ضرورت ایجاد و راه اندازی رشته مطالعات آرشیوی در دانشگاه های خراسان جنوبی

کارشناس بررسی اسناد آرشیوی کتابخانه ملی، راه اندازی رشته مطالعات آرشیوی در دانشگاه های استان را ضروری خواند وگفت: ایجاد این رشته می تواند در تربیت نیروی متخصص موثر باشد.

علی احسانی مقدم در گفت وگو با خبرنگار ” پیام خاوران “، اظهار داشت:آرشیو ملی ایران ، متولی اصلی و قانونی گردآوری،حفاظت،پردازش و اطلاع رسانی اسناد ملی و تاریخی است.

وی بیان کرد: آرشیو ملی ایران یکی از پایگاه های مهم و بسیار حساس پژوهشی و فرهنگی در کشور است و اسناد سازماندهی شده در این سازمان پشتیبان نظام اداری و پژوهشی کشور است.

کارشناس بررسی اسناد آرشیوی کتابخانه ملی بیان کرد: با توجه به اهمیت گنجینه اسناد ملی ایران و به تبع آن راه اندازی آرشیو های منطقه ای و به خصوص استانی، می توان از خروج اوراق با ارزش و نسخه های خطی از کشور جلوگیری کرد.

احسانی مقدم با بیان اینکه آرشیو ملی در ایران نوپاست و در سال ۱۳۴۹تاسیس شده است و رشته آرشیو و فعالیتهای مرتبط به آن در ایران آموزش بصورت آکادمیک آموزش داده نمیشود تصریح کرد: آنچه که ما داریم تجربی است. یا گزیده ای از آموزش های آن سوی مرزهاست.

وی با انتقاد به اینکه در استان ما اشخاص و برخی مسئولان هستند که بدون تجربه و دانش سعی در دپو و‌جمع آوری غیر قانونی و غیر اصولی اسناد و مدارک دارند گفت: توصیه من به عنوان شخصی که دو دهه در این زمینه فعالیت کرده ام این است که به جای این گونه فعالیتهای غیر حرفه‌ای و غیر قانونی،با نفوذی که در وزارت علوم دارند سعی در راه اندازی رشته مطالعات آرشیوی در یکی ازدانشگاه های استان کنند تا هم خود بهره ببرند و هم متخصص تربیت شود.

انتهای پیام//

 

بیشتر بخوانید   ظرفیت های خراسان جنوبی در سازمان توسعه تجارت دیده شود
چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها