هزینه‌های تولید کیسه‌های سازگار با محیط زیست به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محاسبه می‌شود

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی گفت: هزینه‌های تولید کیسه‌های سازگار با محیط زیست یا زیست تخریب پذیر و پاک سازی و جمع‌آوری کیسه‌های پلاستیکی و سایر پسماندها به عنوان هزینه‌های قابل قبول مالیاتی محاسبه می‌شود.

به گزارش “پیام خاوران“، علی کریمدادی با اعلام این خبر در گفتگو با خبرنگاران درباره نقش مالیات و حفظ محیط زیست اظهار داشت: مالیات زیست محیطی و مالیات سبز، وضع مالیات بر فعالیت‌هایی است که برای محیط زیست مضر به نظر می‌رسد و از طریق مشوق‌های مختلف، سعی بر آن است که فعالیت‌های سازگار با محیط زیست ترویج شود و امروزه در کشورهای توسعه یافته، یکی از بخش‌های مهم جهت نظارت و کنترل فعالیت‌های مختلف در استفاده از منابع طبیعی و میزان ضرر و زیان وارده به محیط زیست است.

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی افزود: در ایران نیز مالیات سبز به عنوان یکی از مولفه‌های جلوگیری از آسیب و ضرر زدن به محیط زیست مطرح بوده و به همین منظور، عوارضی از شرکت‌های دارای آلایندگی و پسماند اخذ می‌شود تا ضمن نظارت و برنامه‌ریزی مناسب در این بخش توسط دستگاه‌های متولی، در زمینه جبران آلاینده‌ها، پسماندها، حذف و یا بازیافت آنها، هزینه شود.

کریمدادی ادامه داد: یکی از دستورالعمل‌های جدید ابلاغی، آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه­‌های پلاستیکی موضوع تصویب‌نامه شماره 133196/ت57096هـ مورخ 27 /7/ 1401 هیئت وزیران است.

وی افزود: بر اساس این آیین نامه، وزارت صنعت، معدن و تجارت مکلف است ترتیبی اتخاذ کند تا تولید­کنندگان کیسه­‌های پلاستیکی با ضخامت کمتر از 25 میکرون، از تاریخ ابلاغ این آیین نامه طی یک برنامه پنج ساله، سالانه بیست درصد از ظرفیت تولیدی خود را با کیسه­‌های سازگار با محیط زیست یا زیست‌تخریب‌پذیر جایگزین کنند، وجوه هزینه شده برای این محل، جزو هزینه‌­های قابل قبول مالیاتی تولیدکنندگان مربوط محاسبه خواهد شد.

بیشتر بخوانید   برگزاری نخستین «جشنواره ملی کاریکاتور کارآ»

مدیرکل امور مالیاتی خراسان جنوبی ادامه داد: بر اساس این آیین نامه ابلاغی تمام بنگاه­‌های اقتصادی (اعم از واحدهای صنعتی، تولیدی و خدماتی) که در راستای حفظ محیط زیست و انجام مسئولیت اجتماعی، با هماهنگی سازمان و یا ادارات کل حفاظت محیط زیست استان، نسبت به پاکسازی و جمع‌آوری کیسه‌­های پلاستیکی و سایر پسماندهای رها شده در محیط خارج از شهرها و روستاها (از جمله محورهای مواصلاتی، مناطق کوهستانی، نواحی ساحلی و تالاب­ها) اقدام می‌کنندد، می­‌توانند هزینه‌های مربوط را در حساب هزینه‌های محیط زیستی خود لحاظ کنند.

کریمدادی گفت: این هزینه ها نیز با تأیید اداره کل حفاظت محیط زیست استان محل فعالیت بنگاه، جزو هزینه­‌های قابل قبول مالیاتی آنان منظور خواهد شد.

انتهای پیام/ 102

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها