مادران بالای 60 سال دختران توانیاب جسمی و حرکتی در خراسان جنوبی تحت حمایت قرار می‌گیرند

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی از تحت حمایت قرار گرفتن مادران بالای 60 سال دختران توانیاب جسمی و حرکتی در استان خبر داد.

به گزارش “پیام خاوران“، فرشته اسدزاده مدیرکل بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار توانیاب در بیرجند گفت: از ابتدای حضورم در دفتر معاونت امور بانوان و خانواده استانداری چندین فرصت فراهم شده که در خدمت توانیابان استان خراسان جنوبی اعم از توانیابان معلم و توانیابان کارآفرین  باشم و حرف آنان را بشنوم.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی افزود: در جلساتی که با توانیابان استان داشتیم مشکلات و مطالبات معلولین استان را بررسی کردیم.

وی بیان کرد: از جمله مشکلات دختران توانیاب جسمی و حرکتی این است که فرصت ازدواج ندارند و همین باعث می‌شود که آنها در خانه بمانند و حضور این دختران توانیاب جسمی و حرکتی در خانواده نیز باعث کهولت سن پدر  و مادر می‌شود.

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: در یک سنی پدر و مادر توان جابه جا کردن فرزند معلول خود را ندارند بنابراین باید برای مادرانی که فرزند معلول سن بالا دارند تدابیری اندیشیده شود  و یک برنامه مراقبتی و حمایتی ویژه دیده شود.

وی افزود: با توجه به اینکه تعدادی از مردم در زیر چتر حمایتی دستگاه‌های مختلف زندگی می‌کنند و یا شاغل هستند یا کار آفرین و در تعاونی‌های مختلف حضور دارند که اگر از نظر معیشتی دچار مشکلی باشند حوزه و دستگاه‌های اجرایی همچون بهزیستی و کمیته امداد آنها را مورد حمایت قرار می‌دهند و از این دسته از خانواده ها حمایت خواهد شد.

اسدزاده ادامه داد: در برنامه شش ماه دوم سال جاری پیش‌بینی کردیم که  دسته بندی  اقشار آسیب‌پذیر را انجام دهیم و والدین و خانواده هایی که در خانواده معلول دارند را مورد بررسی و حمایت قرار دهیم.

بیشتر بخوانید   آرام بخش است و چربی می‌سوزاند

مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: حساسیت این طرح به این علت استو اینک خود نیازمند حمایت است باید مورد توجه قرار گیرد.

وی گفت: در سفر رئیس جمهور هیچ مصوبه را در  زمینه زنان و خانواده نداشتیم اما در سفر اول  سید صولت مرتضوی معاون اجرایی رئیس جمهور به استان قول اهدای ویلچر برقی را گرفتیم که عدد آن نیز بین 5 تا 25 عدد متغیر است و بستگی به همت معاونت اجرایی رئیس جمهور در تهران دارد.

اسدزاده ابراز امیدواری کرد: تا قبل از هفته دولت امسال این اهدایی ویلچر را از تهران دریافت کنیم و حداقل کاری بکنیم که تعداد قابل توجهی از توانیابان که شناسایی شدند و مادر به سن بالای 60 یا 70 رسیده را تحت حمایت قرار دهیم.

مدیرکل بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی گفت: در بحث استخدام معلولان و جذب نیروی انسانی جوان معذوریت‌هایی در پیش روی دستگاه‌های اجرایی است اما قانونی برای جذب معلولان داریم که متاسفانه در خیلی از دستگاه‌های اجرایی نادیده گرفته شده است.

اسدزاده اظهار داشت: در حد توان و بضاعت حوزه زنان تلاش می‌کنیم که 3 درصد سهمیه استخدامی برای زنان معلول مخصوصا افرادی که تحصیلاتی دارند و کارآفرین هستند یا به عنوان صنعتگر می‌توانند وارد عرصه اشتغال‌های تعاونی‌های خرد شوند را جذب کنی که جزو برنامه شش ماه دوم این معاونت است.

وی با اشاره به مناسب سازی پارک‌ها برای استفاده معلولان گفت: اولین کاری که انجام دادیم بحث نشاط  اجتماعی بانوان بود که یک مسئله جدی است و در دستور کار دفتر امور بانوان قرار گرفته و تقریبا 70 درصد کارهای اولیه و زیربنایی انجام شده و از نکاتی که به صورت ویژه باید در نظر شود این است که فضاها حتما برای بانوان معلول مناسب سازی شود.

بیشتر بخوانید   گام بلند تروند زعفران برای معرفی زرشک خراسان جنوبی در نمایشگاه آلمان

 مصاحبه از امیرحسین صادقپور خبرنگار توانیاب 

منبع: تسنیم

انتهای پیام/101

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها