چشمه‌های جوشان ناشی از ترکیدگی خطوط آبرسانی در نازدشت سربیشه

چشم امید اهالی ۴۶۰ خانواری روستاهای نازدشت و کندرود سربیشه به وعده ای است که مسئولان برای رفع معضل فرسودگی شبکه آبرسانی این روستاها داده اند و باید دید آیا این وعده به موقع محقق می شود یا نه؟

به گزارش “پیام خاوران“، انگار که در این نقطه از خراسان جنوبی همیشه بهار است و چشمه‌هایش هم جوشان، نه از قهر ٢٢‌ساله طبیعت خبری ست و نه هم از عطش و تشنگی!!!

نه اشتباه نکنید که بهاری سالی گویا از این نقطه از خراسان جنوبی رخت بر نبسته است بلکه بیشترین دشنه‌های ٢٢‌ساله قهر طبیعت را تن زخمی و بی‌رمق این نقطه از استان را به جان خریده است.

آری درد چیزی دیگری است و فراتر از تصور، در این نقطه از خطه خراسان جنوبی فرسودگی لوله‌های خطوط آب این‌گونه چشمه‌ها را آن ساری و جاری کرده است و هر روز هم این چشمه‌های ناشی از فرسودگی لوله‌های انتقال آب در نقطه‌ای می‌جوشد.

درد آن جاست که همه می‌دانند و واقفند به بحرانی که خراسان جنوبی ٢٢ سال است با دست‌و‌پنجه نرم می‌کند و روز‌به‌روز هم با باقی نماندن خونی در رگ‌های حیاتی سفره‌های آب زیر‌زمینی بیش‌از‌پیش نمود می‌یابد.

صحبت از پنج کیلومتر شبکه فرسوده روستای نا‌ز دشت و کندرود دیار روستاهای شگفت‌انگیز خراسان جنوبی ست که سال هاست آب آن به‌واسطه فرسودگی خطوط لوله هدر می‌رود و بیابانی و جنگل‌های بیابانی محدوده را سیراب می‌کند در‌حالی‌که مردمان آن تشنه‌اند و کمبود آب آن‌ها را به مشقت انداخته است.

به همه هم این درد را گفته‌اند و گلایه به پیش همه از مدیران خرد و کلان برده‌اند اما هنوز که راه به جایی نبرده‌اند و متولیان هم مانند همیشه موضوع پرتکرار کمبود منابع اعتباری را بهانه کرده‌اند.

این روستای که در ۴۸ کیلومتری مرکز شهرستان سربیشه قرار دارد یکی از نقاط مرکزی اجرای پروژه بین‌المللی ترسیب کربن طی سال‌های گذشته در خراسان جنوبی ست و در همسایگی سد سیاهو قرار دارد که با روستای کندرود با معضل کمبود آب آشامیدنی به‌واسطه فرسودگی خطوط انتقال آبی که حدود ٣٠ سال از عمر آن می‌گذرد مواجهند.

بیشتر بخوانید   ۵ نفر سحرگاه امروز در محور نهبندان به بیرجند کشته شدند

درخواست اهالی ۴۶٠ نفری این روستاها از متولیان امر رسیدگی به خواسته و مطالبه‌ای است که سال هاست در پی عملیاتی شدن آن سوی مسئولان هستند.

نکته جالب توجه اینجاست که با این که شاهد هدر رفت آب به‌واسطه فرسودگی خطوط انتقال آب در در این نقطه روستایی شهرستان سربیشه هستیم اکنون ٩٠ نقطه روستایی این شهرستان به وسیله تانکر آبرسانی می‌شود.

عمر ساله شبکه آبرسانی نازدشت

گفته‌های محمد حسینی، رئیس شورای اسلامی روستای نا‌زدشت سربیشه نیز حکایت از این دارد که سال هاست اهالی این روستای هزار و ۵٠٠ نفر و روستای کندرود این شهرستان با مشکل ترکیدگی لوله‌های خطوط آبرسانی به‌واسطه فرسودگی شبکه آن که حدود ٣٠ سال عمر دارد مواجهند.

به گفته وی معضل ترکیدگی ۵ کیلومتر این شبکه آبرسانی به حدی است که تامین آب شرب اهالی این روستای ۴٠٠ خانواری را با مشکل مواجه کرده و فشار آب به حدی کم است که آبگرمکن‌ها در این روستا روشن نمی‌شود تا مردم آن بتوانند استحمام کنند.

وی با اشاره به این که معضل فرسودگی این پنج کیلومتر را به گوش همه متولیان امر از بخشدار، فرماندار سربیشه، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی رسانده‌اند ادامه داد: اما هنوز که راه به جایی نبرده‌اند هرچند متولیان امر که در حال اجرای ٢ کیلومتر از ۵ کیلومتر شبکه فرسوده این خطوط آبرسانی هستند قول داده‌اند که این کیلومتر را تا نهم تیر ماه به‌پایان برسانند و ٣ کیلومتر باقی مانده نیز تا پایان سال است.

رئیس شورای نا‌ز دشت سربیشه با بیان این که اهالی این روستا و کندرود منتظر قول مسئولان هستند افزود: هر‌چند اجرای این دو کیلومتر مشکل اهالی این روستا را رفع نمی‌کند اما دیگر چاره‌ای جزء صبوری و تحمل تا اجرایی شدن قول متولیان امر ندارند.

بیشتر بخوانید   نماز جمعه در تمامی شهرستان‌های خراسان جنوبی برگزار می‌شود

تعمیر لوله های فرسوده

بنا به گفته اسدلله سمیعی، مدیر امور آب و فاضلاب سربیشه خط انتقال روستای نا‌ز دشت این شهرستان حدود ۵ کیلومتر است که ٢۶ سال قبل وارد مدار آبرسانی شده و اکنون دچار فرسودگی بسیاریست و با وجود این که این امور بارها نسبت به تعمیر لوله‌های دچار ترکیدگی اقدام کرده است اما باز هم شاهد ترکیدگی خطوط این مسیر هستیم.

وی با بیان این که به زودی دو کیلومتر از این شبکه وارد مدار می‌شود افزود: سه کیلو متر باقی مانده نیز به بنا به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خراسان جنوبی تا پایان سال وارد مدار می‌شود.

به گفته وی بارندگی و سیل روی‌های پایان سال گذشته و بهار امسال سبب شده تا همه روستاهایی که منابع آبی آن‌ها به وسیله چشمه، قنات و چاه دستی تامین می‌شود با کمبود شدید آب مواجه شوند پس لازم است که روستاییان عزیز اهتمام ویژه در زمینه صرفه‌جویی آب داشته باشند.

شهرستان مرزی سربیشه حدود هزار و ٣٠٠ کیلومتر شبکه آبرسانی دارد که ۶۰ درصد خطوط آبرسانی این شبکه دچار فرسودگی است.

منبع: فارس

انتهای پیام/۱۰۲

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها