ساخت تالار بزرگ شهر بیرجند نیازمند ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه تالار بزرگ شهر بیرجند هم اکنون به بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: این پروژه در سال ۹۰ طبق برآورد انجام شده ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت اما تنها پی ریزی آن انجام شده است.

به گزارش “پیام خاوران“، محمود رمضانی در مراسم دیدار جمعی از هنرمندان خراسان جنوبی با استاندار با بیان اینکه خراسان جنوبی مهد فرهنگ و هنر است، گفت: در حال حاضر هنرمندان بزرگی در استان داریم که مشغول فعالیت هنری هستند.

وی با بیان اینکه ۱۳ هزار مترمربع بنای فرهنگی در استان در حال ساخت داریم، افزود: امید است با حمایت های استاندار خراسان جنوبی هر چه زودتر شاهد بهره برداری از آنها باشیم.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تالار بزرگ شهر بیرجند از پروژه های ملی سال ۹۰ است و همچنان بلاتکلیف مانده است، اظهارداشت: این پروژه امسال جزو پروژه های اولویت دار وزارت ارشاد قرار گرفت و امید است که تا سال ۱۴۰۵ به بهره برداری برسد.

رمضانی با بیان اینکه تالار بزرگ شهر بیرجند هم اکنون به بیش از ۱۷۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، گفت: این پروژه در سال ۹۰ طبق برآورد انجام شده ۱۶ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشت اما تنها پی ریزی آن انجام شده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ موسسه فرهنگی و قرآنی در استان در حال فعالیت است، افزود: این موسسات تاکنون توانسته اند ۱۲ هزار حافظ یک تا ۲۵ جزء قرآن کریم تربیت کنند که ۳۹۰ نفر از این عزیزان حافظ کل قران هستند.

سرپرست فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با بیان اینکه ۶۷۷ کانون های فرهنگی و هنری مساجد در خراسان جنوبی فعالیت دارد، افزود: همچنین ۶۵ مورد موسسه فرهنگی و هنری، ۶۰ چاپخانه و ۲۸ انجمن ادبی و هنری، ۳۶ پایگاه خبری و ۵۰ نمایندگی خبرگزاری های سراسری و سرپرستی روزنامه در استان فعال است.

رمضانی با بیان اینکه مدرسه هنرهای زیبا با ۱۵۶ دانش آموز دختر هنرجو در بیرجند دایر است، گفت: همچنین به دنبال راه اندازی دبیرستان پسرانه هنرهای زیبا هستیم که البته در زمینه تامین مکان مشکل داریم.

وی با اشاره به اینکه خیر برای ساخت دبیرستان هنرهای زیبا در استان داریم و چنانچه زمین در اختیار قرار بگیرد ساخت و ساز شروع خواهد شد، یاداور شد: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی قول تامین ۲ میلیارد تومان تجهیزات این دبیرستان را داده است.

بیشتر بخوانید   صنایع‌دستی خراسان جنوبی در انتظار رونق پساکرونا

سنگینی اجاره بها بر دوش موسسات قرآنی

«هادی مساح» نماینده فعالان و اتحادیه های قرانی استان هم در این جلسه با اشاره به اینکه متاسفانه بالا رفتن کرایه و اجاره بهاء کمر موسسات قرانی را در استان شکسته است، افزود: موسسات و تکایا و آموزش و پرورش در شیفت عصر میتوانند فضاهای خالی خود را در اختیار موسسات قرانی برای برگزاری کلاس ها قرار دهند.

وی با بیان اینکه در سال‌های اخیر موسسات توانمندی در استان به دلیل همین مشکلات اجاره بهاء تعطیل شده است، افزود: ابلاغیه های مالیاتی هم مشکلات موسسات قرآنی را زیادتر کرده است.

این فعال قرانی با بیان اینکه آموزش و پرورش باید برای معلمان قرآنی مدارس از فارغ التحصیلان رشته های قرانی استفاده کند، افزود: نگاه شورای فرهنگ عمومی به استان باید بهتر از اینها باشد، علاوه بر این پیشنهاد می شود که فردی به عنوان مشاور قران در کنار استاندار باشد.

«احمد خواجوی» از هنرمندان کانون هنرمندان خراسان جنوبی هم با بیان اینکه کرونا به موسسات هنری ضربه زیادی زد، اظهارداشت: این کانون تاکنون دوره های مختلف موسیقی، فیلم و شعر و ادربیات را گشت سر گذاشته است.

وی با بیان اینکه کانون هنرمندان خراسان جنوبی یک موسسه مردم نهاد است که در تمامی جهات هنر ورود کرده است، افزود: با گذشت ۲۵ سال از فعالیت کانون هنرمندان توانسته ایم هنرمندان زیادی را به استان معرفی کنیم.

به گفته وی، کانون هنرمندان هیچ دغدغه ای در حوزه اقتصاد ندارد، چراکه تمامی افرادی که در این کانون فعالیت کنند تنها با عشق و علاقه کار می کنند.

تجهیزات انجمن موسیقی استان در انباری!

«فریبرز مالکی» از حوزه موسیقی هم با اشاره به اینکه انجمن موسیقی خراسان جنوبی متاسفانه مشکل جا و مکان دارند، گفت: آپارتمان این موسسه قبلا استجاری بود که به دلیل عدم توان پرداخت اقساط این ساختمان را تحویل دادیم و در حال حاضر وسایل این موسسه در یک انباری در باغ اکبریه گذاشته ایم.

وی با تسلیت درگذشت عثمان محمدپرست، استاد بزرگ موسیقی مقامی ایران، گفت: باید قبل از درگذشت اساتید برتر هنر و موسیقی آثار آنها ثبت و ضبط شود تا آیندگان از آنها به خوبی استفاده کنند، در همین راستا یک مکانی را در خراسان جنوبی برای ثبت موسیقی محلی استان گرفتیم که به دلیل نداشتن امکانات و اعتبارات برای ضبط موسیقی محلی استان تاکنون موفق نشدیم که این کار را انجام دهیم.

بیشتر بخوانید   مسئولان در راستای کاهش موانع و مشکلات حوزه کارگری تلاش کنند

وی با بیان اینکه هنرمندان حوزه موسیقی محل درآمدی ندارند، گفت: متاسفانه در استان اجاره بهاء بسیار بالا رفته است و ما هم توان مالی برای کمک برای اجاره مکان ندارم و فعلا انجمن موسیقی استان بی مکان است.

مالکی با بیان اینکه سالن علامه فرزان ارشاد چند سال قبل متاسفانه تخریب شد و دیگر سالن های استان را برای تمرین و اجرای موسیقی به ما نمی دهند، گفت: امروز بچه های انجمن موسیقی استان به پای عشق خود می سوزند و منتظرند تا یک اتفاق خوبی برای آنها رقم بخورد.

لزوم برقراری ارتباط صنعت چاپ خراسان جنوبی و افغانستان

«محمود حیدری» نماینده چاپخانه داران هم با اشاره به اینکه مشکلات حوزه چاپ در استان بالا است، گفت: اداره کل ارشاد استان همکاری خوبی با ما دارند اما بیشتر مشکلات حوزه چاپ به وزارتخانه و مجلس برمی گردد که باید رایزنی و پیگیری شود.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه مدیران دستگاه های اجرایی خراسان جنوبی برای حوزه فرهنگ اعتبار نمی گذارند، افزود: امسال دستگاه ها موظف هستند که بخشی از اعتبارات خود را برای جهاد تبیین بگذارند اما هنوز که ما چیزی ندیدیم که در حوزه جهاد تبیین برای امر فرهنگ و اطلاع رسانی هزینه کنند.

حیدری با اشاره به اینکه خراسان جنوبی استانی کم برخوردار است که همه مواد اولیه حوزه چاپ را از تهران وارد می کند، گفت: با توجه به اینکه سفارشات چاپ کتاب در استان خیلی بالا نیست و صنعت چاپ استان در حال ورشکستگی است، پیشنهاد می شود که استان را به افغانستان ارتباط دهید تا در بخش چاپ کتاب بخشی از سفارش های آنها را خراسان جنوبی انجام دهد.

بیشتر بخوانید   27 دستگاه غیر مجاز رمز ارز در بشرویه کشف شد

وی با بیان اینکه خراسان جنوبی در حوزه چاپ حرف ها برای گفتن دارد و جزو استانهای قوی است، گفت: متاسفانه شاهدیم که برخی از دستگاههای اجرایی سفارشات خود را به مشهد و سایر استانها برای چاپ میدهند که این اصلا خوب نیست.

به هنرمندان اعتماد کنید

«امیر اکبرپور» نماینده حوزه موسسات فرهنگی و هنری هم در این جلسه با بیان اینکه کرونا لطمه زیادی به موسسات خصوصی هنر وارد کرد، گفت: موسسات فرهنگی و هنری هنرمندان زیادی دارند که اینها چنانچه مجوز اجرای مراسم زنده در تالارها و سایر امکان شهر را داشته باشند اشتغال بالایی را در بردارد.

وی با بیان اینکه چرا در خیلی از شهرهای ایران هنرمندان مجوز اجرای برنامه تالارها و فضاهای عمومی را دارند اما در خراسان جنوبی این مجوز داده نمی شود، افزود: پیشنهاد می شود به هنرمندان استان اعتماد کنند و این اجازه را بدهند در ضمن نظارت های قانونی خودشان را هم تشدید کنند.

«مهدی رحیمی» نماینده حوزه نمایش استان هم با گلایه از روند کند ساخت سالم علامه فرزان در استان، گفت: قرار بود این سالن خیلی زودتر از اینها به بهره برداری برسد اما هنوز اتفاقی نیفتاده است.

وی گفت: در حیطه هنرهای نمایشی طرحی را آماده کردیم که چنانچه حمایت شود طی سه سال بتوانیم هنرمندان استان را در اجرای عمومی به خودکفایی و استقلال برسانیم که این طرح بعد از سه سال بالای ۲۵۰ شغل ایجاد می کند.

«جواد قناعت» استاندار خراسان جنوبی هم در انتهای این جلسه سه ساعته با اشاره به اینکه بخشی از مشکلات مطرح شده در جلسه قابل حل است که سرپرست ارشاد به همراه رئیس دفتر استاندار مسئول پیگیری موضوع هستند، افزود: آن دسته از پروژه هایی که نیازمند کمک مالی است مساعدت خواهد شد.

وی افزود: با توجه به کمی زمان در این جلسه، بخش زیادی از صحبت خود را جلسه بعدی بیان خواهند کرد اما انچه که مهم است اینکه تا ان زمان تعداد زیادی از این مشکلات باید حل شده باشد.

منبع: شبستان

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها