۴ مرکز خرید زعفران در خراسان جنوبی آغاز به‌کار کرد

در حالی که زعفران‌کاران خراسان جنوبی این روزها سخت مشغول برداشت گل‌های ارغوانی رنگ زعفران از مزارع خود هستند ۴ مرکز خرید زعفران نیز در استان دایر شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، عطر و بویش ناب است و متفاوت، گل‌های ارغوانی رنگی که با سپیده دم سر از خاک در می‌آورند و انتظار دست‌هایی را می‌کشند تا آنها را از دل خاک بیرون آورند.

گل‌های ارغوانی رنگی که این روزها در جای جای استان خراسان جنوبی مانند فرشی بسیار زیبا پهن شده‌اند، نامشان زعفران است زعفرانی که به دلیل برداشت صبح خروس خوان عطر و کیفیت آن زبانزد همه در داخل و در آن سوی مرزها است.

این روزها کشاورزان زعفران‌کار استان خراسان جنوبی سخت مشغول برداشت زعفران هستند زعفرانی که شهره خاص و عام است هر چند برخی از کشاورزان به هنگام برداشت محصول زرشک دل خوشی از قیمت‌ها ندارند اما امسال گویا بازار زعفران بهتر است.

برای خرید زعفران هزار میلیارد تومان ابلاغ شده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان خراسان جنوبی به خبرنگار ما گفت: امسال در طرح خرید حمایتی زعفران در کشور مجری طرح صندوق حمایت از توسعه بخش کشاورزی در استان خراسان جنوبی است و برای خرید زعفران هزار میلیارد تومان ابلاغ شده است.

غلامرضا قوسی با تاکید بر اینکه در این طرح سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی هستند گفت: سهم تسهیلات هر استان به میزان خرید آن استان بستگی دارد و طرح حمایتی زعفران از اول آبان‌ماه آغاز شده که پیش‌بینی می‌شود در این طرح ۲۰۰ تن زعفران خشک از کشاورزان خریداری شود.

وی با بیان اینکه بانک عامل موظف است به پرداخت مبلغ تسهیلات به حساب کشاورزان زعفران‌کار معرفی شده توسط مجری طرح حداکثر ظرف مدت ۵ روز اقدام کنند گفت: در این طرح قیمت هر کیلو زعفران نگین ۲۰ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و شبه نگین ۱۶ میلیون تومان، پوشال مرغوب ۱۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پوشال معمول ۱۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان و زعفران دسته هر کیلو گرم ۱۱ میلیون تومان خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید   ۱۴۰۰ سرباز در خراسان جنوبی دوره آموزشی کمک‌های اولیه را فرا گرفتند

قوسی با بیان اینکه تعداد بهره‌برداران در این بخش ۳۲ هزار و ۲۸۲ خانوار است افزود: امسال متاسفانه شاهد کاهش ۲۰ درصدی تولید زعفران در مقایسه با سال گذشته است افزود: کاهش بارندگی در ماه‌های اسفند و فروردین، افزایش شوری خاک، گرمای هوا و افت کیفیت آب و خاک از علل کاهش تولید زعفران در استان است.

قیمت هر کیلو زعفران در بازار بین ۲۱ تا ۲۲ میلیون تومان است

مدیر سازمان تعاون روستایی استان خراسان جنوبی هم از راه‌اندازی ۴ مرکز خرید زعفران در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: در راستای حمایت از زعفران‌کاران ۴ مرکز خرید زعفران در استان راه‌اندازی کردیم که این مراکز در شهرستان‌های بیرجند، سرایان، فردوس و قاینات است.

وحید ضیائیان احمدی افزود: در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت زعفران در بازار خوب است ما خرید نداریم چرا که وقتی قیمت زعفران در بازار افت پیدا می‌کند مراکز حمایتی اقدام به خرید زعفران می‌کنند تا کشاورز دچار ضرر نشوند‌.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراکز خرید ما باز هستند و باز هم اگر کشاورزان تمایلی به فروش داشته باشند همکاران ما در مراکر خرید آماده خریداری هستند.

ضیائیان احمدی گفت: در حال حاضر قیمت هر کیلو زعفران در بازار بین ۲۱ تا ۲۲ میلیون تومان است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها