بلاتکلیفی اهالی روستای سیل‌زده ‌شیرگ ‌سربیشه؛ توقف ساخت و ساز در شهرک جدید

گروه استان‌ها- در حالی خرداد ۹۸ سیل برخی از خانه های روستای شیرگ سربیشه را تخریب کرد که کار ساخت و ساز در شهرک جدید هم متوقف شده و مردم همچنان سرگردان و نگران اوار شدن خانه های خود هستند.

به گزارش “پیام خاوران“، اول خرداد سال ۹۸ روزی بارانی که بعد از سالها انتظار دعای مردم خراسان جنوبی مستجاب شد و درهای آسمان باز شد، باران که ببارد به دلیل اینکه این استان کویری سال‌های سال هیچ بارشی را به خود ندیده است با اندک بارشی سیل به راه می افتاد حال اگر در محیط هایی مانند روستا باشد که اوضاع بدتر می شود همین حکایت در اول خرداد ۹۸ در روستای شیرگ شهرستان سربیشه رخ داد جریان سیلی که در این روستا جان یک نفر را هم گرفت.

یکی از خبرگزاری‌ها در گزارشات میدانی خود نوشت: اول خرداد ۹۸ سیل در روستای شیرگ آقا از شهرستان سربیشه جان یک نفر را گرفت وخانه‌های بسیاری را تخریب کرد حال با گذشت بیش از ۱۲۰ روز از آن زمان هنوز مردم در خانه‌های فروریخته و نم‌دار باقیمانده از سیل زندگی می‌کنند و منتظر تدبیر مسئولان هستند.

در همان جریان سیل اوضاع در ر روستای شیرگ اقا بحرانی بود برخی از مردم تلاششان نجات دادن جان دامهایشان از زیر گل و آب بود و برخی ها هم که تمام زندگی شان در زیر آب مانده بود در پی در اوردن وسایل خانه بودند.

هرچند پس از درج گزارش در زمینه بلاتکلیفی اهالی سیل زده روستای شیرگ آقا مقرر شد افرادی که تمایل به جابه‌جایی دارند تا ده روز دیگر زمین رایگان به آنها داده شود.

در همان سال ۹۸ میزان ۹۰ درصد از مردم این روستا خواستار جابه‌جایی روستا در مجاورت حاشیه روستای باغستان یعنی ۱۸۰۰ متر فاصله با شیرگ بودند در حالی که برخی مدیران معتقد بودند باید در همان روستای شیرگ در مکان قبلی منازل تخریبی درجاسازی شود.

بیشتر بخوانید   مرگ ۷ نفر در تصادف تریلی با پژو در جاده قائن ـ بیرجند

این موضوع در حالی مطرح شد که روستا در مسیر سیل قرار دارد و امکان تکرار این مشکلات در فصل بارندگی وجود دارد. بالاخره مسئولان دست به کار شده و پیشنهادات خود را همسو کرده و تصمیم بر جابجایی روستا گرفته شد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی آن زمان گفت: مقرر شد افرادی که منازل آنها تخریب شده و خواستار جابه‌جایی هستند ده روز آینده زمین به صورت رایگان در اختیار آنها قرار گیرد تا در حاشیه روستای باغستان با تسهیلات ساخت و ساز را شروع کنند.

سید کمال‌الدین میرجعفریان افزود: افرادی که خواستار باقی ماندن در همان روستا و درجاسازی هستند نیز با دادن تعهدی با این مضمون که در صورت به وجود آمدن مشکلات در آینده مسئولان پاسخگو نخواهند بود می‌توانند در همان مکان قبلی منازل خود را درجاسازی کنند.

وی با بیان اینکه افرادی که منازلشان در مناطق سیل‌زده استان قرار دارد اما واحدهای مسکونی آنها در سیل آسیبی ندیده نمی‌توانند از تسهیلات ویژه واحدهای آسیب دیده از سیل استفاده کنند، افزود: فرمانداران پیگیر روند بازسازی و ساخت واحدهای خسارت‌دیده از سیل هستند.

اما آنچه بعد از دو سال در جریان است این است که روستای شیرگ جزو روستاهای کوهستانی و کوهپایه ای به شمار می رود که با آغاز فصل سرما و زمستان نگرانی خانواده ها و زندگی در این خانه هایی که با اندک حادثه ای امکان آوارشد نشان وجود دارد را دو چندان کرده است چرا که ۸۰ درصد خانه های روستای شیرگ هر لحظه امکان ریزششان وجود دارد.

این در حالی است که بعد از سال ۹۸ که مقررشد روستا به اراضی زیر دست روستای باغستان منتقل و در شهرک جدید کار ساخت و ساز خانه ها انجام شود اما پس از مدتی به دلیل پیدا شدن مالک برای ان اراضی کار ساخت و ساز در شهرک جدید متوقف شده است و هم اکنون خم جلوی واگذاری زمین گرفته شوه است.

بیشتر بخوانید   تشدیدطرح برخوردباموتورسیکلت‌ سواران متخلف درقاین

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه اراضی به مساحت ۲۷ هکتار سند مالکیت آان به نام بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سند خورده است گفت: این اراضی جزو بهترین اراضی ان روستا است و جزو اراضی ملی است اینکه افرادی ادعای مالکیت دارند ما به عنوان بنیاد مسکن هم اعتراض کردیم ودر حال حاضر در مراجع قضایی پیگیر آن هستیم.

قاسم تنها با بیان اینکه مردم نگران نباشند و به اداره بنیاد مسکن مراجعه کنند افزود: اگر میخواهند در همان روستای شیرگ درجا سازی کنند تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۲۰ ساله و کارمزد ۵ ساله در اختیار شان قرار میگیرد.

وی گفت: برای آواربرداری هم ۱۵ میلیون تومان وام بلاعوض برای آواربرداری داده می‌شود.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها