بیرجندی ها گلریزان به پا کردند/جشنی به وسعت مهربانی و سخاوت

بیرجندی‌ها درحالی در شب میلاد کریم اهل بیت (ع) جشن گلریزان به پا کردند که همه آمده بودند تا بذر مهربانی را بکارند و سرپرست خانواده‌ای را به آغوش گرم خانواده بازگردانند.

به گزارش  “پیام خاوران“، چشم انتظاری خانواده برای آمدن پدر، نه از سفر بلکه برای آزادی از پشت میله‌های زندان، چه مصیبت تلخ و رنج آوری است برای یک خانواده و در این بین کم نیستند خانواده‌هایی که نان آور و سرپرست آن به علت حادثه‌ای در زندان به سر می‌برد.

حتی تصورش هم سخت است کودکی ۵ ،۶ ،۷ و یا حتی ۱۰ ساله فرقی ندارد هر سن و سال که داشته باشی وقتی پدر در خانه نباشد، وقتی پدر در پشت میله‌های زندان باشد و تو هفته‌ای یک بار او را در پشت میله‌های زندان ملاقات کنی.

آری دوست داری هرچه در توان داری را برای آزادی پدر بدهی اما وقتی سرانگشتی حساب میکنی هرچه  قرض و وام هم بگیری نمی‌توانی قرض پدر را بدهی، تصمیم می‌گیری برای رضایت شاکی روانه خانه او شوی اما وقتی حتی از پشت درب خانه جوابت را نمی‌دهند و می‌گویند هرگاه پول داشتی بیا آن لحظه است که گویی دنیا بر سرت آوار می‌شود. با خودت می‌گویی دیگر باید پدر را در قاب عکسی در طاقچه اتاق به نظاره بنشینم، پدر حالا حالاها باید پشت میله‌های زندان جوانی‌اش را سپری کند.

گلریزان به واقع ریختن گل زندگی و امید در سختی‌ها و گرفتاری همنوعان است که با ریختن گلی از شاخسار زندگی خود، باغ بقا و بهار وصل را به خانواده‌های در رنج هدیه می‌کنیم و زندانیان جرایم غیرعمدی را که از بد حادثه گرفتار شده‌اند، نجات می‌دهیم.

آیین گلریزان از سنت‌های کهن ایران زمین است که پهلوانان در گود زورخانه این مراسم معنوی را برپا می‌کردند و با خواندن شعر «اگر خسته جانی بگو یا علی/ اگر ناتوانی بگو یا علی و …» برای کمک به مستمندان و نیازمندان دست یاری می‌طلبیدند.

بیشتر بخوانید   راه های گسترش وتوسعه فعالیت های ایمیدرو در خراسان جنوبی بررسی می شود

نیکوکاری بهره‌ای ماندنی و غنیمتی پایدار و بالاترین زراعت و سودآورترین سرمایه است. نیکی کردن پاسخ گفتن به ندای «اللّه» است؛ خداوندی که هیچ عملی را بی جواب نمی‌گذارد و به نیکوکاران وعده پاداش در دنیا و آخرت داده است. او خود فرموده است پاداش نیکی را ضایع نمی‌کند. او توانگر و بخشنده‌ای است که مقابل هر عمل نیکی، چندین برابر آن پاداش می‌دهد.

همه چیز در یک چشم برهم زدن اتفاق افتاد پدر راننده ماشین سنگین بود و برای مردم کار می‌کرد در یکی از شب‌های سرد زمستان در جاده کویر درحالی که چند ساعت پشت فرمان بود و پلک‌هایش خسته و در یک چشم بر هم زدن آنچه که نباید اتفاق افتد رقم خورد حادثه‌ای که در آن یک نفر جان خود را از دست داد و با آنکه تصادف عمدی نبود اما به دلیل اینکه ماشین فاقد بیمه بود باید کل دیه پرداخت می‌شد و از آنجایی که پولی هم درخانه و در حساب بانکی نداشتیم پدر روانه زندان شد.

در گوشه‌ای دیگر از زیر آسمان این شهر، جوانی ۳۳ ساله در پشت میله‌های زندان بود که روزگاری همه دار و ندار همسرش بود و به عبارتی لیلی و مجنون بودند و بدون همدیگر حتی آب نمی‌خوردند. اما این روزهای خوش و عاشقانه برایش ماندگار نبود، وقتی سر و کله عشق قدیمی همسرش پیدا شد به هر بهانه‌ای به دنبال مشاجره، دعوا و قهر کردن بود و روز به روز روابط ‌شان تیره و تارتر شد تا جایی که به فکر طلاق افتادند. جوان ۳۳ ساله که توانایی پرداخت ۱۳۷۰ سکه بهار آزادی را که نداشت روانه زندان شد.

بیشتر بخوانید   ۹۵۰۰ نیرو در بخش بهداشت و درمان استخدام می شوند/ عدم محدودیت استخدام در خراسان جنوبی

آری این ها تنها بخشی از روایت زندگی زندانیان جرائم غیر عمدی است که در زندان‌ها به سر می‌برند و چشم انتظار کمک از سوی دستان نوازشگری هستند تا آنچه که خدا به آنها بخشیده را در راه رضای خدا ببخشند تا از این طریق دل چند خانواده شاد و پدری به آغوش خانواده باز گردد.

شب گذشته مردم بیرجند برای ۱۷ زندانی جرائم غیرعمد گلریزانی از جنس عشق و ایثار به پا کردند گلریزانی که با حضور استاندار و دیگر مسئولان برگزارشد.

رئیس کل دادگستری استان خراسان جنوبی در این مراسم ضمن  تبریک ولادت کریم اهل بیت حضرت امام مجتبی «ع» اظهار داشت: با همت شما عزیزان در سال گذشته ۱۴۷ نفرزندانی جرائم غیرعمد  به آغوش گرم خانواده بازگشتند که ۵۲٫۵ میلیارد مجموع بدهی آنان بود.

حجت الاسلام حمیدی افزود: هم اکنون ۷۰ نفر  زندانی جرائم غیرعمد چشم امید به خیرین استان دارند که مجموع بدهی آنان ۱۷ میلیارد تومان است که ان شاالله به کمک شما خیران بزرگوار زمینه آزاد سازی آنان فراهم شود.

استاندار خراسان جنوبی اولین چراغ این محفل را با کمک  دو میلیارد ریالی خود به جشن گلریزان برای آزادسازی زندانیان و محکومان مالی جرائم غیرعمد استان روشن کرد.

جواد قناعت با بیان اینکه آزادسازی یک زندانی از بند، فقط نجات یک بنده خدا نیست بلکه نجات استان است افزود: آزادسازی زندانیان، باعث کمرنگ شدن تبعات اجتماعی می‌شود و ان شاء الله شاهد یک جامعه خوب و پویا خواهیم بود.

وی تأکید کرد: لازم است همه پای کار بیایند و کمک کنند تا شاهد خروج زندانیان و بازگشت آنها به آغوش خانواده باشیم.

بیشتر بخوانید   حفظ و نگهداری بافت های گردشگری خراسان جنوبی750 میلیون تومان اعتبار گرفت

استاندار خراسان جنوبی برپایی جشن گلریزان را اقدامی ارزشمند خواند و با اشاره به اینکه شهید بزرگوار لاجوردی، بنیانگذار این حرکت فاخر بود یاد و خاطره شهدای گرانقدر را گرامی داشت.

قناعت ضمن تشکر از اعضای ستاد دیه استان که مقدمات برپایی مراسم را فراهم آورده‌اند گفت: خیرین عزیز استان، متولیان و بانیان اصلی این مراسم هستند.

وی با اشاره به اینکه چراغ اول این مراسم به لطف مقام معظم رهبری(مدظله العالی) و آیت‌الله رئیسی روشن شده، اظهار داشت: مبلغ ۲ میلیارد ریال به این مراسم هدیه می‌شود.

به گفته وی؛ رایزنی‌های لازم با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی(ره) و بنیاد علوی برای کمک به جشن گلریزان آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد صورت خواهد گرفت.

مسئول ستاد دیه استان خراسان جنوبی نیز صبح امروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: جشن گلریزان همزمان با دو شهرستان نهبندان و فردوس در بیرجند برگزار شد.

حسین‌پور گفت: در این جشن در مجموع ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان کمک برای آزادی زندانیان جمع آوری شد.

وی افزود: ضمن اینکه این جشن همچنان تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه دارد و مردم می‌توانند برای آزادی زندانیان مبالغ خود را به شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۹۰۹۳۹۸ نزد بانک ملی و یا با مراجعه حضوری به بانک‌های ملت، ملی، صادرات و تجارت به حساب ستاد دیه واریز کنند.

مسئول ستاد دیه استان خراسان جنوبی با بیان اینکه ۷۰ زندانی جرایم غیرعمد با حدود ۱۷ میلیارد تومان بدهی چشم انتظار کمک خیران هستند گفت: امیداوریم این زندانیان با همکاری ستاد دیه و رضایت  شاکیان آزاد شود.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها