گام بلند تروند زعفران برای معرفی زرشک خراسان جنوبی در نمایشگاه آلمان

کشاورزان خراسان جنوبی این روزها مشغول برداشت محصول زرشک ازمزارع شان هستند،خوشه‌های یاقوت سرخ هرسال با سردشدن تدریجی هوا آماده برداشت می‌شود و در این روزها زرشک‌کاران برای بهره مندی ازدسترنج‌ خودروزهای پرکاری راسپری می‌کنند.

به گزارش  « پیام خاوران » خراسان جنوبی پایتخت انحصاری زرشک بی‌دانه جهان به شمار می‌رود که با قدمت ۲۵۰ ساله به عنوان یکی از محصولات شاخص و مزیت‌دار این استان محسوب می‌شود و علاوه بر آورده اقتصادی، بخشی از هویت منطقه است.

برای معرفی این محصول با ارزش کشاورزی واستراتژیک خراسان جنوبی به بازارهای جهانی، تلاش های ارزشمندی از سوی فعالان این عرصه صورت گرفته تا ضمن معرفی این محصول مزیت دار کشاورزی خراسان جنوبی به بازار جهانی ،ارزش غذایی ، ویژه گی ها وفواید آن نیز ارائه گردد.

نمایشگاه مواد غذایی آنوگا آلمان به عنوان برجسته ترین نمایشگاه مواد غذایی جهان از تاریخ ۱۵الی ۱۹مهرماه ۱۴۰۲در شهر کلن در حال برگزاری است که گروه تولیدی و کشاورزی « تروند زعفران » قاینات با حضور فعال خود در این نمایشگاه وارائه زرشک تازه وخشک باغات استان،نسبت به معرفی این محصول با ارزش گام های بلندی برداشته است.

این نمایشگاه متشکل از ۷۰۰۰غرفه از ۱۰۰کشور میباشد که حدود ۱۶۰۰۰۰ بازدید کننده دراین نمایشگاه شرکت دارند وفرصت مناسبی برای شناساندن محصول زرشک ، نحوه استفاده، ارزش گیاهی ودارویی وغذایی آن به دنیا است.

خراسان جنوبی با تولید ۹۸ درصد زرشک ایران رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده در حالی که با فرآوری و بسته‌بندی ۲۹ درصد این محصول نیازمند توجه و سرمایه‌گذاری بیشتر برای ایجاد صنایع تبدیلی و ارزش افزوده است.

سطح زیر کشت زرشک خراسان جنوبی که از آن به عنوان “یاقوت سرخ کویر” نیز یاد می‌شود بیش از ۱۹ هزار و ۴۸۵ هکتار است که از این میزان ۵۱۲ هکتار به‌صورت دیم کشت شده و سالانه در مجموع بیش از ۲۲ هزار تن زرشک خشک حاصل می‌شود.

بیشتر بخوانید   "تروند زعفران" گواهینامه اهتمام به کیفیت گرفت

زرشک از جمله درختچه‌های مقاومی است که قابلیت رشد و تولید در زمین‌های کم‌بهره با آب شور را داراست به همین دلیل از سالیان دور در منطقه خشک و کم‌آب خراسان جنوبی مورد توجه قرار گرفته است لذا توجه بیشتر به آن، ضمن افزایش ظرفیت تولید، در حفاظت از خاک منطقه نیز می‌تواند موثر باشد.

بیش از ۳۸ هزار خانوار به‌طور مستقیم تولیدکننده زرشک هستند و ۵۰ هزار خانوار مستقیم و غیرمستقیم از این محل امرار معاش می‌کنند.

کشاورزان خراسان جنوبی بیش از ۲۰ سال است که با خشکسالی‌های پیاپی دست و پنجه نرم می‌کنند اما زرشک تاکنون به عرصه‌های کشاورزی این دیار تشنه حیات داده و امید را در دل کشاورزان زنده نگه داشته است.

برداشت زرشک از اواسط شهریور در خراسان جنوبی آغاز می‌شود که تا اواخر مهر ماه ادامه دارد و پنج شهرستان این استان شامل قاینات، زیرکوه، درمیان، سربیشه و بیرجند بیشترین سطح زیر کشت زرشک را دارند.

انتهای پیام/

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها