اقدامات ویژه برای توسعه فرودگاههای استان خراسان جنوبی در دولت سیزدهم
- کدخبر: 46807
- سه شنبه ۸ فروردین ۰۲ - ۱۴:۲۸
در دولت سیزدهم و با پیگیری قناعت استاندار خراسان جنوبی، با توجه به ضرورت برای توسعه دو فرودگاه بیرجند و طبس اقدامات ویژهای صورت گرفته است.
به گزارش “پیام خاوران“، خراسان جنوبی دو فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند و طبس دارد. فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند یکی از نخستین فرودگاههایی است که در ایران تأسیس شده، این فرودگاه به دلیل موقعیت سیاسی و استراتژیکی که شهر بیرجند دارد، به عنوان سومین فرودگاه کشور شناخته میشود که در سال ۱۳۱۲ و پس از فرودگاه قلعه مرغی که نخستین فرودگاه تأسیس شده در تهران است و همچنین فرودگاه بوشهر، طراحی و ساخته شد.
مصادف با سال ۱۳۱۲ شمسی بود که از ایده ساخت فرودگاه بین المللی بیرجند به عنوان سومین فرودگاه کشور رونمایی شد و این فرودگاه تأسیس و مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
این فرودگاه که یکی از قدیمیترین فرودگاههای ایران است، تا به امروز به فعالیتهای فرودگاهی و پروازی خود ادامه داده و فعالیتهای آن همچنان برقرار است.
طبق آمار موجود از سال ۲۰۱۶ میلادی نشست و برخاست هواپیما از مقاصد مختلف در این فرودگاه انجام شده است.
مشخصات فنی فرودگاه بیرجند
فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند در زمینی به مساحت و ابعاد ۲ کیلومتر در ۲ کیلومتر یعنی چهار میلیون مترمربع با اجرای طرح تسطیح اراضی و ایجاد یک مجموعه ساختمانی با دو اتاق فرودگاهی در بیرجند احداث شد.
با توجه به اسناد موجود از تاریخ تأسیس اداره کل هواپیمایی کشوری در مهرماه سال ۱۳۲۷، این فرودگاه در اختیار سازمان هواپیمایی کشوری قرار گرفته است.
در همین سالها بود که باند خاکی شرقی و غربی فرودگاه به طول حدود ۱۰۰۰ متر با دارا بودن علائم فرودگاهی در دو طرف باندهای فرودگاه بینالملی بیرجند مورد ساخت و بهره برداری قرار گرفت.
مجموعه باند فرودگاهی و تأسیسات و تجهیزاتی موجود تا سال ۱۳۴۴ در این فرودگاه مورد استفاده قرار میگرفت و هواپیماهای یک موتوره در آن نشست و برخاست میکردند، اما سال ۱۳۴۴ شمسی مشخص شد باند موجود دیگر جوابگوی ترافیک هواپیماهای جدید در آینده نخواهد بود و به همین خاطر در امتداد باند قدیمی و خاکی این فرودگاه، یک باند دیگر به طول ۲۲۰۰ متر و به عرض ۴۵ متر در جهت شرقی و همچنین در جهت غربی که ۱۶ متر آن در وسط آسفالت سرد و بقیه عرض باند شنی بود، احداث شد.
البته بعدها دو مرتبه روکش این باند آسفالت سرد شد. همچنین در راستای نوسازی و بهسازی این فرودگاه، در سال ۱۳۴۱ یک دستگاه آشیانه پرواز توسط ژاندارمری منطقه بیرجند به این مجموعه فرودگاهی اضافه شد که مورد استفاده هواپیماهای یک نفره قرار میگرفت.
ادامه روند توسعه فرودگاه بیرجند
روند توسعه فرودگاه بین المللی بیرجند در سالهای پس از انقلاب اسلامی همچنان ادامه داشت. اردیبهشت ماه سال ۱۳۸۷ بود که با انجام پرواز بیرجند به مقصد مدینه مکرمه، فرودگاه بین المللی بیرجند، پروازهای بین المللی را تجربه کرد.
در آخرین روزهای سال ۱۳۸۹ اولین پرواز از فرودگاه بین المللی شهید کاوه بیرجند به مقصد دمشق نیز انجام شد. همچنین در تاریخ ۲۸ اردیبهشت سال ۱۳۹۰ اولین پرواز به مقصد بغداد از این فرودگاه انجام شد.
فرودگاه طبس با قدمت ۲۹ سال
دومین فرودگاه موجود در خراسان جنوبی، فرودگاه طبس است که در حدود ۲۹ سال قبل در جنوبی شرق ایران احداث شده است.
شهرستان طبس بزرگترین شهرستان خاورمیانه است که در قلب کویر ایران واقع شده و از هر طرف برای رسیدن به اولین شهر حدود ۳۰۰ کیلومتر فاصله زمینی دارد.
بعد مسافت و بزرگی شهرستان، واقع شدن در مسیر طریق الرضا، وجود معادن غنی زغال سنگ و همچنین زلزله خیز بودن منطقه بر اهمیت وجود فرودگاه افزوده است.
فرودگاه طبس یک پایانه مسافری مجهز با غرفههای تجاری، رستوران، بوفه و خودپرداز دارد و به عنوان یک فرودگاه کشوری، پاسخگوی نیاز مسافران منطقه است.
توسعه فرودگاه در راستای خدماترسانی مطلوبتر به مسافران
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی در گفتگو با خبرنگار تسنیم گفت: با توجه به قرار گرفتن فرودگاه شهید کاوه بیرجند در لیست ایستگاههای حج تمتع و نیاز هرچه بیشتر به فراهم کردن فضای ترمینالی مناسب، مکاتبات و رایزنیها برای افزایش فضای ترمینالی فرودگاه انجام شد.
عظیم طهماسبی افزود: پس از مطالعات و برگزاری مناقصه لازم، عملیات توسعه و بهسازی ترمینال فرودگاه بیرجند آغاز شد.
وی با اشاره به اینکه این پروژه با مساحت ۴۲۰۰ مترمربع به همراه موتورخانه مرکزی به مساحت ۲۷۰ مترمربع اجرا شد، گفت: با احداث این ترمینال فضای ترمینالی فرودگاه بیرجند دو و نیم برابر افزایش پیدا کرد و فضای لازم برای خدمت رسانی مناسب و استاندارد به خصوص در پروازهای حج تمتع برای مردم شریف استان فراهم شد.
وی ضمن تشکر از پیگیریهای استاندار و تلاشهایی که در زمینه توسعه ترمینال صورت گرفت، یادآور شد: پروژه توسعه ترمینال فرودگاه بیرجند با اعتباری بالغ بر ۶۰۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات داخلی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران در دهه فجر به بهرهبرداری رسید.
بهسازی سالن قدیم ترمینال فرودگاه شهید کاوه بیرجند و همچنین محوطه سازی در سال جاری در دستور کار اداره کل فرودگاههای استان خراسان جنوبی قرار دارد.
پروژه روشنایی سطوح پروازی فرودگاه شهدای طبس
مدیرکل فرودگاههای خراسان جنوبی با اشاره به پیگیریهای مستمر استاندار در زمینه تأمین تجهیزات فرودگاهی استان، اظهار داشت: با توجه به وقوع بحرانهای طبیعی در منطقه طبس اعم از زلزله، سیل و حادثه خیز بودن جادهها و… و لزوم آماده سازی فرودگاههای استان به سیستمهای مورد نیاز نشست و برخاست هواپیما در طول شبانه روز پروژه روشنایی سطوح پروازی فرودگاه شهدای طبس در دستور کار اداره کل فرودگاههای استان خراسان جنوبی قرار گرفت.
طهماسبی افزود: پس از رایزنی و مکاتبات، پروژه یاد شده سال ۱۴۰۱ آغاز شد.
به گفته وی پروژه سویل ورک (Civil Work) و نصب چراغهای روشنایی باند فرودگاه طبس جزو پروژههای شاخص استان است که عملیات آن کمتر از ۲ ماه انجام شد.
وی اظهار داشت: عملیات این پروژه شامل حفاری،کابل گذاری، خرید و نصب تجهیزات مورد نیاز اعم از چراغ های پاپی،اپروچ و… بود که به خوبی انجام شد.
طهماسبی عنوان کرد: اجرای این پروژه اعتباری بالغ بر ۴۰۰ میلیارد ریال داشت که از محل اعتبارات داخلی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران هزینه شد و در دهه فجر سال ۱۴۰۱ مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
به گفته وی؛ روند توسعه فضای موجود در دو فرودگاه استان، همچنان ادامه دارد.
انتهای پیام/ ۱۰۱
چاپ و دانلود PDF
ارسال نظر