۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی در خراسان جنوبی بانوان هستند

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی گفت: ۹۰ درصد فعالان صنایع‌ دستی خراسان جنوبی را بانوان تشکیل می‌دهند و ۵۰ درصد تولیدات صنایع‌ دستی این استان در مناطق روستایی تولید می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، زهره اسدپور با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: زنان نیمی از جمعیت روستایی کشور را تشکیل می‌دهند که از قدیم‌ در کنار فعالیت‌های دامداری و کشاورزی به تولید انواع صنایع‌دستی نیز اشتغال داشته‌اند و زنان روستایی، پیشرو در تولید محصولات صنایع‌ دستی استان هستند.

وی گفت: مهمترین تاثیری که صنایع‌ دستی در روستاها برجا گذاشته، خوداشتغالی زنان روستایی و در نتیجه توانمندسازی آنان برای ارتقا و بهبود شرایط زندگی است همچنین اشتغال زنان روستایی در حوزه صنایع‌ دستی یک ضرورت اجتماعی و فرصت اقتصادی برای کشور است که توسعه روستایی را به همراه دارد.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی ادامه داد: در این استان نیز تولید درصد بالایی از محصولات صنایع‌ دستی برعهده زن روستایی است و این زنان توانمند در زمینه تولید انواع پارچه دستباف شامل حوله، برک، مله، جاجیم، انواع گلیم، پلاس، گوهرسنگ، رودوزی‌های سنتی و حصیربافی فعال بوده و سهم عمده‌ای از پیکره تولید صنایع‌ دستی خراسان جنوبی و ایران را به خود اختصاص داده‌اند.

وی گفت: خراشاد، شورستان، سیدال، دهسلم، میغان، کوشه، ماه‌بانو، خیرآباد، چرمه، خانکوک، فلک، شیر مرغ، گارجگان، بیهود، حاجی‌آباد و خدآفرید از جمله روستاهای فعال خراسان جنوبی در تولید صنایع‌ دستی هستند.

اسدپور اظهار داشت: از ابتدای سال جاری تاکنون ۲ میلیون و ۴۵۰ هزار و ۲۵۰ مترمربع بافته‌های داری، جاجیم و پارچه دست‌بافت در استان خراسان جنوبی تولید شده است.

سرپرست معاونت صنایع‌ دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان جنوبی با بیان اینکه بیشترین تولیدات صنایع‌ دستی استان به پارچه‌های دستباف اختصاص دارد افزود: یک‌ میلیون و ۵۵۶ هزار و ۴۰۰ قطعه تراش سنگ، محصولات چرم، سفال و سرامیک و سوزن‌دوزی در ۹ ماه گذشته تولید شده است.

بیشتر بخوانید   پرداخت عواید حاصل از فروش سوخت، عیدی استاندار خراسان جنوبی به مرزنشینان استان

اسدپور گفت: روستای خراشاد از توابع شهرستان بیرجند سال ۱۳۹۷ به عنوان روستای جهانی توبافی (حوله‌بافی سنتی) از سوی شورای جهانی صنایع دستی به ثبت رسید.

وی افزود: با احیای هنر ۳۰۰ ساله حوله‌بافی سنتی در این روستا با مشارکت روستاییان تعداد کارگاه‌های انفرادی، مشاغل خانگی و اشتغال در این حوزه افزایش چند برابری داشته است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها