کرونا در خراسان جنوبی جولان می دهد

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و مرکز بهداشت خراسان جنوبی از سیر صعودی آمار کرونا در استان به دلیل فراموش کردن پروتکل‌ها خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، مجید شایسته در جمع خبرنگاران با اشاره به علل افزایش آمار کرونا در روزهای اخیر اظهار داشت: با توجه به بررسی‌های انجام شده در دو هفته اخیر، آمارها نشان می‌دهد که از تاریخ ۱۳ تیرماه سال جاری تعداد موارد مثبت کووید ۱۹ به شدت افزایش داشته و نسبت به روزهای ماقبل سیر صعودی زیادی را نشان می‌دهد (سه برابری) و هم چنین موارد بستری بیمارستانی هم با افزایش قابل ملاحظه‌ای همراه بوده (حداقل دو برابر ) که حدود ۳۰ درصد موارد یاد شده در بخش‌های بستری مثبت هستند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: عادی انگاری توسط غالب مردم، عدم رعایت پروتکل‌ها به خصوص در فضاهای بسته و مراکز تجمعی را از موارد مهم ازدیاد آمار دانست و افزود: بازگشایی کلیه اماکن، ورزشگاه‌ها و تالارها و شیوع اُمیکرون  جدید که نسبت به گونه‌های قبلی ویروس کرونا بسیار سرایت پذیرتر است و در عفونت جدید و افزایش موارد به نظر می‌رسد گونه غالب باشد، نیز بی تاثیر نبوده است.

وی ادامه داد: مسافرت‌ها، رفت و آمد، دید و بازدیدها و دورهمی‌های آخر هفته و خانوادگی نیز از علل مهم افزایش شیوع در جامعه است.

شایسته بیان کرد: با عنایت به وضعیت موجود و در راستای اجرای نظام مراقبت سندرومیک بیماری‌ها نکاتی توصیه می‌شود که شامل؛ رعایت پروتکل‌های بهداشتی از قبیل رعایت فاصله فیزیکی، استفاده از ماسک، شستشوی مرتب دست‌هاست.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند با تأکید بر آموزش و اطلاع رسانی عمومی، حساس سازی جامعه از طرق مختلف، یادآور شد: با توجه به اینکه آمار واکسیناسیون کووید ۱۹ در استان در دُز اول  ۹۳.۵ درصد و دُز دوم ۸۴.۶ درصد و دُز سوم  ۴۰.۴ درصد، مردم باید نسبت به تکمیل واکسیناسیون کووید ۱۹ در گروه‌های سنی بالای ۱۸ سال  و همچنین در گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال دارای بیماری‌های خاص و در معرض خطر مراجعه کنند.

بیشتر بخوانید   ناظران سلامت خراسان جنوبی در ۷ هزار و ۷۵۲ مکان حضور یافتند

شایسته گفت: در جدیدترین به روزرسانی نقشه کرونایی کشور شهرستان فردوس در وضعیت شهرستان فردوس قرمز (پرخطر) قرار دارد و شهرستان سرایان نارنجی و نهبندان و زیرکوه زرد شد. همچنین شهرستان‌های بیرجند، درمیان، خوسف، بشرویه، قاینات و طبس در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند. اکنون سربیشه تنها شهرستان استان در وضعیت آبی است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها