استخراج ۴۴ معدن خراسان جنوبی وارد فاز اجرایی شد

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: ۴۴ پروانه بهره‌برداری معدن با حجم سرمایه‌گذاری ۲۶۹ میلیارد و ۸۶۵ میلیون تومان سال گذشته در این استان صادر شد که استخراخ سالیانه ۵۶۳ هزار و ۷۳۷ تن مواد معدنی را به همراه دارد.

به گزارش پیام خاوران، حامد حسن‌نژاد صبح امروزدر جمع خبرنگاران اظهار داشت: این تعداد پروانه با ذخیره قطعی ۱۴۲ میلیون و ۲۸ هزار تن، استخراخ سالیانه ۵۶۳ هزار و ۷۳۷ تن و به وسعت ۲۲۴ کیلومتر مربع صادر شده است.

وی بیان کرد: با صدور این تعداد پروانه بهره‌برداری معدن برای ۴۱۶ نفر شغل ایجاد شده و سنگ‌های تزئینی، خاک‌های صنعتی، بنتونیت، طلا، مس، منگنز، آگات و تراورتن از مهمترین آنهاست.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: شهرستان طبس با ۱۲ معدن، نهبندان با ۹ معدن و سربیشه با هشت معدن بیشترین معادن سال گذشته را به نام خود ثبت کردند.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی به عنوان یکی از پنج استان معدنی کشور دارای قابلیت‌های معدنی قابل توجهی است اضافه کرد: این استان با ۷۴۱ معدن و ذخیره قطعی ۶ میلیارد و ۹۰۰ هزار تن، ۱۳ درصد ذخایر معدن کشور را دارد.

حسن‌نژاد گفت: تنوع مواد معدنی در این استان ۵۷ ماده است که زغال‌سنگ، منیزیت، سنگ‌های تزئینی، سنگ آهن، خاک‌های صنعتی، دولومیت، مرمریت، طلا، مس و پتاس از مهمترین آنهاست و اکنون ۱۳ هزار نفر در بخش معدن خراسان جنوبی مشغول به کار هستند.

وی افزود: سهم استان از کل معادن کشور ۶ درصد، تعداد اشتغال معادن کشور ۹ درصد و از میزان ذخیره قطعی معادن کشور ۱۳ درصد است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: همچنین در حوزه اکتشاف طی سال‌های اخیر پهنه‌ای به وسعت ۶۴ هزار و ۱۰۰ کیلومتر مربع تحت پوشش مطالعات ژئوفیزیک هوایی قرار گرفته و این اکتشافات منجر به شناسایی ۱۷۷ محدوده امیدبخش در استان شده است.

بیشتر بخوانید   دادستان عمومی خراسان جنوبی: خودروی افراد بی حجاب توقیف می‌شود

وی تصریح کرد: اکتشافات تکمیلی در بخشی از این مناطق توسط ایمیدرو، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران و سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی در حال انجام است و بخشی نیز از طریق واگذاری به بخش خصوصی اکتشاف شده و ذخایر معدنی شناسایی می‌شود.

حسن‌نژاد گفت: شناسایی ذخایر معدنی طلا، بنتونیت، فلورین، سنگ آهن، منیزیت و سنگ‌های تزئینی رویکرد توسعه استان را به سمت ایجاد کارخانه‌های مبتنی بر ظرفیت‌های معدنی و تکمیل زنجیره تولید آن‌ها سوق داده است.

وی از خراسان جنوبی با داشتن ۶ معدن طلا به عنوان یکی از استان‌های طلایی کشور نام برد و افزود: مجموع ذخایر کانسنگ قطعی ثبت شده معادن طلای استان حدود ۶۴ میلیون تُن است که سال گذشته ۵۲۹ هزار تُن کانسنگ طلا از این معادن استخراج شده است.

سرپرست اداره کل صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: بیشترین استخراج کانسنگ طلا در این مدت مربوط به معدن طلای شادان خوسف با ۳۹۰ هزار تن است.

وی گفت: معادن طلای خراسان جنوبی برای ۷۰۰ نفر شغل ایجاد کرده و در حال حاضر سه واحد فرآوری طلای کودکان، شادان و هیرد فعال است.

حسن‌نژاد ادامه داد: معدن طلای هیرد در نهبندان و معادن شادان، ماهرآباد، کودکان و خونیک در شهرستان خوسف و معدن طلای خدا آفرید در بشرویه واقع شده، معدن طلای جانجا در نهبندان نیز پروانه بهره‌برداری گرفته است که استخراج آن آغاز خواهد شد.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ ۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها