرستان سازگار كرده و كشاورزان نیز رغبت زیادی به كاشت این محصول نشان می دهند.

وی تصریح کرد: آبرسانی به مزارع زعفران از اواخر شهریور ماه آغاز می شود و تا پایان فصل برداشت زعفران به طول می انجامد.

منبع: شبستان

پایان پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها