مراکز ترک اعتیاد در خراسان جنوبی توسعه یابد

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به گلایه برخی از مردم از حضور معتادان در جامعه گفت: باید مراکز ترک اعتیاد در استان توسعه یابد.

به گزارش “پیام خاوران“، حجت الاسلام والمسلمین یدالله وحدانی نیا صبح امروز در نشست هم اندیشی مدیرکل بهزیستی استان با استناد به ماده ۱۴ قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بدسرپرست اظهار داشت: همکاران قضائی ما در صورتی حکم سرپرستی صادر می کنند که درخواست کننده سرپرستی، بخشـی از اموال یا حقوق خود را به کودک یا نوجـوان تحت سرپرستی تملیک کند و برابر قانون تشخیص نوع و میزان مال یا حقوق مزبور با دادگاه است.

وی ادامه داد: در مواردی که دادگاه تشخیص دهد اخذ تضمین عینی از درخواست کننده ممکن یا به مصلحت نیست و سرپرستی کودک یا نوجوان ضرورت داشته باشد، دستور اخذ تعهد کتبی به تملیک بخشی از اموال یا حقوق در آینده را صادر و پس از قبول درخواست کننده و انجام دستور، حکم سرپرستی صادر می شود.

معاون پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: در خصوص رسیدگی به درخواست افرادی که ادعای یافتن طفلی را می کنند به صراحت در تبصره ۲ ذیل ماده ۶ قانون آمده است که اگر متقاضی سرپرستی، ادعای یافتن طفلی را کند باید ادعای وی در دادگاه ثابت شود پس بهزیستی مرجع رسیدگی کننده به این ادعا نیست.

وی اظهار کرد: هر چند برابر ماده ۳۲ همین قانون دادگاه صالح برای رسیدگی به امور مربوط به نگهداری کودکان و نوجوانان بی سرپرست، دادگاه محل اقامت درخواست کننده است اما به منظور اتخاذ رویه واحد و محدود بودن پرونده‌ها در سطح استان که در سال برابر اظهارات متولیان امر حدود ۱۵ پرونده است که تقاضا دارند در مرکز استان رسیدگی به این پرونده‌ها انجام گیرد.

بیشتر بخوانید   اقامتگاه گردشگری کلاته سید شهرستان سربیشه افتتاح شد

وحدانی نیا در ادامه ضمن بیان گلایه مندی که از حضور افراد معتاد در سطح جامعه وجود دارد خواست تا با توجه به ظرفیت محدود مراکز موضوع ماده ۱۵ قانون اصلاح  قانون مبارزه با مواد مخدر و تا زمان ایجاد مرکز ماده ۱۶ از ظرفیت مراکز ماده ۱۵ در اجرای تبصره ۲ماده ۱۶ نیز بهره برداری شود.

وی با اشاره به بازدید میدانی از مراکز ترک اعتیاد بیرجند اظهار داشت: افرادی هستند که برای چندمین بار معرفی شده و بازگشت مجدد دارند که بیانگر چرخه معیوب فعلی در معرفی افراد معتاد به مراکز کمپ ترک اعتیاد است ضمن این که اجرای آئین نامه مراقبت پس از خروج معتادین هم در چرخه فعلی با مشکل مواجه است.

مدیرکل بهزیستی استان خراسان جنوبی نیز گفت: هم اکنون معتادین سالمند قبل از ترک و بیماران معتادی که اختلال روحی و روانی آنها ناشی از سوء مصرف مواد مخدر روانگردان می باشد به مرکز به توانبخشی حضرت علی اکبر(ع) ارجاع می شوند.

حسن عرب نژاد افزود: همچنین نوجوانان سنین ۱۵ تا ۱۸سال که مرتکب جرم می شوند به جای معرفی به کانون اصلاح و تربیت از سوی قضات به بهزیستی معرفی می شوند که نیاز به بازنگری دارد.

وی ضمن اشاره به وضعیت محدود مراکز ماده ۱۵ ترک اعتیاد گفت: این مراکز ظرفیت پذیرش نوجوانان را ندارند.

معاون اجتماعی بهزیستی استان نیز با اشاره به این که برخی از افراد که طفلی را به فرزند خواندگی پذیرفته اند به بهزیستی مراجعه و ادعا می کنند که طفل را یافته یا شخص دیگری با اختیار به ایشان واگذار کرده است گفت: این ادعا نیازمند رسیدگی است و در حوزه‌های قضائی رویه واحد وجود ندارد.

بیشتر بخوانید   برگزاری ۲۳دوره آموزش کوتاه مدت صنایع دستی در بیرجند

شیخانی افزود: افراد متقاضی فرزند خواندگی باید جهت تأمین آتیه فرزند خوانده مالی را واگذار یا متعهد شوند که لازم است مشخص شود این تضمین را دادگاه اخذ کند یا همچون گذشته بهزیستی انجام دهد.

دادستان مرکز استان نیز در این جلسه بر توسعه مراکز ترک اعتیاد و ایجاد مرکز ماده ۱۶ تاکید کرد و اظهار داشت: معرفی نوجوانان سنین ۱۵تا ۱۸سال به بهزیستی به جای کانون اصلاح و تربیت خلاف قانون است و باید به کانون اصلاح و تربیت ارجاع شوند.

نسائی زهان افزود: ترک اعتیاد معتادان سالمند یا معتادانی که در نتیجه عدم یا سوء مصرف موادمخدر حالت روانی دارند به عهده دانشگاه علوم پزشکی است اما هزینه ترک اعتیاد این افراد باید به دانشگاه علوم پزشکی پرداخت شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها