وقف ۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی به موزه مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند

۴۸۰ جلد کتاب نفیس خطی و چاپ سنگی به همت خانواده شریف به مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند وقف شد.

به گزارش “پیام خاوران“، مراسم تجلیل از واقفان نسخ خطی و چاپ سنگی در مجموعه موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند برگزار شد.

در این مراسم خانواده شریف با همتی بلند مجموعه‌ای نفیس از نسخ خطی، کتب چاپ سنگی و کتب چاپ جدید را به موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند وقف کردند.

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در حاشیه این مراسم گفت: این مجموعه از دوره قاجار تا اواخر دوره پهلوی اول در چهار نسل این خاندان جمع آوری و حفظ شده است.

مفید شاطری یادآور شد: قدیمی‌ترین نسخ خطی و کتب چاپ سنگی مربوط به کتابخانه مرحوم سید ابوطالب مجتهد قاینی پدر خانم آیت الله  محمدرضا شریف است.

وی با بیان اینکه بخشی از کتاب‌ها از کتابخانه و برخی نیز تألیفات سید ابوتراب مجتهد مشهور به انوار از علمای بزرگ بیرجند و فرزند سید ابوطالب مجتهد است ادامه داد: در مجموعه سوم عمده کتاب‌ها مربوط به آیت‌الله محمدرضا شریف مشهور به شریعت‌مدار است که در حین تحصیل در حوزه‌های نجف، مشهد و اصفهان خریداری شده است.

اهدای ۴۸۰ جلد کتاب غنی به دانشگاه بیرجند

شاطری موضوع کتب این مجموعه غنی را در حوزه دین، معارف، تاریخ، حقوق، جغرافیا و ادبیات برشمرد و بیان کرد:  از  ۴۸۰ جلد کتاب اهدایی ۲۲۰ نسخه چاپ سنگی و ۶۵ نسخه خطی و دستنویس است و ۱۹۵ نسخه از این کتب چاپ جدید است

عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند  با اشاره به اینکه برخی از کتاب‌ها مربوط به نویسندگان بیرجندی است که دیوان اشعار گلزار سعیدی و تفسیر سوره توحید و … بخشی از کتب این مجموعه غنی را تشکیل می‌دهد اضافه کرد: بخش دیگری از این مجموعه نفیس شامل کتب مرحوم محمدحسن شریف آزاده از بزرگان و صاحبنظران و دومین فرماندار شهر بیرجند است.

بیشتر بخوانید   اشتغال ۵ هزار سرایانی در حوزه زعفران

وی عنوان کرد: کتب وقفی در آینده اسکن خواهد شد و از طریق کتابخانه الکترونیک در اختیار علاقمندان و دانش‌پژوهان قرار خواهد گرفت.

مجموعه این کتاب‌ها طی مراسمی توسط حمیدرضا شریف و محمد حسن شریف آزاده فرزندان آن بزرگوار به نیابت از خانواده شریف وقف بر موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند شد.

در ادامه این مراسم برادران شریف با همراهی دکتر لامعی و دکتر شاطری از بخش‌های مختلف موزه، مرکز اسناد و مفاخر دانشگاه بیرجند بازدید کردند.

انتهای پیام/ ۱۰۷

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها