زنگ کاهش ازدواج و فرزندآوری در خراسان جنوبی به صدا درآمد

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی از کاهش نرخ ازدواج و فرزندآوری در استان خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بیرجند، علیرضا مهرآور ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه در ۶ ماهه امسال سه هزار و ۹۰۵ واقعه ازدواج ثبت شده اظهار داشت: میزان تولد در این مدت  نسبت به مدت مشابه در سال قبل ۴۳ واقعه یعنی ۱.۱ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به کاهش چهار درصدی طلاق در نیمه نخست سال ۱۴۰۰ بیان کرد: در شش ماهه اول سال گذشته تعداد ۶۹۸ واقعه طلاق و در ۶ ماهه امسال ۶۷۰ واقعه طلاق ثبت شده که ۲۸ واقعه کاهش داشته است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان جنوبی  گفت: در این مدت بیشترین ازدواج رخ داده برای زنان در سنین ۱۵ تا ۱۹ سال بوده و ۶ درصد ازدواج‌ها هم بین دختران کمتر از ۱۵ سال رخ داده است.

مهرآور با بیان اینکه در این مدت در مورد پسران نیز بیشتر ازدواج‌ها بین سنین ۲۰ تا ۲۴ صورت گرفته و هفت درصد ازدواج‌ها نیز بین ۱۵ تا ۱۹ سال رخ داده است گفت:  در هشت ماهه امسال بیشترین فراوانی نام دختران در خراسان‌جنوبی فاطمه، فاطمه زهرا و زینب و در بین پسران امیرعلی، امیرحسین و ابوالفضل بوده است.

مهرآور  پوشش کارت هوشمند ملی در خراسان جنوبی را  ۹۸.۸ درصد دانست و ادامه داد: از ۶۰۰ هزار و ۶۸۰ نفر واجد شرایط برای دریافت کارت ملی هوشمند ۵۹۳ هزار و ۵۶۶ نفر تکمیل ثبت نام کارت داشته‌اند که کارت ۴۹۰ هزار و ۹۲۰ نفر تحویل داده شده است.

وی تاکید کرد که بر اساس شاخص مرکز آمار ایران در سال ۹۹ خراسان‌جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم باروری را دارد ولی افت شاخص را به ۲.۳۶ در سال ۹۹ را داشتیم که نگران کننده است.

بیشتر بخوانید   انقلاب اسلامی آمریکا را گوشه‌گیر کرد/ خواست مردم اجرای عدالت است

مهرآور با اشاره به آمار موالید گفت: از ۱۰ هزار و ۸۷ واقعه در هشت ماهه سال ۹۹ به ۱۰ هزار و ۶۲ واقعه رسیده که این کاهش ۲۵ واقعه ولادت (کاهش ۰.۲ درصدی) یک زنگ هشدار است.

وی بیان کرد: در هشت ماهه امسال چهار هزار و ۸۳۹ دختر و پنج هزار و ۲۲۳ پسر در خراسان‌جنوبی به دنیا آمده است گفت:  زنانی که در این مدت برای نخستین بار مادری را تجربه کرده‌اند به طور میانگین ۲۵ سال و پنج ماه سن داشته‌اند.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در هشت ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲۸ واقعه فوت در خراسان‌جنوبی افزایش یافته است بیان‌کرد: این آمار، رشد چهاردرصدی واقعه فوت را نشان می‌دهد.

مهرآور ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی یک هزار و ۴۶۱ زن و یک هزار و ۸۴۱ مرد در هشت ماهه سال جاری فوت کرده‌اند که ۴۳ درصد فوت شدگان روستایی و ۵۷ درصد شهری بوده‌اند.

وی جمعیت خراسان‌جنوبی را در سال ۱۴۰۰ حدود ۸۳۴ هزار نفر جمعیت تخمین زد و گفت: که از این تعداد ۳۲۵ هزار نفر روستایی و ۵۰۹ هزار نفر شهری هستند که از این تعداد ۴۰۹ هزار نفر زن و ۴۲۵ هزار نفر مرد هستند.

مهرآور بیشترین جمعیت را مربوط به شهرستان بیرجند با ۲۸۱ هزار نفر دانست و گفت: در سال ۹۵ خراسان‌جنوبی یازدهمین استان سالمند کشور با میانگین ۹.۳ درصد بوده است.

مدیرکل ثبت احوال خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در میزان فوت رتبه ۲۳ کشور، ولادت رتبه دوم و طلاق رتبه ۲۷ کشور را داریم افزود: بر اساس شاخص مرکز آمار ایران در سال ۹۹ خراسان‌جنوبی بعد از سیستان و بلوچستان رتبه دوم باروری را دارد ولی افت شاخص را به ۲.۳۶ در سال ۹۹ را داشتیم که نگران کننده است.

بیشتر بخوانید   ولایت‌پذیری، لازمه عبور از شرایط سخت کنونی است

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها