رکود در بازار خودروی ‌خراسان‌جنوبی/ مردم توانی برای خرید ‌ندارند

در حال حاضر بازار خودرو در بیرجند با رکود مواجه است و افزایش قیمت‌ها نیز سبب شده تا خریداران از خرید خودرو منصرف شوند.

به گزارش “پیام خاوران“، یکی از بازارهایی که چند سالیست در تلاطم است بازار خودرو است در حال حاضر بازار خودرو در خراسان جنوبی در رکودی بی سابقه به سر می‌برد و این در شرایطی است که در فقدان خریدار و رکود قیمت‌ها لحظه ای رشد می‌کند.

به گفته کارشناسان این افزایش قیمت‌ها نه به دلیل افزایش تقاضا در بازار بلکه ناشی از محدودیت‌های عرضه از سوی خودرو سازان است.

دو شرکت خودرو ساز بزرگ کشور در دو ماه گذشته تولید و عرضه خودرو را با توجه به بلاتکلیفی قیمت خودرو و همچنین رشد زیان در این شرکت‌ها محدود کردند به همین دلیل بازار با کمبود شدید خودرو مواجه بود که رشد قیمت‌ها کلید خورد.

عرضه قطره چکانی خودرو

از سویی دیگر عرضه قطره چکانی خودرو و کاهش خودروی صفر در بازار از عواملی است که فعالان بازار رشد قیمت خودرو را به آن نسبت می‌دهند چرا که معتقدند خودروی صفر در حال حاضر به صورت محدود وارد بازار نمی‌شود و بیشتر خودروهای تحویلی در غالب خودروهایی که پیش فروش شده اند به خریداران تحویل می‌شوند که این خودروها تا یکسال امکان عرضه در بازار را ندارند.

بازار خودرو در جاده رکود

خودروهای لوکس تا خودروهای معمولی، تولید داخل و یا وارداتی فرقی ندارد در کنار یکدیگر پارک شده اند و چند وقتیست در گوشه نمایشگاه خاک می‌خورند، خودروهایی که از دور به مشتری‌ها چشمک می‌زنند اما از نزدیک توانی برای خریدشان نیست و نمایشگاه دارانی که این روزها همچنان از کسادی بازار خورو می‌گویند.

چند وقتیست که بازار خودرو به رکودی عمیق کشیده شده و سطح معاملات بسیار پایین آمده است و همین نبود مشتری در بازار هم سبب شده تا قیمت‌ها تغییر چندانی نداشته باشد.

بیشتر بخوانید   دمای هوا در خراسان جنوبی تا هفت درجه کاهش می‌یابد

خرید و فروش خودرو در رکود

اگرچه برخی فعالان بازار تا پیش از انتخابات اذعان می کردند که نگاه خریداران و فروشندگان به روزهای پس از انتخابات است تا بلکه تغییری در این حوزه بزرگ اقتصادی رخ دهد اما باز هم این روزها از رکودی خبر می‌رسد که انگار قرار نیست از بازار خودرو رخت بربندد.

در این شرایط رکود باز هم قیمت‌ها زیاد است و توانی برای خرید نیست و با این که در یک سال گذشته بارها قیمت خودرو افزایش یافته از ابتدای سال هم چند بار نرخ‌ها تغییر داشته است.

یکی از نمایشگاه داران خودرو در بیرجند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این روزها جز معدود افرادی که نیاز واقعی به خودرو دارند کسی برای خرید مراجعه نمی‌کند و گویی رکودی سنگین بر بازار حاکم است.

احمدی با بیان اینکه قیمت‌ها در یک سال اخیر تا کنون رشد قابل توجهی داشته است افزود: با وجود این بازار خودرو همچنان راکد است و با وجود فروشنده زیاد اما خریداری وجود ندارد و چندان معامله ای انجام نمی شود.

یکی از شهروندان هم در گفت‌وگو با خبرنگار ما از گرانی در بازار خودرو خبر داد و گفت: هرچند می‌گویند قیمت خودرو در چند وقت اخیر افزایش نداشته است اما از یکسال اخیر تا کنون به قدری قیمت‌ها افزایش داشته که در حال حاضر توان خرید برای مشتری نمانده است.

مشتری توانی برای خرید خودرو ندارد

معینی با بیان اینکه جالبتر این است که در این بازار راکد خودرو اما قیمت تعدادی از خودروها بین یک تا دو میلیون تومان افزایش پیدا کرده است، گفت: با این وجود مشتری توانی برای خرید ندارد.

دیگر شهروند هم با بیان اینکه چرا باید در حال حاضر پراید 111 که تولید داخل است با قیمت 166 میلیون تومان و پژو 206 تیپ دو با قیمت 245 میلیون تومان، پژو 205 تیپ پنج 300میلیون تومان قیمت شود گفت: پژو پارس 297 میلیون، سمند ال ایکس 255 میلیون، تیبا دو 171 میلیون قیمت گذاری می‌شود و با این قیمت‌ها جز مشتری واقعی کسی نمی‌تواند خریداری کند.

بیشتر بخوانید   فتح خرمشهر بطلان سحر استکبار بود

اما یکی دیگر از نمایشگاه داران خودرو در بیرجند یکی از دلایل رکود بازار خودرو در بیرجند را قانون برگ سبز خودرو با عنوان سند مالکیت و عدم همکاری دفاتر اسناد رسمی برای وکالت عنوان کرد و گفت: این قانون بسیار خوبی است که از سوی دادستان کشور در چند وقت اخیر اعلام شد اما در بیرجند به ندرت دفاتر ثبت اسناد زیر بار اجرای آن می‌روند و همین روند سبب کسادی بازار خودرو شده است.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در بیرجند نیز گفت: در بازار خودرو وضعیت خرید و فروش روال عادی اما همچنان کساد را طی می‌کند هرچند نسبت به ابتدای سال و تا قبل از انتخابات بهتر شده است.

بازار خودرو همچنان راکد است

علی راعی فرد با بیان اینکه بازار خودرو دو هفته ایست که نوسانات زیادی نداشته است اما همچنان راکد است، افزود: هرچند با روی کار آمدن دولت جدید زمزمه کاهش قیمت خودرو بیان شده است اما باید منتظر عملیاتی شدن این زمزمه‌ها بود.

وی با اشاره به یکی از مهم ترین مشکلات مردم در بازار خودرو در این روزها گفت: دادستان کشور چندی پیش اعلام کرد برگ سبز خودرو صادره از شرکت‌های تولیدی به عنوان سند مالکیت بوده و نقل و انتقال خودرو با ثبت مشخصات متعاملین و نیز مشخصات خودرو مندرج در برگ سبز در ادارات راهنمایی رانندگی بلامانع است و ضرورتی به مراجعه به دفاتر اسناد نیست مگر اینکه متعاملین خواهان ثبت در دفاتر باشند.

راعی فرد افزود: با این صحبت در واقع هزینه سند برداشته شده است و ملاک همان برگ سبز است اما محضرهای اسناد رسمی وکالت نمی‌دهند و می‌گویند باید پلاک خودرو و سند یکی باشد و در این شرایط ما از محضردارهای بیرجند می‌خواهیم همراهی بیشتری داشته باشند که متاسفانه همکاری نمی‌کنند.

بیشتر بخوانید   یک سوم اعتبارات سفر رئیس جمهور به جاده‌های استان اختصاص یافت

وی ادامه داد: روال قبل بر این بود که پلاک و سند باید به نام یک نفر بود اما با قانون جدید از سوی دادستان ملاک همان برگ سبز خودرو است در حالی که با چیزی که محضر دارها می‌گویند باید برای سند یک خودروی پراید فرد باید کلی هزینه کند و وکالت نمی‌دهند در حالیکه اگر وکالت داده شود و ملاک همان برگ سبز خودرو باشد هرینه کمتری دارد.

رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در بیرجند با تاکید بر اینکه با وجود دستور صریح و قاطع دادستان کل کشور درباره سند خودرو و اینکه برگ سبز خودرو حکم سند رسمی را دارد و نیازی به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نیست افزود: اما برخی از دفاتر محضر در بیرجند همراهی لازم را برای وکالت نمی‌دهند و اصرار دارند که برگ سبز سند مالکیت نیست و تنها مرجعی که می‌تواند سند رسمی خوددو تنظیم و صادر کند دفاتر اسناد رسمی است.

راعی فرد گفت: در حال حاضر خرید و فروش‌ها بسیار کم است در صورتی که قیمت اجاره، مالیات، عوارض و… برای نمایشگاه‌های خودرو چند برابر و همین موضوع سبب شده است که بسیاری از مالکان نمایشگاه‌ها با مشکل مواجه شوند.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها