ساماندهی و اجرای سالانه دو طرح آماری در خراسان جنوبی

معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان جنوبی از ساماندهی و اجرای سالانه دو طرح آماری در استان خبر داد و گفت: برخی از این طرح ها ماهیانه و برخی فصلی اجرایی می شود.

به گزارش “پیام خاوران“، جواد لطفی رد گفتگو با خبرنگاران با اشاره به اینکه تولید آمار به هنگام و به روز یکی از وظایف و رسالت‌های ما است، اظهار کرد: آمار به هنگام و به روز از دو روش استفاده از آمار ثبتی مانند آمار آموزش و پرورش و ثبت احوال و همچنین از طریق سرشماری و طرح‌های آماری به دست می‌آید.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه به طور متوسط در دو سال، دو طرح آماری برگزار می‌کنیم، بیان کرد: این طرح‌ها گاه به صورت ماهیانه و فصلی و در زمانی به صورت سالیانه انجام می‌شود.

لطفی ادامه‌داد: از سال گذشته با روی کار آمدن دولت سیزدهم و هدف گذاری رشد اقتصادی هشت درصدی از سمت سازمان برنامه و بوده کشور، به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها تکلیف شد که حساب‌های تولید شهرستان باید گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه این مهم را با کمک دستگاه‌های اجرایی در ۱۱ شهرستان خراسان جنوبی انجام دادیم، بیان کرد: ۱۰۰ هزار رکورد آماری را در این زمینه احصاء کردیم که در تدوین برنامه‌های توسعه‌ای استفاده خواهد شد.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مهمترین سرشماری‌های در کشور سرشماری عمومی نفوس و مسکن است، ادامه داد: این سرشماری هر ۱۰ سال یک بار در کشور برگزار می‌شود.

لطفی با اشاره به اینکه اولین سرشماری در کشور در سال ۱۳۳۵ انجام شد، گفت: بعد از سرشماری سال ۸۵ بر اساس تصمیم دولت این سرشماری هر پنج سال یک بار انجام شود ولی مجدد در سال ۹۵ تصمیم بر سرشماری در همان ۱۰ سال یک بار شد.

بیشتر بخوانید   ۱۸ هزار زائر در موکب‌های خراسان جنوبی اسکان می‌یابند

وی با تأکید بر اینکه سرشماری هر ۱۰ سال یک بار به واسطه رشد سریع جمعیتی کارایی خود را از دست می‌دهد، افزود: از این جهت در دولت سیزدهم بر آمارگیری به روش ثبتی مبنا تأکید شده است.

معاون آمار و اطلاعات سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی خراسان جنوبی گفت: کاهش هزینه‌ها، انتشار سریع‌تر آمار و اطلاعات و افزایش کیفیت داده‌ها از جمله مزایای روش آمارگیری به روش ثبتی مبنا است.

لطفی یادآور شد: آمار و اطلاعات را از طریق سایت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و ذیل بخش معاونت آمار و اطلاعات را در اختیار پژوهشگران قرار می‌دهیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها