فرسودگی ساختمان کتابخانه قائم فردوس/ تکمیل کتابخانه قلم چی نیازمند اعتبار

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس گفت: ساختمان کتابخانه قائم شهرستان بیش از نیم قرن قدمت دارد و بسیار فرسوده است که امیدواریم با مساعدت مسئولین در تکمیل کتابخانه قلم چی این مشکل نیز رفع شود.

ملیحه اسدی در گفتگو با “پیام خاوران” اظهار داشت: اداره کتابخانه‌ها در حال حاضر  با ۳ باب کتابخانه قائم(عج) ، علامه شیخ مفید اسلامیه و کتابخانه طاهره ملکی باغستان مشغول فعالیت است.

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس افزود: در حال حاضر ۵۶ هزار و ۴۳۰ عنوان  و ۷۷ هزار و ۶۹۰ نسخه کتاب در کتابخانه های شهرستان فردوس موجود است که از این تعداد ۴۲ هزار و ۳۵۹ نسخه در فردوس، ۲۹ هزار و ۲۸۰ نسخه در اسلامیه و ۶ هزار و ۵۱ نسخه کتاب نیز در شهر باغستان است.

وی تعداد اعضای فعال عضو کتابخانه در شهرستان را ۳ هزار و ۲۸۵ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۹۹۱ نفر در کتابخانه قائم فردوس، یک هزار و ۳۶ نفر در کتابخانه اسلامیه و ۲۵۸ نفر نیز در کتابخانه باغستان عضو هستند.

مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس بیا کرد: امسال بیش از ۳ هزار و ۸۰۰ نسخه کتاب توسط اعضا، به کتابخانه های شهرستان اهدا شده است.

اسدی به خدمات ارائه شده توسط کتابخانه های شهرستان اشاره کرد و گفت: ارائه مقالات پژوهشی از پایگاه های اطلاعاتی سیویلیکا، مگاپیپر و غیره، اجرای طرح پیک کتاب و ارسال کتاب درب منازل به صورت رایگان از جمله این خدمات است.

وی افزود: امکان جستجو، تمدید و رزرو کتاب برای اعضای کتابخانه به صورت غیر حضوری فراهم شده و افراد می توانند بدون حضور در کتابخانه از این خدمات بهره مند شوند.

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس گفت: برگزاری نشست های کتابخوان، قصه گویی برای کودکان ، معرفی کتاب، برپایی نمایشگاه های کتاب، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و نیز برگزاری شب شعر از دیگر خدمات نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان است.

بیشتر بخوانید   اولین مجموعه "ایست کار" خراسان جنوبی در شهرستان فردوس افتتاح شد

اسدی گفت: دوازدهمین دوره جشنواره کتابخوانی رضوی با محوریت امام رضا(ع) و امام حسن عسگری(ع) با مسابقات متنوع چهار گزینه ای، نقاشی، پویش کتابخوان، داستانک نویسی، شعر سرایی برای تمام مقاطع سنی از خردسال تا بزرگسال در حال برگزاری بوده و تا اول تیرماه سال اینده ادامه خواهد داشت.

کتابخانه قلم چی فردوس، همچنان در انتظار اعتبار

اسدی در این خصوص اظهار داشت: کتابخانه قلم چی در سال ۱۳۹۶ کلنگ زنی شده بود که تا کنون طبقه هم کف آن تقریبا تکمیل شده است و طبقه اول در مرحله سفت کاری باقی مانده است.

وی افزود: طبق تفاهم نامه قرار بود ۵۰ درصد از هزینه ساخت با مشارکت خیر(اقای قلم چی) تأمین شود تا کتابخانه به نام وی ثبت گردد که تا کنون خیر بیش از سهم خود در این پروژه مشارکت کرده است.

مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس بیان کرد: برای این پروژه تا کنون ۹ میلیارد ریال توسط خیر هزینه شده و از محل اعتبارات مصوب عمرانی امسال  که ۶میلیارد ریال بوده، در حال حاضر ۲میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به این پروژه تخصیص یافته است.

اسدی فرسوده بودن کتابخانه فردوس را یکی دیگر از مشکلات نهاد کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس عنوان کرد و گفت: بیش از نیم قرن از احداث این بنا می گذرد و بسیار فرسوده است که امیدواریم با مساعدت مسئولین استانی و شهرستانی در تکمیل کتابخانه قلم چی این مشکل نیز رفع شود.

مدیر کتابخانه های عمومی شهرستان فردوس افزود: مجری پروژه کتابخانه قلم چی تا پایان سال برعهده نوسازی مدارس بوده و  از ابتدای سال ۱۴۰۲، تکمیل پروژه به بسیج سازندگی واگذار می شود.

بیشتر بخوانید   افتتاح طرح آبرسانی به محلات عشایری نهبندان با حضور استاندار خراسان‌جنوبی

اسدی تصریح کرد: خیر کتابخانه معتقد است که باید کتابخانه فردوس در طبقه همکف کتابخانه قلم چی مستقر شود و تا زمانیکه طبقه اول تکمیل شود از این فضا استفاده شود، اما طبق تأکید استاندار خراسان جنوبی مبنی بر تکمیل پروژه های نیمه تمام ، مسئولین معتقدند باید هر دو طبقه تکمیل و به صورت کامل به بهره برداری برسد.

وی گفت: منابع کتابخانه ها از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور تأمین میشود اما می طلبد برای برطرف کردن نیاز مخاطب خیرین با اهدای کتاب در این خصوص مارا یاری کنند.

مدیر کتابخانه‌های عمومی شهرستان فردوس تاکید کرد: وقف کتاب و نذر کتاب از جمله اموری است که خیرین با اهدای بسته های فرهنگی می توانند در ارتقاء فرهنگ جامعه سهیم باشند لذا اهدا هر کتاب به کتابخانه و مطالعه توسط جوانان اجری کمتر از سایر امور خیر ندارد.

انتهای پیام/ ۱۰۱

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها