مسئولان پیگیر خشک شدن قنوات از نظر حقوقی باشند

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: خشک شدن قنات‌ها باید از نظر حقوقی پیگیری شود و حتی از نظر فقهی حفر چاهایی که سبب خشک شدن قنات‌ها شود عمل حرامی است که گاهی برخی مسئولان پاسخگو نبوده که در این دوره باید این موضوع رفع شود.

به گزارش “پیام خاوران”، آیت‌الله سیدعلیرضا عبادی ظهر امروز در دیدار با مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی با بیان اینکه بارها در زمینه استفاده از آبهای ژرف و یا آب دریا سخنانی گفته شده که امید است توفیقاتی حاصل شود اظهار داشت: مجوز حفر چاه به افراد شخصی یا چند نفر داده‌اند که سبب شده سفره‌های زیر زمینی تخلیه و قنوات خشک شود.

وی با اشاره به اینکه با مجوز حفر چاه‌ها کیفیت آب قنوات بسیار پایین آمده است افزود: با شیوه‌های علمی و عادلانه که به دور از اسراف باشد باید در منطقه کویری حواشی آن رعایت شود تا مردم استفاده حداکثری برده باشند.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی گفت: آب برای مردم کویرنشین یک جایگاه ویژه دارد. در منطقه کویری شیوه‌هایی که از قبل انجام می‌شد، مطلوب نبود که مسائل سیاسی و حقوقی را شامل می‌شود، در سطح استان که هر کدام از این مسائل جای خودش را دارد و باید بر اساس حق ثابت شده، شهروندان حق خود را استیفا کنند و باقی نیز که تحت اختیار دولت است.

عبادی اظهار داشت: در شهر بیرجند، حرکت آب در این منطقه از قدیم از شرق به غرب است، همچنین مردمان قدیم با استفاده از قنات کسب روزی داشته‌اند، بخشی از این آب‌ها برای عموم جامعه است که قوانین خودش را دارد اما در بخشی دیگر پاسخگویی این خشک شدن قنات از نظر حقوقی باید پیگیری شود، حتی از نظر فقهی نیز حفر چاهی که سبب خشک شدن قنات می‌شود، عمل حرامی است، برخی مسئولین ذیربط نیز گاهی پاسخگو نبوده که انتظار می‌رود در این دوره این مسئله حل شود.

بیشتر بخوانید   رتبه نخست اجرای شبکه تغذیه و توزیع گاز به نام خراسان جنوبی ثبت شد

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی نیز در این دیدار گفت:  ما در فصل گرم سال در بیرجند، طبس و نهبندان تنش آبی داریم، برخی از این تنش‌ها به واسطه انشعابات غیر مجاز است.

دوستی با بیان اینکه آبی که با این هزینه بالا تصفیه می‌شود باید تنها در بخش شرب مصرف شود اما متأسفانه به ویژه در تابستان در بخش‌های دیگر مورد استفاده می‌شود اظهار داشت: کشاورزی و صنعت بیشترین آب خراسان جنوبی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی گفت: خراسان جنوبی از 22 سال قبل با خشکسالی رو به رو بوده که این مسئله موجب ایجاد تنش‌های آبی در برخی از مناطق استان شده است.

انتهای پیام/104

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها