تلاش شهرداری بیرجند برای استفاده از پساب تصفیه‌خانه فاضلاب در آبیاری فضای سبز

با توجه به وضعیت منابع آبی شهرستان بیرجند، استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب و مدیریت آب‌ها امری ضروری است که شهرداری بیرجند در تلاش است برای انتقال و استفاده از دو میلیون مترمکعب پساب تصفیه خانه فاضلاب در جهت آبیاری فضای سبز.

به گزارش “پیام خاوران“، موسی میرزایی معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند صبح امروز در جلسه بررسی انتقال بخشی از پساب تصفیه خانه فاضلاب به فضای سبز شهری اظهار داشت: کارگروه پساب در راستای تامین پایدار و مدیریت منابع آبی موجود و در دسترس جهت نگهداری و توسعه فضای سبز شهر بیرجند با بهره‌گیری از اساتید متخصص، ظرفیت‌های دانشگاهی و همچنین مشاورین ذی صلاح از ابتدای سال  تشکیل شده است.

وی افزود: در این کارگروه، مدیریت بهینه منابع آبی موجود (طرح جداسازی آب شرب از آب خام فضای سبز)، طرح استحصال و جمع آوری روان آب‌ها و احداث مخزن ذخیره موقت، طرح بهره‌برداری از پساب تصفیه شده تصفیه خانه فاضلاب بیرجند (بررسی مطالعات و اجرای خط انتقال، مخزن ذخیره موقت، تصفیه تکمیلی و شبکه توزیع و آبیاری)، امکان سنجی جمع‌آوری و بهره‌برداری از آب خاکستری و همچنین امکان سنجی طرح جمع آوری آب باران برای شستشوی مشاعات بررسی و پیگیری شده است.

معاون خدمات شهری شهرداری بیرجند با بیان اینکه بیش از ۲۷۰ هکتار فضای سبز در شهر بیرجند وجود دارد افزود: سرانه فعلی فضای سبز شهری بیرجند ۱۳ مترمربع به ازاء هر شهروند بوده که با اجرای این طرح‌ها در آینده سرانه فضای سبز به بالاتر از میانگین استاندارد کشوری ارتقا خواهد یافت.

میرزایی با تاکید بر لزوم اتخاذ رویکردهای نوین در جهت مدیریت روان آبها اظهار داشت: تغییرات اقلیمی نیاز به اتخاذ راهکارهای جدید مدیریت شهری برای مقابله با بحران‌ها به ویژه در مقابله با هدایت آب‌های سطحی دارد و در این راستا لزوم اتخاذ رویکردهای نوین در اجرای روش‌های آمادگی نیروها و مدیریت آب‌های سطحی یک الزام است.

بیشتر بخوانید   ضرورت توجه به فرهنگیان و بازنشستگان در جریان بررسی بودجه سال ۹۹

وی به طرح‌ریزی موضوع با توجه به بحران آبی موجود و تشدید آن در سال‌های آینده و همچنین اهمیت استحصال آب‌های سطحی و روان آب‌های حوزه‌های داخلی و بیرون شهر و همچنین مخاطرات آن در صورت عدم برنامه ریزی پرداخت.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی نیز در این جلسه اظهارداشت: با توجه به وضعیت منابع آبی خراسان جنوبی به ویژه شهرستان بیرجند و کمبود بارندگی‌ها، استفاده از پساب تصفیه خانه فاضلاب و مدیریت آب‌ها امری ضروری است.

سعید پورجعفر افزود: شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تلاش دارد حداکثر بهره‌وری را از پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند داشته باشد.

همچنین در این جلسه درباره چگونگی آغاز عملیات اجرایی انتقال ۲ میلیون مترمکعب پساب تصفیه خانه فاضلاب برای استفاده در فضای سبز شهری، ضرورت استفاده از روان‌آب شهری و همکاری‌های دوطرفه و امکان سنجی احداث ذخایر آب و تصفیه خانه‌های لوکال بحث و تبادل نظر شد.

لازم به ذکر است؛ سال گذشته توافقنامه واگذاری بخشی از پساب تصفیه خانه فاضلاب بیرجند بین دو مجموعه شرکت آب منطقه‌ای و شهرداری بیرجند امضا شده است.

انتهای پیام/۱۰۴

چاپ و دانلود PDF

ارسال نظر

دیدگاه خود را بیان کنید :

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*
*

پربازدید ترین خبرها