برگریزان بی بازگشت در پارک جنگلی قاین/ ۵۰ درصد پارک جنگلی قاین در حال خشک شدن است

پارک جنگلی شهرستان قاین یکی ازبهترین پارکهای جنگلی درخراسان جنوبی است که انگار قرار است ۵۰ درصد پارک در پاییز بی توجهی مسئولان به خزان همیشگی برود.

به گزارش “پیام خاوران“، پارک جنگلی شهرستان قاین یکی از بهترین پارک‌های جنگلی درخراسان جنوبی است، این پارک در مجاورت قلعه کوه قاین و مزار شهدای گمنام جبل النور واقع شده تا بیش از بیش دیدنی‌تر باشد.

چند سالی است، به دلیل خشکسالی‌های پی در پی و البته نبود منبع آب کافی برای آبیاری درختان این پارک خزان به جانشان افتاده و روند فعلی در آبیاری و توجه به آن نشان می‌دهد انگار قرار نیست که بهار به این جنگل برسد.

طرح این پارک با وسعت ۱۱۷ هکتار دارای ۸۵ هکتار فضای سبز است که عملیات اجرایی آن از سال۱۳۸۰ آغاز شد.

طرحی که در آن ۴۵ هکتار از اراضی پارک برای آبیاری قطره‌ای آماده شد اما انگار این لوله کشی‌ها فقط صرف هزینه بوده است چرا که تنها چاه تامین آب این جنگل به خشکی رسیده و دیگر نمی‌توان از آن برای آبیاری درختان استفاده کرد.

مالکیت این پارک در اختیار منابع طبیعی است. رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قاین در گفتگو با خبرنگاران درباره شرایط به وجود آمده برای درختان این پارک اظهار داشت: با توجه به خشکسالی‌های اخیر دبی آب چاهی که درختان پارک جنگلی را از آن تامین می‌کردیم کاهش، و به ۳ لیتر در ثانیه رسیده است.

احمد گلی گفت: مجوز حفر یک چاه دیگر برای تامین نیاز آبیاری را از شرکت آب منطقه‌ای دریافت کرده‌ایم اما هزینه جا به جایی حدود ۵۰۰ میلیون تومان است که این اعتبار در اختیار اداره شهرستان نیست.

وی با تقاضا از تمامی دستگاه‌های اجرایی این شهرستان خواست تا هر چه زودتر برای جابه جایی چاه به منابع طبیعی کمک شود.

بیشتر بخوانید   اتمام پروژه فاضلاب فاز اول منطقه مهرشهر بیرجند تا پایان آبان سال جاری

گلی ادامه داد: با توجه به اینکه این پارک تنها مکان تفریحی ساکنان قاین و البته محل اسکان و استراحت مسافران و گردشگران  زیادی است، بنابراین باید همه مسئولان شهرستانی و استانی به خطر نابودی درختان این جنگل توجه داشته باشند.

وی با توجه به شرایط پیش رو اعلام کرد: اگر نتوانیم به زودی چاه جدید را جایگزین کنیم  بیش از ۵۰ درصد درختان پاک را تا سال ۱۴۰۱ از دست خواهیم داد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان قاین در پاسخ به این سوال که چرا این پارک به بخش خصوصی واگذار نمی‌شود گفت: بارها اعلام کردیم که حاضر به واگذاری پارک به سرمایه گذار بخش خصوصی و شهرداری قاین هستیم اما تاکنون در این زمینه نتیجه‌ای نگرفته‌ایم.

گلی ابراز امیدواری کرد با تامین اعتبار جا به جایی چاه آب شرایط این پارک به روال طبیعی برگردد.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها