نکات لازم برای کمک به فرد دچار سوختگی/ متخلفان چهارشنبه سوری راهی بازداشتگاه می‌شوند

معاون اورژانس ۱۱۵ خراسان جنوبی با اشاره به نکات ایمنی آتش سوزی گفت: محل سوختگی فرد مصدوم را باید با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بشوییم و افراد از گذاشتن سیب زمینی، آرد و خمیردندان بر روی محل سوختگی پرهیز کنند.

به گزارش “پیام خاوران“، چهارشنبه آخر سال به چهارشنبه سوری معروف است. شبی سنتی که از قدیم الایام برای شادی و نشاط و تخلیه هیجانات نوجوانان، جوانان و بزرگسالان بوده و هست اما چند سالی این شب به یاد ماندنی وصله ناجور شادی خانواده ها شده است.

چهارشنبه سوری یک سنت ملی که از دیرباز با فرهنگ اصیل ایرانی عجین شده است و مردم ایران هر ساله، چهارشنبه آخر سال را جشن می گیرند، با این وجود بیش از یک دهه گذشته رفتارهای پر خطر جوانان از قبیل آتش دادن لاستیک خودروها و ترقه بازی و یا استفاده از مواد منفجره منجر به مصدومیت و یا حتی مرگ عزیزان خانواده شده است.

این مراسم گرچه سالیان سال بهانه ای برای ورود به سال جدید و نو است و همواره سعی شده است باشکوه برگزار شود اما در این بین عده ای خواسته یا ناخواسته درگیر بازی های هیجانی آن شده و شادی چهارشنبه سوری را به غم چهارشنبه سوری تبدیل کرده اند. می توان گفت در دو سال گذشته که شاهد شیوع ویروس کرونا بوده ایم، میزان حوادث و مصدومیت های ناشی از آتش بازی و یا رفتارهای پرخطر در چهارشنبه سوری، تا حدودی کم شده است.

با این وجود برخی هنوز اقناع نشده و خود را درگیر رفتارهای پرخطر آتش بازی می ‌کنند و موجبات اندوه اعضای خانواده خود در آغازین سال نو می شوند.

چهارشنبه سوری یا به عبارتی دیگر چارشنبه سوری سنتی است که ایرانیان آخرین سه ‌شنبه‌ی سال خورشیدی را با بر افروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می‌روند که ریشه آن به قرن ها پیش باز می گردد.

بیشتر بخوانید   اطفای ۴۸ مورد حریق در شب چهارشنبه پایان سال در بیرجند

چهارشنبه سوری یک جشن بهاری و یکی از آیین ‌های هر ساله ایرانیان برای استقبال از نوروز باستان است. مردم خراسان جنوبی هر سال با افروختن آتش در گوشه و کنار خانه هایشان آتش می افروزند و از روی آن می پرند و ترانه (سرخی تو از من، زردی من از تو) را می‌خوانند.

وی با بیان اینکه چهارشنبه سوری جشنی باشکوه و بهاری است اما عده ای آن را با آتش بازی های هیجانی اشتباه گرفته و موجب غم خانواده هایشان می شوند، گفت: پلیس باید با افراد شرور برخورد جدی داشته باشد تا مردم با خیالی راحت و آسوده جوانانشان را راهی این جشن کنند، در حال حاضر بیشتر خانواده ها به دلیل ترس از مصدومیت های ناشی از آتش، اجازه ورود نوجوانانشان به این جشن سنتی را نمی دهند.

آماده باش اورژانس

علیرضا عباسی، معاون اورژانس ۱۱۵ خراسان جنوبی اظهار داشت: آیین چهارشنبه سوری یکی از مراسم های سنتی ایران است که هر ساله برگزار می شود لذا اورژانس ۱۱۵ برای مقابله با هرگونه حادثه ناشی از این مراسم در حالت آماده باش کامل قرار دارد.

وی با بیان اینکه به دنبال فرهنگ سازی‌ها طی سال های گذشته، ما شاهد رعایت نکات ایمنی از سوی مردم بودیم و سال گذشته خراسان جنوبی اولین چهارشنبه سوری با کمترین تلفات و حادثه را سپری کرد.

عباسی در ادامه از از خانواده‌ها درخواست کرد تا مراقب حضور جوانان و نوجوانان خود در مراسم غیراصولی چهارشنبه سوری باشند و گفت: نقش خانواده ها در این مراسم ویژه است نباید فرزندان خود را رها کنند.

معاون اورژانس ۱۱۵ خراسان جنوبی ادامه داد: ۱۱ پایگاه امداد در شهر بیرجند و در شهرستان ها هم پایگاه های اورژانس برای جلوگیری از حوادث احتمالی چهارشنبه سوری در حالت آماده باش کامل هستند.

بیشتر بخوانید   تغییرات در استانداری خراسان جنوبی در اولین روزهای کاری استاندار

وی با بیان اینکه برخی در ترقه های دست ساز میخ و شیشه خرده می گذارند، افزود: همچنین افراد برای برافروختن آتش به هیچ وجه نباید از بنزین استفاده کنند چرا که آسیب آن بسیار زیاد و سبب سوختگی های عمقی می شود.

روی سوختگی خمیر دندان، آرد و سیب زمینی قرار ندهید

معاون اورژانس ۱۱۵ خراسان جنوبی در ادامه با اشاره به نکات ایمنی آتش سوزی گفت: محل سوختگی فرد مصدوم را با اید با آب سرد و تمیز، حداقل به مدت ۱۰ دقیقه بشوییم و افراد از گذاشتن سیب زمینی، آرد و خمیردندان بر روی محل سوختگی پرهیز کنند.

عباسی ادمه داد: اگر فردی دچار سوختگی شد باید بلافاصله بر روی زمین بغلتد و از دویدن خودداری کند همچنین باید از پتو برای خاموش کردن فردی که لباسش آتش گرفته است استفاده کرد.

متخلفان چهارشنبه سوری در تعطیلات نوروز میهمان بازداشتگاه می‌شوند

سردار ناصر فرشید فرمانده انتظامی خراسان جنوبی هم با بیان اینکه با هنجارشکنان مراسم چهارشنبه سوری برخورد قاطعانه و جدی خواهد شد، افزود: خانواده‌ها نقش کلیدی در پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال دارند و والدین هم باید مراقب رفتار فرزندان خود باشند.

وی با بیان اینکه هنجارشکنان چهارشنبه سوری در ایام عید نوروز بازداشت خواهند شد، گفت: ماموران پلیس به‌ صورت محسوس و نامحسوس در جشن چهارشنبه ‌سوری بیرجند و سایر شهرستان‌ها حضور خواهند داشت و موارد تخلف رصد خواهد شد لذا مردم می توانند برای معرفی افراد مزاحم و هنجارشکن، موضوع را از طریق سامانه ۱۱۰ به مرکز فوریت‌های پلیسی اطلاع دهند.

چهارشنبه سوری متفاوت

علی حیاتی سرپرست سازمان آتش‌نشانی بیرجند نیز با اشاره به شیوع بیماری کرونا و عدم حضور مردم به‌صورت گسترده در چهارشنبه پایان سال در دو سال گذشته گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال چهارشنبه‌شب پایان سال متفاوتی را تجربه کنیم.

بیشتر بخوانید   ۵۰۰ بسته لوازم التحریر در مناطق محروم‌ خراسان جنوبی توزیع می شود

وی با اشاره به آماده‌باش بودن ۱۰۰ درصدی سازمان در چهارشنبه آخر سال بیان کرد: ۶ ایستگاه عملیات ثابت و ۱۴ تیم سیار در سطح شهر آماده باش هستند و در پارک‌ها به‌خصوص پارک‌های مهم نگهبان مستقر خواهد شد.

سرپرست سازمان آتش‌نشانی بیرجند ادامه داد: اداره پیشگیری و رفع تخلفات شهری چهار دستگاه با هشت نیرو خواهد داشت که امسال در چهارشنبه پایان سال در حوزه ماشین‌آلات شهرداری؛ تانکرهای آب‌رسان، جرثقیل، بالابر، لودر و… در آماده‌باش کامل خواهند بود.

وی مجموعه حوادث از ابتدای امسال را هزار و ۲۷۳ مورد اعلام کرد که از این تعداد ۴۵۵ مورد حریق بوده که ۱۸۳ مورد حادثه بوده که ۱۸۳ مورد آتش‌سوزی مسکونی و ۴۱ مورد آتش‌سوزی تجاری است.

مسعود محمدیان معاون عملیاتی سازمان آتش‌نشانی بیرجند هم گفت: ۶ ایستگاه عملیاتی ثابت با ۳۰ نفر نیرو داریم که به‌طور ۱۰۰ درصد در چهارشنبه پایان سال آماده‌باش خواهند بود و امید است هیچ حادثه‌ای برای شهروندان رخ ندهد.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها