لزوم ایجاد انبار کالاهای قاچاق در شهرستان‌های مرزی خراسان جنوبی

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی بر ضرورت همراهی مرکز برای ایجاد انبار کالای قاچاق در شهرستان‌های استان تأکید کرد و گفت: اداره اموال تملیکی باید بتواند حداقل در دو شهرستان، سوله‌ای را برای نگهداری کالاهای قاچاق اجاره کند.

به گزارش  “پیام خاوران“، سیدمحمدرضا طالبی ظهر امروز در کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی که با حضور صاحب حجتی قائم مقام سازمان اموال تملیکی کشور برگزار شد اظهار داشت: انتظار داریم سازمان اموال تملیکی کشور کمک‌هایی را برای ساخت سوله و انبار نگهداری کالاهای قاچاق کشف شده در برخی شهرستان‌های استان داشته باشد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی گفت: اداره اموال تملیکی خراسان جنوبی باید بتواند حداقل در دو شهرستان، سوله‌ای را برای نگهداری کالاهای قاچاق اجاره کند.

وی متذکر شد: چنانچه امکانات زیرساختی برای نگهداری کالاهای قاچاق در شهرستان‌ها فراهم شود، قطعاً میزان کشفیات هم دو برابر خواهد شد.

طالبی با اشاره به در پیش بودن دوازدهم تیرماه، سالروز صدور فرمان مقام معظم رهبری به رئیس جمهور وقت در زمینه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، گفت: رهبری در این زمینه دغدغه فراوانی داشته و دارند و به خاطر پشتیبانی از حوزه اشتغالزایی، تجارت و اقتصاد، تأکید فراوانی را بر امر مبارزه با قاچاق کالای سازمان یافته دارند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: این طور نیست که به طور مثال فردی یک قلم کالا را به صورت کول بری وارد کشور کند و ما او را دستگیر کنیم، نه هدف از مبارزه باندهای سازمان یافته‌ای است که در این زمینه کار می‌کنند و به اقتصاد کشور صدمات و ضررهای کلانی وارد می‌سازند.

طالبی اظهار داشت: دستگاه‌های متولی امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز برای دوازدهم تیرماه، برنامه‌ای متعدد فرهنگی، تبلیغی و نظارتی را مدنظر داشته باشند. با نهادینه شدن این مناسبت قطعاً همه دستگاه‌های متولی، امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جدی می‌گیرند و بیشتر به این موضوع اهتمام خواهند داشت.

بیشتر بخوانید   طبسی جدید در حال شکل گیری است

وی با اشاره به اینکه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان، پیشنهادهایی برای هر چه  بهتر برگزار شدن برنامه‌های این مناسبت آماده کرده، تصریح کرد: همه متولیان امر در هفته منتهی به دوازدهم تیرماه برنامه‌های متنوع و کاملی را به ویژه در زمینه اطلاع رسانی، آموزش و فرهنگ سازی در حوزه مبارزه با کالای قاچاق داشته باشند و گزارشات اقدامات خود را در کمیسیون بعدی ارائه کنند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار خراسان جنوبی از برگزاری نمایشگاه کالاهای قاچاق در بیرجند به مناسبت دوازدهم تیرماه خبر داد و گفت: دستگاه‌های اجرایی پیشنهادات خود را برای برگزاری هر چه مؤثرتر این نمایشگاه به جلسه بعدی کمیسیون ارائه دهند.

طالبی با تأکید بر ضرورت فرهنگ سازی و آگاهی بخشی به مردم در خصوص مضرات کالاهای قاچاق، گفت: مردم چنانچه در مورد مضرات کالاهای قاچاق اطلاع کافی داشته باشند، قطعاً با مشاهده این نوع کالاها در بازار، خرید و استفاده نخواهند داشت.

وی تاکید کرد: در همین رابطه لازم است که معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی برنامه‌های متنوعی را پیش بینی کند.

تاکید بر استفاده از شیوه‌های نوین در جلوگیری از قاچاق کالا‌

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز در این جلسه گفت: برای جلوگیری از قاچاق کالا‌ باید از شیوه‌های نوین استفاده شود.

حجت الاسلام وحدانی نیا گفت: با وجود سامانه‌های هوشمند می‌توانیم از زمان دریافت کالا در مبدا تا تحویل در مقصد کنترل و پایش را انجام دهیم.

وی خواستار راه‌انداز‌ی هرچه زودتر دستگاه ایکس ری برای کنترل کالا‌ها در بازارچه مرزی ماهیرود سربیشه شد.

بیشتر بخوانید   خراسان جنوبی نیازمند معرفی برای توسعه صنعت گردشگری است

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: به هر میزان که لازم باشد، هوشمندسازی توزیع سوخت را باید در دستور کار قرار دهیم زیرا یکی از عوامل اصلی پیشگیری از قاچاق است.

وحدانی‌نیا افزود: جهل به قانون نافع مجازات نیست و با توجه به مشکلات ایجاد شده در حوزه سوخت، با قاچاقچیان برخورد قضایی و قاطع می‌شود.

وی اظهار داشت: هرگونه اقدام برای جلوگیری از قاچاق کالا و ارز به‌ویژه در مورد سوخت باید بازدارنده باشد و دستگاه‌های متولی نظارت‌ها را در این حوزه تشدید کنند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: جدای از قانون‌گریزی و فرصت‌طلبی کسانی که مرتکب جرم می‌شوند، مقام معظم رهبری همواره بر مبارزه قاطع با قاچاق و به موازات آن حوزه پیشگیری و هوشمندسازی تاکید دارند. بخشی از این فرصت‌ها برای متخلفان نشات گرفته از فرصت‌سوزی‌ برخی مسئولان است و اینکه قانونگذار بیش از یک دهه از تصویب قانون مبارزه با قاچاق، اصلاحاتی را انجام می‌دهد نشان‌دهنده خلاهایی است که باید روزنه‌ها بسته شود.

وی اذعان داشت: اصلاح در حوزه گمرک و تدابیری که جرم‌انگاری می‌شود محفوظ بوده و اینکه ماده چهار و تبصره‌های آن را قانونگذار منحل می‌کند نشانه اهمیت این موضوع است. در ماده سه قانون مبارزه با قاچاق کالا هر یک از مسئولان و ماموران دولتی در هر رتبه و ‌مقامی با هر رفتاری اعم از فعل و ترک فعل چنانچه از مقام خود سوء‌استفاده کند و از این طریق به‌صورت جزیی و کلی از مصوبات ستاد، تخلف یا استنکاف کند در صورتی که در این قانون مجازات شدیدتری تعیین نشده باشد به یک تا پنج سال انفصال از خدمت محکوم خواهد شد.

بیشتر بخوانید   تولید ۸۵ درصد از ظرفیت بنتونیت کشور در خراسان جنوبی

وحدانی‌نیا گفت: در حوزه فرهنگی نیز نقش رسانه‌ها مهم است و در تریبون‌های نماز جمعه قشر مذهبی و انقلابی باید توجیه شوند تا استفاده از کالای داخلی مورد توجه قرار گیرد.

شناسایی موضوعات اولویت‌دار پیشگیری و مقابله با قاچاق در استان، احصای مشکلات، موانع و نارسایی‌ها در اجرا نشدن دقیق تکالیف مقرر در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز با محوریت قاچاق سوخت از مهمترین دستورالعمل‌های این نشست بود.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها