آبرسانی به ۱۰۰ روستای مرزی و محروم خراسان جنوبی تا دو سال آینده

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی گفت: بیش از ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آبرسانی در خراسان جنوبی وجود دارد که تا دو سال آینده تمامی این روستاها با اولویت نقاط مرزی و محروم از آب شرب برخوردار می‌شوند.

به گزارش “پیام خاوران“، خراسان جنوبی استانی در نوار شرقی کشور که به طول ۳۳۱ کیلومتر با کشور افغانستان هم مرز است. چهار شهرستان مرزی درمیان، زیرکوه، سربیشه و نهبندان دارد و تامین زیرساخت‌های لازم به ویژه آب در این منطاق از نظر ماندگاری جمعیت و توسعه فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

با توجه به خشکسالی‌های متوالی، کاهش نزولات آسمانی و کم آبی در این استان تامین آب یکی از نیازهای اساسی است.

اصلی‌ترین و مهمترین مطالبه مردم مسئله آب است چرا که اگر محصولات استراتژیک ما مثل عناب و زرشک و زعفران با رفع مشکل آب تقویت شود بی شک مشکلات اشتغال و بیکاری جوانان و حتی معضلات بزهکاری در استان کاهش پیدا می‌کند.

توجه به تامین زیرساخت‌های زندگی و کار در روستا به‌ویژه آب همواره مطالبه مردم بوده زیرا تامین آب پایدار روستاییان علاوه بر تامین آب سالم و بهداشتی مورد نیاز آنان، با توجه به تداوم خشکسالی در این استان گام بلندی در توسعه روستایی و ماندگاری جمعیت محسوب می‌شود.

در سفر رئیس جمهور در شهریورماه به خراسان جنوبی تامین آب به عنوان یکی از اولویت‌های خراسان جنوبی مطرح شد که آیت‌الله رئیسی در پاسخ به این مطالبه مردمی گفت: تامین آب هم حوزه جغرافیایی خراسان جنوبی را دربر می‌گیرد و هم انتقال آب از خارج استان را شامل می‌شود که از ۲ مسیر خلیج فارس و دریای عمان در دست پیگیری و اقدام است.

وی از راهکارهای کوتاه‌مدت و بلندمدت گفت و افزود: اقدامات کوتاه‌مدت را می‌توان در استان دنبال کرد و اگر اعتباری لازم است تصمیم بگیریم اما راهکارهای بلندمدت از جمله انتقال آب از دریای عمان را می‌توان به‌صورت بلندمدت پیگیری کرد نه اینکه خیلی طولانی شود که مردم ناامید شوند و باید مشکل دسترسی مردم به منابع آبی با آنچه دولت دنبال می‌کند، برطرف شود.

بیشتر بخوانید   108 پروژه در نهبندان افتتاح و کلنگ زنی می شود

توسعه شبکه آبرسانی از مهمترین الزامات توسعه و رونق تولید در روستاهاست که در همین ماه‌های ابتدایی فعالیت دولت سیزدهم مورد توجه ویژه قرار گرفته تا روستاییان مانند شهرنشینان از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند شوند.

مدیر عامل شرکت آب وفاضلاب خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: با وجود تلاش‌های زیاد وپر هزینه برای آبرسانی در خراسان جنوبی، اما هدر رفت آب یکی از مشکلات اساسی است.

امامی با بیان اینکه هدررفت آب در شبکه روستایی ۴۰ درصد و در شبکه شهری ۳۲ درصد گزارش شده است گفت: برنامه امسال این است که هدر رفت شبکه‌های آب روستایی استان ۶ درصد کاهش یابد.

وی از سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد تومانی برای اصلاح و بازسازی شبکه‌ها و خطوط انتقال آب فرسوده خبر داد و گفت: در حال حاضر ۱۳۸ هزار و ۵۸۹ انشعاب آب در مناطق روستایی استان خراسان جنوبی وجود دارد.

مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با تاکید براینکه از ابتدای سال تاکنون بیش از ۶ هزار انشعاب جدید واگذار شده است افزود: پس از ادغام شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی حرکت وسیعی برای آبرسانی به روستاها آغاز شد که امسال اعتبارات بخش روستایی این مجموعه رشد ۶ برابری داشته و در مجموع حدود ۳۰۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به روستاهای خراسان جنوبی مصوب شد که تاکنون ۵۰ درصد آن اختصاص یافته است.

امامی با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آبرسانی در خراسان جنوبی وجود دارد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته در دو سال آینده تمامی روستاهای پر جمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد ادامه داد: به دنبال پایدارسازی شبکه‌های آب در روستاهای استان هستیم.

بیشتر بخوانید   مسئولان برای رفع مشکلات عشایر بیشتر تلاش کنند‌

وی این را هم تاکید کرد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال ۱۴۰۰ آبرسانی به ۸۰ روستای خراسان جنوبی در دستور کار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی درباره آخرین روند پیشرفت این برنامه گفت: آبرسانی پایدار به روستاهای خراسان جنوبی از دغدغه‌های اصلی ما است که در این راستا از ابتدای سال جاری تاکنون آبرسانی پایدار به ۵۰ روستای استان را با اعتبار حدود ۸۰ میلیارد تومان انجام داده‌ایم.

امامی افزود: با اجرای این طرح‌ها بیش از ۲۰ هزار نفر در روستاهای استان از آب سالم و بهداشتی بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: آبرسانی به ۳۰ روستای دیگر تا پایان سال مالی جاری با حدود ۶۰ میلیارد تومان اعتبار انجام می‌شود و طرح‌های باقیمانده از پیشرفت بالایی برخوردار است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تصریح کرد: بیش از ۱۰۰ روستای بالای ۲۰ خانوار فاقد شبکه آبرسانی در خراسان جنوبی وجود دارد که براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته طی ۲ سال آینده تمامی روستاهای پرجمعیت استان با اولویت مناطق مرزی و محروم از آب شرب سالم برخوردار خواهند شد.

امامی گفت: با توجه به اهمیت تحقق عدالت در توزیع خدمات طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تمامی روستاهای بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان سال ۱۴۰۱ از آب سالم و پایدار برخوردار می‌شوند.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها