۵۳۶ نیروگاه خورشیدی بزرگ و کوچک در استان خراسان جنوبی فعال است

معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی تعداد نیروگاه های خورشیدی بزرگ و کوچک در استان را، ۵۳۶ نیروگاه به ظرفیت ۲۴مگاوات عنوان کرد.

به گزارش “پیام خاوران“، احمد برزگر در جمع خبرنگاران با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری ۱۳نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت ۱۶۰کیلووات به مجموع نیروگاه های فعال استان افزوده شده است اظهار داشت: استان خراسان جنوبی با داشتن ۳۰۰ روز آفتابی در سال از مناطق مستعد در زمینه استفاده از نیروگاه های خورشیدی و بادی است.

وی کمک به حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا وکاهش فشار بروی شبکه های توزیع برق را از مزایای استفاده از نیروگاه های خورشیدی برشمرد و افزود: در استان خراسان جنوبی در حال حاضر تعداد ۴ نیروگاه خورشیدی بزرگ به ظرفیت ۱۸٫۵ مگاوات و تعداد ۵۳۲ نیروگاه خورشیدی کوچک مقیاس به ظرفیت ۵٫۵ مگاوات فعال است.

معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع  نیروی برق خراسان جنوبی به نقش رسانه ها در ترویج فرهنگ استفاده از انرژی های خورشیدی به جای سوخت های فسیلی در جامعه اشاره کرد و گفت: شرکت توزیع برق استان نیز به نمایندگی از شرکت انرژی های تجدید پذیر(ساتبا) آمادگی انعقاد قرارد داد ۲۰ ساله خرید تضمینی برق از صاحبان این نیروگاه ها را دارد.

برزگر افزود: انرژی تولیدی نیروگاه های کوچک مقیاس از ابتدای سال ۱۸۰۲ مگاوات ساعت بوده و درآمد حاصل از این میزان انرژی که بالغ بر ۴ میلیارد تومان می باشد به مالکین این نیروگاه ها پرداخت شده است.

وی از بهره برداری ۱۰ مگاوات از نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی درح سربیشه در امسال خبر داد و گفت: علاوه بر نیروگاه بادی درح سربیشه، کلنگ زنی یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت ۲ مگاوات با سرمایه گذاری بخش خصوصی در ایام دهه فجر سال گذشته در شهرستان خوسف نیز انجام شده است.

بیشتر بخوانید   رشد 127 درصدی اعتبار واریزی به حساب مناطق عشایری استان از محل وصل مالیات

معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع  نیروی برق خراسان جنوبی با اشاره به نقش موثر نیروگاه های خورشیدی در حفظ پایداری شبکه های برق در ایام پیک زمستان و تابستان، تصریح کرد: در این ایام حدود۷ درصد از پیک بار استان از طریق این نیروگاه ها تامین می شود که کمک شایانی به تولید برق و کاهش خاموشی ها می کند.

وی انرژی تولید شده توسط نیروگاه های کوچک مقیاس از ابتدای طرح را ۲۴٫۷۳ هزار مگاوات ساعت عنوان کرد و افزود: مجموع ارزش انرژی تولید شده توسط این نیروگاه ها مبلغی معادل ۴۲٫۷ میلیارد تومان است.

برزگر به تاثیرات زیست محیطی این نیروگاه ها در سطح استان از ابتدای طرح اشاره و گفت: با توجه به تولید ۲۴٫۷۳ هزار مگاوات ساعت انرژی تولید شده توسط نیروگاه های کوچک مقیاس، تاکنون از تولید و انتشار حدود ۱۶ هزار تن گاز دی اکسید کربن جلوگیری شده است.

معاون برنامه ریزی و مهندسی شرکت توزیع  نیروی برق  خراسان جنوبی گفت: با عنایت به مصرف آب و سوخت های فسیلی برای تولید انرژی برق، با استفاده از نیروگاه های خورشیدی در مصرف ۵٫۴ میلیون لیتر آب و ۷ میلیون متر مکعب گاز نیز صرفه جویی شده است.

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها