ثبت جهانی آثار تاریخی کشور با اولویت‌بندی دنبال می‌شود

معاون گردشگری وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید بر اینکه ثبت جهانی آثار تاریخی کشور با اولویت‌بندی دنبال می‌شود، گفت: لازم است زیرساخت‌های گردشگری خراسان جنوبی تقویت شود و مراکز اقامتی توسعه یابد چون در جذب گردشگر تأثیرگذار است.

به گزارش “پیام خاوران“، علی‌اصغر شالبافیان در دیدار با استاندار خراسان جنوبی، اظهار داشت: ثبت جهانی آثار تاریخی کشور با اولویت‌بندی دنبال می‌شود و خراسان جنوبی دارای ظرفیت‌های تاریخی، گردشگری، طبیعی و فرهنگی بی‌نظیری است.

وی با تأکید براینکه باید مسئله ماندگاری مسافر در خراسان جنوبی و قرار گرفتن آن در خدمت معیشت مردم به طور جدی در دستورکار قرار گیرد بیان کرد: با توجه به ظرفیت‌های بی‌نظیر خراسان جنوبی این موضوع امکان پذیر است و اقلیم استان نیز ظرفیت بی‌نظیری برای ماندگاری مسافر است.

معاون گردشگری وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: لازم است زیرساخت‌های گردشگری استان تقویت شده و مراکز اقامتی آن توسعه یابد، چرا که این موضوعات در جذب گردشگر خیلی تأثیرگزار است.

شالبافیان با اشاره به اینکه در پرداخت تسهیلات با دستور ویژه رئیس جمهور گشایش‌های خوبی به وجود آمده، خاطرنشان کرد: در حوزه تبلیغات و معرفی ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی باید خود استان بیشتر کمک کننده باشد و بیش از گذشته در خصوص معرفی ظرفیت‌های گردشگری کار شود.

وی عنوان کرد: در برخی استان‌ها از محل کمک‌های بخش خصوصی و صنایع اقدامات خوبی در زمینه مرمت آثار تاریخی، ایجاد زیرساخت‌های گردشگری و معرفی این ظرفیت‌ها انجام شده بنابراین در خراسان جنوبی نیز صنایع می‌توانند در این زمینه مشارکت و همراهی کنند.

معاون گردشگری وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تأکید براینکه باید ظرفیت بخش خصوصی و صنایع استان در راستای معرفی ظرفیت‌های گردشگری استان به‌کار گرفته شود، بیان کرد: باید در مسیرهای ارتباطی خراسان جنوبی ظرفیت‌های گردشگری با روش‌های مختلف معرفی شود تا مسافران موردی مطلع شده و انگیزه ماندگاری مسافران در استان افزایش یابد.

بیشتر بخوانید   پذیرش تور گردشگری در خراسان جنوبی ممنوع شد

وی متذکر شد: باید در تکمیل مجتع‌های بین راهی استان تسریع شود تا ظرفیت‌های اقامتی بین راهی افزایش و از طرفی هم اقتصاد گردشگری خراسان جنوبی از این محل فعال شود.

معاون گردشگری وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه براساس مصوبه دولت باید میراث فرهنگی و گردشگری در تخصیص اعتبارات تملک و دارایی و سرمایه‌های استان‌ها در اولویت قرار گیرد عنوان کرد: درخواست ما این است که این امر در دستورکار استان قرار گیرد. خراسان جنوبی تاکنون در این امر به خوبی عمل کرده و اعتبارات حوزه گردشگری این استان رشد ۲ برابری داشته است.

خراسان جنوبی در تخصیص اعتبارات حوزه میراث فرهنگی و گردشگری ویژه دیده شود

استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار اظهار داشت: نگاه ما به میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان ویژه و خاص است اما به دلیل محدودیت اعتباری نمی‌توانیم کمک‌های خیلی مناسبی در این زمینه داشته باشیم.

جواد قناعت متذکر کرد: علیرغم کمبود اعتبار اما باز هم تلاش ما این است که با نگاه ویژه و خاص حوزه گردشگری استان از این مظلومیت خارج کنیم و در سربزنگاه‌ها کمک‌های لازم را داشته و خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: درخواست ما این است که به دلیل کم برخورداری استان از محل منابع ملی کمک‌های لازم از مرکز انجام شود و خراسان جنوبی به صورت ویژه و خاص دیده شود.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی در نوروز ۱۴۰۱ به دلیل پای کار بودن دستگاه‌های متولی توانست رتبه‌های خوبی را در سطح کشور کسب کند، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال به دلیل درنظر گرفتن اقامتگاه‌های موقت، خراسان جنوبی در نوروز امسال رتبه نخست کشور را کاهش تصادفات جاده‌ای کسب کرد و همچنین رتبه نهم اقامت و اسکان نیز از آن این استان شد.

بیشتر بخوانید   توجه به اشتغال و تولید با رعایت مباحث مرتبط با محیط زیست

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم نگاه ویژه به بخش گردشگری دارد و همین نگاه در خراسان جنوبی هم دنبال می‌شود، بیان کرد: خواسته ما از وزیر میراث فرهنگی این است که در تخصیص اعتبارات خراسان جنوبی را به صورت ویژه ببیند تا از ظرفیت‌های گردشگری استان در راستای شکوفایی اقتصادی بیش از گذشته استفاده کنیم.

قناعت بیان کرد: تلاش ما این است که از ظرفیت آستان قدس رضوی نیز برای تکمیلی مجتمع‌های بین راهی استان در راستای اسکان و استراحت مسافران استفاده کنیم چرا که با توجه به طولانی بودن مسیرهای ارتباطی استان این کار ضرورت دارد.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه برخی برنامه‌ها و پیشنهادات در برخی استان‌ها به دلیل آماده بودن زیرساخت‌ها به راحتی قابل اجراست، بیان کرد: اما خراسان جنوبی چون استانی کم برخوردار و محروم است امکان مشارکت بخش خصوصی و صنایع در معرفی ظرفیت‌های گردشگری وجود ندارد.

وی ادامه داد: به دلیل نبود زیرساخت‌ها اولویت صنایع استان ایجاد زیرساخت‌های خودشان است و توان مشارکت و کمک خیلی بالایی از محل مسئولیت اجتماعی برای معرفی ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری را ندارند.

تکمیل مجتمع‌های بین راهی استان، نیازمند تخصیص اعتبارات ملی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت: تکمیل مجتمع‌های بین راهی با توجه به اینکه خراسان جنوبی در مسیر ارتباطی زائرین بارگاه مطهر رضوی قرار گرفته ضرورت دارد و تسریع در تکمیل این طرحها نیازمند تخصیص اعتبارات ملی است.

علیرضا عباس‌زاده اظهار داشت: خراسان جنوبی استانی پهناور و تصادفات جاده‌ای ما بسیار بالاست که برای کاهش تصادفات و اسکان مسافران تکمیل مجتمع‌های بین راهی باید به سرعت دنبال شود.

بیشتر بخوانید   ارزآوری ۳۵۷ هزار دلاری صادرات جوجه یک روزه برای خراسان‌جنوبی

وی بیان کرد: مهمترین ضرورت و مسئله در استان احداث اقامتگاه‌های گردشگری است که باید از محل اعتبارات در اختیار، خراسان جنوبی به صورت ویژه دیده شود تا کار فوق العاده‌ای در استان انجام شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تأکید براینکه باید وزارت میراث فرهنگی خراسان جنوبی را بسیار ویژه ببیند تا بتوانیم زیرساخت‌های گردشگری و اقامتی استان را ارتقا دهیم، خاطرنشان کرد: مهمترین درخواست ما تخصیص اعتبار برای تکمیل مجتمع‌های بین راهی است چرا به دلیل قرار گرفتن خراسان جنوبی در مسیر ارتباطی زائرین حرم مطهر رضوی، تکمیل این مجتمع‌ها در اولویت قرار دارد.

عباس زاده با اشاره به اینکه با اعتبارات محدود، نمی‌شود مجتمع‌های بین راهی استان را تکمیل کنیم، بیان کرد: برای این منظور باید از مرکز اعتبار ویژه و خاص اختصاص یابد تا در برنامه زمانی مشخص بتوانیم این طرح‌های با اولویت را تکمیل کنیم.

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها