بافت تاریخی دیهوک در فهرست میراث ملی ثبت شد

مسئول ثبت آثار تاریخی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان ‌جنوبی از ثبت بافت قدیم شهر دیهوک طبس در فهرست میراث ملی خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، طاهره مال‌اندوز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: دیهوک براثر زلزله ۱۳۵۷ تخریب می‌شود و مردم در مجاورت بافت قدیمی، شهر جدید دیهوک را می‌سازند. محدوده تاریخی در غرب شهر دیهوک واقع شده و دارای مساحت تقریبی ۱۸ هکتار است.

مسئول ثبت آثار تاریخی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی افزود:‌ بافت تاریخی ارزشمند دیهوک که مربوط به دوره صفوی تا اواخر قاجار است ازجمله بافته‌ای مناطق کویری و گرم و خشک بشمار می‌رود که آثاری همچون مسجد، حمام، بازار، قلعه، آسیاب و خانه‌های زیبا در آن واقع شده‌اند. محله‌هایی در این بافت نیز مانند محله سرچشمه، محله مسجد و … شکل‌گرفته است.

مال‌اندوز ادامه داد: مردم فرهیخته دیهوک اکنون با مرمت تعدادی از بناهای بافت تاریخی، پیشینه کهن خود را پاس می‌دارند و اشتیاق دارند دیهوک قدیم را زنده و پویا سازند.

مسئول ثبت آثار تاریخی اداره‌‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان‌ جنوبی گفت: دیهوک درمسیر شاهراه تاریخی مهمی استقرار یافته که هر ساله مسافران و گردشگران بسیاری از جنوب و غرب کشور برای رسیدن به استان خراسان جنوبی و مشهد از آن عبور می کنند.

مال اندوز تاکید کرد: اکنون با ثبت بافت تاریخی دیهوک، می طلبد که مردم و مسئولین دیهوک و طبس برای حفاظت و بازسازی آن تلاش و کوشش کنند.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF
بیشتر بخوانید   هشدار پلیس فتا به شهروندان: مراقب کلاهبرداری با ترفند کمک به نیازمندان در عید قربان  باشید

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها