مخالف پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق آزاد و مناطق ویژه هستیم

نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس با تأکید بر حمایت از مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گفت: در این برهه از زمان با تصویب پرداخت مالیات بر ارزش افزوده در مناطق ویژه مخالفم چون شاهد فرار سرمایه گذار خواهیم بود.

به گزارش “پیام خاوران“، مناطق آزاد صنعتی، تجاری و مناطق ویژه صنعتی بخشی از سرزمین مادری است که در بند قوانین و مقررات جاری اقتصادی دولت‌ها قرار دارند. معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی عوارض گمرکی، حذف تشریفات زاید گمرکی و مقررات دست و پاگیر، جذب سرمایه گذار خارجی از مهمترین ویژگی این مناطق است.

یکی از مهمترین برنامه‌های نظام جمهوری اسلامی و دولت‌های مختلف، راه‌اندازی مناطق آزاد تجاری صنعتی و همچنین مناطق ویژه اقتصادی در راستای توسعه تجارت به ویژه صادرات درآمدزا و افزایش شاخصه‌های سرمایه گذاری به ویژه سرمایه گذاری خارجی صادرات محور بوده است که در این راستا نیز در بسیاری از دوره‌ها، کارهایی انجام شده است.

طی روزهای اخیر مصوبه‌ای در مجلس مطرح است که طی سال آینده مناطق آزاد تجاری- صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مشابه سرزمین اصلی مشمول پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می‌شوند د راین راستا نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مناطق ویژه و مناطق آزاد شامل مناطقی هستند که در خیلی از کشورهای دنیا  به عنوان دروازه تجارت و صادرات از آنها یاد می‌شود.

مصطفی نخعی گفت: گاهی دولت‌ها تصمیم ویژه‌ای لحاظ می‌کنند تا شرایط در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تسهیل شود. این تسهیلات گاهی شامل مقررات قوانین حاکم بر آنها است مثل قوانین مالیات برارزش افروده و عوارض گمرکی را تسهیل می‌کنند.

وی اظهار داشت: در طول سال‌های گذشته اتفاقات خوبی در مناطق آزاد و تجاری کشور رقم خورده است و تعداد قابل توجهی مناطق آزاد و تجاری در کشور شکل گرفته که نمونه آن را در خراسان جنوبی هم داریم.

بیشتر بخوانید   ترزیق واکسن مننژیت به تمام زائران حج در خراسان جنوبی

نماینده شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: آنچه که مطرح است اینکه ایراداتی وجود دارد و تعدادی از نمایندگان نظریه حذف مالیات بر ارزش افزوده را عنوان کردند و معتقدند مناطق آزاد و تجاری به جای اینکه مکانی  برای تولیدات و صادرات باشد به مکانی برای وارادات  تبدیل شده است.

نخعی افزود: برخی دیگر معتقدند این مناطق یک دفعه شکل نگرفته که بخواهیم صادرات محور باشند چرا که به مرور زمان شکل گرفته و آنهایی که قدیمی‌تر هستند تنها در کشور سه منطقه قدیمی داریم و در حال حاضر جنبه صادراتی مناسبی دارند اما  مابقی مناطق باید به آنها فرصت داده شود و به عنوان حاکمیت زیرساخت‌ها برای مناطق ازاد اماده شود تا سرمایه گذار بتواند در جهت سرمایه گذاری و صادرات گام بردارد.

وی اظهار داشت: زیرساخت تنها آب و برق نیست بلکه سیستم ریلی، هوایی و جاده‌ای نیز زیرساخت است که دولت و حاکمیت باید برای مناطق آزاد و مناطق ویژه فراهم کند تا سرمایه گذار بدون دغدغه بتواند به فکر صادرات باشد.

نماینده مردم شهرستان‌های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در مجموع  نظر ما این است که مناطق ازاد و ویژه نیازمند حمایت است و اکنون زمان مناسبی برای تصمیم گیری برقراری مالیات ارزش افزوده نیست.

نخعی با تاکید بر اینکه با گرفتن مالیات بر ارزش افزوده از مناطق آزاد و مناطق ویژه شاهد فرار سرمایه‌گذار خواهیم بود گفت: بنده به عنوان یک نماینده با این طرح مخالف هستم و معتقدم در حال حاضر باید با حمایت از این مناطق به فکر صادرات بیشتر باشیم.

بیشتر بخوانید   استاندار خراسان جنوبی:برای گذر امن و بی خطر از پیک اصلی ویروس کرونا، باید ارتباطات اجتماعی قطع شود

منبع: تسنیم

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها