۳۲۷ خانواده عشایری کوچ بهاره خود را در استان خراسان جنوبی آغاز کردند

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی از آغاز کوچ بهاره ۳۲۷ خانواده عشایری در استان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، علیرضا عباس زاده ظهر امروز در جلسه  بررسی کوچ بهاره عشایر استان اظهار داشت: سال گذشته به دلیل حجم پایین نزولات جوی، بیشتر صادرات دام از استان را شاهد بودیم اما امسال این مسئله معکوس شده و باید با توجه به سبک زندگی عشایر، تمهیدات لازم برای رفع مشکلات آنها اندیشیده شود تا استان‌های اطراف که این منطقه را برای کوچ بهاره انتخاب کرده‌اند، کوچ بهتری را تجربه کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی گفت: در برخی موارد عشایر استان به خراسان رضوی و سمنان و عشایر سیستان و بلوچستان به خراسان جنوبی کوچ می‌کنند. در ایام کوچ بهاره، ۳۲۷ خانواده عشایری با دام‌های خود به استان می‌آیند که تا این لحظه ۱۵۰ خانواده کوچ کرده و مابقی نیز در روزهای آتی وارد خواهند شد.

عباس زاده گفت: دبیرخانه عشایری خراسان جنوبی باید به منظور بررسی موارد اساسی همچون مسیر تردد، تعداد عشایر، دام، موارد دامپزشکی و… هماهنگی لازم را با استان‌های مبدأ انجام دهد.

وی افزود: اگر در فرایند کوچ عشایر نیاز به هماهنگی درون سازمانی وجود دارد  کارگروه باید نسبت به مرتفع کردن آنها اقدام کند بنابراین مسئولیت همه دستگاه‌های عضو کارگروه به تفکیک بر اساس مصوبات به راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، منابع طبیعی و آبخیزداری، پلیس، جمعیت هلال احمر و… ابلاغ می‌شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان جنوبی با بیان اینکه خراسان جنوبی، چهارمین استان عشایری کشور است گفت: باید برای تسهیل امورات عشایر، برنامه ریزی‌های لازم انجام شود.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: با توجه به شرایط اقلیمی استان به محض گرم شدن هوا، عشایر همانند سراسر کشور به مناظق ییلاقی کوچ می‌کنند. عشایر شهرستان‌‌های نهبندان، سربیشه و درمیان به سمت استان سیستان و بلوچستان و عشایر شهرستان‌های فردوس، طبس و بشرویه نیز به سمت استان‌های خراسان رضوی و خراسان شمالی کوچ می‌کنند.

بیشتر بخوانید   اینجا زمین تاب ایستادن ندارد/ حال دشت سرایان خوب نیست

عصمتی پور اظهار داشت: ۷۰ درصد کوچ عشایر خراسان جنوبی درون استانی و ۳۰ درصد برون استانی است که از آغاز کوچ بهاره امسال تاکنون ۱۷۵ خانوار عشایر سیستان و بلوچستان به  مناطق ییلاقی خراسان جنوبی کوچ کردند.

وی بیان کرد: با هماهنگی دستگاه‌های اجرایی استان، منابع طبیعی، محیط زیست، هلال احمر و دامپزشکی برنامه ‌ریزی‌های لازم برای تسهیل در کوچ عشایر انجام شده است.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها