تحول مدیریتی سلامت،راهبرد توسعه عدالت محور بهداشت و درمان در خراسان جنوبی|سجاد فرامرزی

بهداشت و سلامت یک از شاخصه‌های مهم و کلیدی در کیفیت زندگی هر فرد و جامعه است. همه‌گیری ویروس کرونا و تاثیر مستقیم آن برمعادلات جهانی، گواه روشنی برمیزان اهمیت و تاثیر سلامت بر نوع و کیفیت زندگی است.

به گزارش “ پیام خاوران ” بنابراین نهادهای تصمیم گیرنده درباره بهداشت و سلامت تاثیر بسزایی در میزان رضایت از زندگی افراد دارند. در نظام سلامت کشورعزیزمان، دانشگاه های علوم پزشکی در هر استانی، به عنوان بالاترین نهاد تصمیم گیرنده درباره بهداشت و سلامت آن استان محسوب می شوند که سیاست گذاری ها و عملکرد ایشان به صورت مستقیم در کیفیت زندگی مردم آن استان تاثیر دارد؛ شاید به همین علت است که با تغییر سیاست های کلان کشوری در حوزه سلامت، یکی از اولین تغییرات مدیریتی، تغییر روسای دانشگاه های علوم پزشکی در استان های مختلف می باشد.

خراسان جنوبی به رغم اینکه از نظر وسعت و جغرافیا یکی از استان های استراتژیک کشور است، در شاخص های متعددی دچار کمبودهای بسیار است؛

از عدم توسعه جاده ای و ریلی گرفته تا محرومیت از پروازهای داخلی؛ از عدم توسعه صنعتی مناسب گرفته تا محرومیت از زیرساخت های مناسب بهداشتی و درمانی؛ یکی از مهمترین مشکلات خراسان جنوبی عدم بکارگیری مدیران مناسب در مناصب مهم و حساس استان و عدم ساماندهی مدیریتی ارگان ها و نهادهای مختلف بوده است.

یک از نهادهایی که نیاز به تغییرات مدیریتی داشته، دانشگاه علوم پزشکی بیرجند می باشد که با حضور دولت جدید، ریاست آن به دست جوانی انقلابی، جسور و فراجناحی سپرده شده است تا شاید بتوان با تغییرات اساسی در ساختار مدیریتی معاون ها و سازمان های مختلف زیر مجموعه آن، بهبودی در نظام بهداشت و درمان استان ایجاد کرد.

سید محمد موسوی به رغم روحیه انقلابی، تحول خواه و عدالت گرایی که دارد، شاید تجربه چندان زیادی نداشته باشد و همین مساله اهمیت بهره گیری ایشان از مشاوره پیشکسوتان، دلسوزان و کارشناسان استان را دوچندان می کند.

بیشتر بخوانید   مسئول بسیج سازندگی کشور: 5 قرارگاه ملی جهادی در کشور راه اندازی شد/توزیع 50 هزار پنل خورشیدی بین روستائیان

در زمینه تخصیص امکانات و زیرساخت ها به شهرستان های مختلف استان، همگونی و عدالت جای خود را به اقدامات سلیقه ای و باندبازی داده است؛ متاسفانه در بخش ها و معاونت های مختلف علوم پزشکی، کلونی ها و باندهای متحدی شکل گرفته که به جای مصلحت خواهی عادلانه، به دنبال گسترش رانتی و رابطه ای می باشند.

برخی مدیران به جای اینکه به دنبال بهبود اوضاع بهداشتی-درمانی و ارتقاء سطح بهره مندی مردم از سلامت باشند، به دنبال تقویت و تثبیت خود و هم حزبی هایشان در راس امور مدیریتی رفته اند. همین مساله باعث عدم توسعه زیرساخت ها و ناهمگونی تخصیص امکانات به سراسر استان شده است.

توسعه سلامت باید عدالت محور باشد؛ نباید اوضاع به نحوی پیش برود که عده ای از مدیران یک نهاد به دلیل علاقه به شهر زادگاهشان، تمام امکانات و زیرساخت ها را به طور ناعادلانه ای به آنجا ببرند و مردم برخی از شهرهای استان از داشتن حداقل ها محروم باشند؛ از طرفی خراسان جنوبی در تعداد پزشک شاغل کمبود خاصی ندارد اما از نظر توزیع پزشکان بین شهرهای مختلف برنامه مشخص و مدونی نداشته است.

به همین دلایل تنها تعویض معاونان و روسای نهادهای زیرمجموعه علوم پزشکی کافی نیست و از ریاست این دانشگاه انتظار می رود در سیستم مدیریتی نهادهای زیرمجموعه اش، تحول و تغییری به نفع مردم ایجاد کرده و با نظارت مداوم بر کارکرد آنها، باعث بهبود بهره وری مردم از نظام بهداشت و درمان استان شود.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها