افزایش مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک در خراسان جنوبی/رفع مشکل کمبود تا ۱۴ روز دیگر

درحالی چند روزی است شاهد کمبود برخی داروهای آنتی بیوتیک در استان هستیم که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند درباره افزایش مصرف بی رویه وخودسرانه آنتی بیوتیک برای اطفال در استان هشدار داد.

به گزارش “پیام خاوران“، درحالی این روزها مطب پزشکان در سطح شهر و همچنین بیمارستانها مملو از افرادی که علائم بیماری سرماخوردگی یا همان انفولانزا را دارند که از چند روز اخیر مراجعات بیشتر مردم به پزشکان بابت درمان این بیماری است ان گونه که آنچه شواهد در خراسان جنوبی به ویژه در شهرستان بیرجند نشان میدهد درحال حاضر میزان مراجعات بیماران مبتلا به آنفولانزای فصلی به مراکز درمانی استان بیشتر از کرونا است.

در حالی عقربه های ساعت ۱۶ را نشان می‌دهد که بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند که یکی از بیمارستان‌های تامین اجتماعی است مملو از مراجعه کنندگانی است که بیشترشان را سنین دانش اموزان و اطفال تشکیل می‌دهند. هر کدامشان منتظرند تا زودتر نوبتشان شود و برای درمان وزیت شوند.

برخی هم که نتوانسته بودند از روز قبل نوبت تهیه کنند در صف طولانی منتظر بودند تا آخر وقت دکتر انها را وزیت کند.

این شلوغی تنها مربطو به بیمارستان شهید دکتر رحیمی بیرجند نیست بلکه اورژانس بیمارستان حضرت ولی عصر (عج) و مطب پزشکان در سطح شهر هم شلوغ است.

با آغاز فصل پاییز و شیوع بیماری‌های ویروسی واگیردار همچون آنفلوآنزا و سرماخوردگی در خراسان جنوبی، شاهد مراجعه خیل عظیمی از بیماران برای درمان هستیم.

بیماران زیادی در بیمارستان‌های استان از علائمی همچون بدن درد، گلو درد و آبریزش بینی گلایه داشته و ساعات طولانی را برای ویزیت و درمان در مراکز درمانی منتظر می‌مانند که سبب اعتراض مردم شده، طوری که باعث شده فعالان فضای مجازی استان به این واکنش های فراوانی داشته باشند.

بیشتر بخوانید   آمادگی مجتمع آبدرمانی آبترش سربیشه برای استقبال از گردشگران

با شیوع آنفلوانزا و بازگشت کرونا در استان و بازگشایی مدارس شاهد حضور بیماران مختلف در داروخانه ها و ایجاد صف های طولانی بر شیوع این بیماری می افزاید.

حال علاوه بر شیوع بیماری‌های واگیردار، کمبود آنتی‌بیوتیک و برخی اقلام دارویی در روزهای خنک پاییز، موجب سرگردانی خانواده‌های خراسان جنوبی شده است.

برخی اقلام همچون قطره بینی، آزیترومایسین، دیفن‌هیدرامین، سفیکسیم، آموکسی سیلین و سایر آنتی‌بیوتیک‌ها به دلیل مصرف بالا، نایاب شده و افراد برای دریافت آن باید علاوه بر رنج بیماری، ساعات زیادی را در صف طولانی داروخانه‌ها منتظر بمانند.

باشیوع بیماری آنفولانزا در مدارس باعث درگیر شدن کودکان و پرشدن بخش اطفال بیمارستان‌ها شده به طوری که در بیمارستان ولی عصر(عج) بیرجند بخش مسمومین نیز برای درمان اطفال اختصاص یافته است.

کمبود شدن آنتی بیوتیک های کودکان نیز از دیگر مشکلاتی است که این روزها خانواده های خراسان جنوبی را درگیر کرده است.

یکی از پزشکان عمومی بیرجند به خبرناگر ما گفت: با توجه به شایع شدن بیماری آنفولانزا که اکثرا در بین نوجوانان و کودکان اتفاق می افتد، به خانواده و والدین توصیه می کنیم با توجه به بازگشایی مدارس و حضور فرزندان و دانش آموزان در مدارس و جمع هم کلاسی های خود، نکات و شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: علائم آنفلوانزای فصلی بیشتر به صورت تب، درد شدید بدن، لرز و آبریزش بینی است که پیشنهاد می‌شود گروه‌های در معرض خطر، سالمندان، بیماران خاص و زمینه ای نسبت به تزریق واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز با بیان اینکه برای کاهش عفونت‌های ویروسی از واکسن استفاده می‌شود که در حال حاضر واکسن‌های تولید ایران در زمینه آنفلوآنزا به‌وفور در داروخانه‌ها موجود است اظهار داشت: برای گروه‌های پرخطر از جمله کسانی که نقص عملکرد سیستم ایمنی دارند، بیماری‌های مزمن ریوی قلبی، دیابت، سرطان، افراد مسن، کادر بیمارستانی، مصرف‌کنندگان داروهای خاص سرکوب‌کننده سیستم ایمنی و سایر افرادی که در پروتکل‌های اولویت دریافت واکسن تعریف شده‌اند، توصیه به انجام واکسیناسیون می‌شود.

بیشتر بخوانید   دانشگاه‌های دولتی در برگزاری مناظره انتخاباتی ممنوعیت دارند

موسوی میرزایی گفت: با این کار از اپیدمی (همه‌گیری) عفونت‌های ویروسی جلوگیری می‌شود و کمک زیادی برای داشتن جمعیت سالم‌تر با کاهش هزینه‌های درمانی و نیاز کمتر به تامین دارو است.

وی با بیان اینکه کمبود آنتی بیوتیک کودکان در داروخانه‌ها که طی چند روز اخیر در استان خراسان جنوبی شاهد بودیم، مشکل کشوری است که به‌زودی مرتفع خواهد شد گفت: در فصلی قرار داریم که عفونت‌های باکتریایی شایع نیست و عمده عفونتی که وجود دارد ویروسی و شایعترین آن ویروس آنفلوآنزا است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: درمان عفونت‌های ویروسی، آنتی بیوتیک نیست و در این عفونت‌ها، استراحت مناسب، مصرف کافی مایعات، استفاده از تب بر در افرادی که تب دارند همچنین استفاده از داروهای ضد سرفه و نگهدارنده توصیه می‌شود به‌طور معمول بعد از چند روز چون این عفونت‌ها خود محدود هستند، سیر بیماری فروکش می‌کند و مشکلی ایجاد نمی‌شود.

موسوی میرزایی با اشاره به افزایش مصرف بی‌رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک به خصوص در اطفال گفت: متاسفانه تقاضای آنتی بیوتیک هم از سوی داروخانه‌ها افزایش یافته و هم تقاضا بیش از اندازه، از طرف مردم القا می‌شود.

وی افزود: به‌طوری که گاهی همکاران پزشک نیز این داروها را تجویز می‌کنند همچنین خیلی اوقات مردم آنتی بیوتیک‌ها را به‌صورت خودسرانه خریداری و مصرف می‌کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک باعث می‌شود که مقاومت میکروبی ایجاد کند، بنابراین اگر در آینده عفونت میکروبی اتفاق بیافتد، این آنتی بیوتیک‌ها جوابگو نخواهد بود چون میکروب‌ها مقاوم می‌شوند.

وی گفت: در هیچ جای دنیا پذیرفته نیست که مصرف آنتی بیوتیک خارج از رویه باشد، به‌ویژه برای بیماری‌های ویروسی که سند علمی ندارد و بهتر است این کار انجام نشود.

بیشتر بخوانید   توسعه شبکه تلفن همراه در3 محور اصلی خراسان جنوبی

موسوی میرزایی با بیان اینکه همه مشکل موجود مربوط به افزایش مصرف بی‌رویه دارو نیست گفت: این اتفاق در کل کشور افتاده است که یکی دیگر از دلایل آن تحریم‌های ظالمانه‌ای است که همه از آن مطلع هستیم و قسمتی نیز مشمول این موضوع شده است.

وی تغییر سیاست اختصاص ارزی در سطح کلان کشور و مسائل مربوط به تعرفه‌گذاری‌ها را از دیگر دلایل این مشکل عنوان کرد و افزود: پیگیری‌های مکرری انجام شده است و معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی بیرجند نیز هفته گذشته در اجلاس معاونین غذا و دارو کشور شرکت کرده و قول‌های مساعدی هم در سطح کلان کشور داده شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: قرار است طی ۱۰ تا ۱۴ روز آینده حجم قابل توجهی آنتی بیوتیک در سطح کشور توزیع شود.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها