تولید روزانه ۳۲۵ تن پسماند در خراسان جنوبی

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هر روز در مجموع حدود ۳۲۵ تن پسماند در این استان تولید می‌شود، اما بازیافت رسمی و اصولی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش “پیام خاوران” اسداله حاتمی با اعلام این خبر در جمع خبرنگاران اظهار داشت: از این مقدار حدود ۱۲۰ تن پسماند در شهر بیرجند تولید می‌شود و بدون همکاری شهروندان، مدیریت این حجم از زباله با مشکلاتی همراه خواهد بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، مدیریت پسماند شهری را شامل تفکیک زباله از مبداء، کاهش تولید و دفع مناسب آن تعریف کرد و افزود: سوزاندن پسماند غیر از زباله‌گاه در محیط‌های شهری و روستایی با توجه به اهمیت سلامت و امنیت انسانی ممنوع بوده لذا شهرداران، بخشداران و دهیاران در مدیریت اصولی پسماند تکلیف قانونی دارند.

وی با اشاره به ضرورت کاهش تولید پسماند گفت: مدیریت صحیح در این زمینه بدون کاهش تولید پسماند امکانپذیر نخواهد بود.

حاتمی اظهار داشت: از آنجایی که مدیریت پسماند یکی از مهمترین موضوعات حیاتی در سطح کشور و استان است، ورود دستگاه قضا نشان از اهمیت بالای آن داشته و همه دستگاه‌های ذیربط باید در این زمینه فعالیت‌ها و اقدامات قانونی خود را به درستی و با حساسیت بالا انجام دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: در این زمینه قانون وظایفی را برای شهرداری‌ها، بخشداری‌ها و دهیاری‌ها مشخص کرده و ملزم به رعایت اصولی دفع پسماند شده‌اند.

وی گفت: به استناد قانون شهرداری‌ها مکلف به مدیریت اصولی پسماند بوده و این نهاد مسوول پراکنش و سوزانده شدن پسماند در محل زباله‌گاه است .

حاتمی با اشاره به نبود مدیریت صحیح پسماند عادی در برخی بخش‌ها به ویژه پمپ بنزین‌ها، رستوران‌ها و سایر تاسیسات اطراف راه‌ها گفت: برابر ماده هفت قانون مدیریت پسماندها، مدیریت اجرایی تمامی پسماند‌ها غیر از صنعتی و ویژه در روستا‌ها به عهده دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها برعهده بخشداری‌هاست.

بیشتر بخوانید   "تبلیغات" برگ برنده در جنگ‌های مختلف است

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی افزود: وزارت کشور موظف است اعتبارات، تسهیلات و امکانات لازم را برای ایجاد و بهره‌برداری از محل‌های دفع پسماند‌ها راسا یا توسط بخش خصوصی فراهم کند.

وی اضافه کرد: براساس قانون هوای پاک و حفاظت از خاک سوزاندن، رهاسازی یا دپوی پسماند در محل غیرمجاز ممنوع است و در اسرع وقت باید نسبت به مدیریت اصولی پسماند حوزه تحت مدیریت اقدامات لازم انجام شود.

حاتمی یادآور شد: دوم تا هشتم اردیبهشت، هفته زمین پاک نامگذاری شده و شعار این هفته در سال جاری “سرمایه‌گذاری در زمین، توسعه بازیافت و بهره‌وری سبز” است لذا فرصت مغتنمی برای ماست تا بار دیگر سیاست‌های خرد و کلان در حوزه‌هایی از قبیل حفظ حریم محیط زیستی شهرها، حفاظت از خاک، پوشش گیاهی مناسب، مدیریت پسماند و کاهش استفاده از ظروف و کیسه‌های پلاستیکی را بازنگری کنیم.

منبع : ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها