بررسی آخرین وضعيت عملیات اجرایی قطعه ۱۶ پروژه احداث راه‌آهن بیرجند-قاین-یونسی

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: در حال حاضر قطعه ۱۶ راه‌آهن بیرجند – قاین – یونسی به طول ۳۲ کیلومتر در مرحله زیرسازی، حدود ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

به گزارش “پیام خاوران“، مرتضوی معاون محترم اجرایی رئیس جمهور صبح امروز در دومین برنامه کاری خود درسفر به خراسان جنوبی به همراه قناعت استاندار خراسان جنوبی از عملیات اجرایی قطعه ۱۶ پروژه احداث راه‌آهن بیرجند-قاین-یونسی بازدید کرد.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی در این بازدید بابیان آخرین وضعيت اجرایی پروژه گفت: طول راه‌آهن چابهار- زاهدان – بیرجند – مشهد ۱۵۰۰ کیلومتر است که از این مقدار ۴۲۱ کیلومتر در حوزه جغرافیایی استان خراسان جنوبی قرار دارد و حد فاصل بیرجند -قاین- یونسی ۲۷۱ کیلومتر است که از این مقدار ۸۸ کیلومتر در استان خراسان رضوی بوده و ۵۸ کیلومتر آن در دست اجراست و۱۸۳ کیلومتر دیگر در خراسان جنوبی قرار دارد که ۳۲ کیلومتر آن در مرحله زیرسازی با پیشرفت فیزیکی حدود ۴۰ درصد است.

وحید داعی افزود: تسریع در تامین مالی احداث راه‌آهن بیرجند-قاین – یونسی یکی از مصوبات سفر استانی رییس جمهور است که مقرر شد ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی پرداخت شودوبراساس مصوبه سفر رییس جمهور به استان باید از طریق کنسرسیوم بانک‌های عامل با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت راه و شهرسازی، سازمان برنامه و بودجه کشور و صندوق توسعه ملی تسهیلات پرداخت شودو مقرر شد در صورت طولانی شدن فرآیند پرداخت اعتبارات مذکور و برای تامین کسری منابع مورد نیاز احداث راه‌آهن، سازمان برنامه و بودجه کشور و وزارت راه و شهرسازی نسبت به بررسی و ارایه پیشنهاد لازم اقدام کنند.

وی اظهار داشت: پس از سفر رییس محترم جمهور در شهریور سال گذشته به خراسان جنوبی کنسرسیوم بانکی پیگیری شده و جلساتی هم با حضور استاندار خراسان جنوبی، مدیران عامل بانک‌ها و صندوق توسعه ملی تشکیل شده که نتایج خوبی هم داشته است و انتظار می‌رود هرچه سریعتر کنسرسیوم بانکی به سرگروهی بانک رفاه تشکیل شود و تضمین سازمان برنامه و بودجه مورد قبول بانک‌ها قرار گیرد.

بیشتر بخوانید   مدیرعامل راه آهن:علت اصلی سانحه ریلی «مانع شدن بیل مکانیکی» و «سرعت غیرمجاز» لوکوموتیوران شناخته شد

داعی تصریح کرد:با توجه به اهمیت پروژه کریدور ریلی شرق برای اتصال بندر اقیانوسی چابهار به مشهد امیدواریم باقیمانده مسیر راه‌آهن تا ایستگاه یونسی نیز هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود.

عملیات اجرایی راه‌آهن استان خراسان جنوبی باید تسریع شود

معاون اجرایی رئیس جمهور نیز در این بازدید تأکید کرد: پروژه راه‌آهن از اولویت‌های استان خراسان جنوبی است و عملیات اجرایی آن باید سرعت گیرد.

سیدصولت مرتضوی با تأکید بر این مطلب خاطرنشان کرد: معتقدیم محور چابهار به مشهد، یکی از محورهای بسیار استراتژیک برای منطقه شرق کشور است.

وی با بیان اینکه اتصال چابهار به مرکز کشور، بسیاری از مشکلات را کاهش می‌دهد گفت: کاهش هزینه‌های تمام شده تولید، رونق صادرات و کمک به حمل و نقل مسافر در شرق کشور، بخشی از مزایای اجرای این پروژه است.

معاون اجرایی رئیس جمهور گفت: پروژه راه آهن چابهار- مشهد، بخش عمده‌ای از مشکلات کشورهای همسایه در بحث ترانزیت را نیز حل می‌کند.

مرتضوی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع، جلسه بررسی مشکلات پیش روی این پروژه هفته آینده برگزار خواهد شد.

بر اساس مصوبه سفر رئیس جمهور مقرر شده؛ ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان تسهیلات از طریق صندوق توسعه ملی به این پروژه پرداخت شود.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها